Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med å analysere en reklame:

Anbefalte innlegg

Her er reklamen: http://tekstbasen.nynorsksenteret.no/filer/2/Reklame_Tussa_prat.pdf

Nå lurer jeg bare på om noen kan hjelpe meg med å analysere samt tolke den? Hva jeg burde se etter etc. Hvordan var den "gyldne regel" for reklamer igjen? Attention, desire og action? Jeg kan godt skrive mye tull rundt at reklamen trigger kjøpsbegov, eller hvorvidt den ikke gjør det. Men det jeg sliter med er å se på virkemidlene som feks. farger, komponsering, kontraster etc.

Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg, eller gi tips til hva jeg burde se etter når jeg tolker denne reklamen :)

Forresten, når oppgaven sier at jeg skal tolke den, behøver jeg da og analysere den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på AIDAS-modellen som de fleste reklamer lages rundt, så er det

Attention, Interest, Desire, Action, Satisfaction

Jeg ville tatt en nærmere titt på personen på bildet. Hva kan du si om hennes utseende? Klærne hennes? Ser hun fornøyd ut? Ser hun fattig ut, eller ser det ut som hun har ting på stell?

Tenk også på hvem du tror reklamen siktes på. Hvilket kjønn, hvilken aldersgruppe? Se for eksempel på første linje i slagordet.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på AIDAS-modellen som de fleste reklamer lages rundt, så er det

Attention, Interest, Desire, Action, Satisfaction

Jeg ville tatt en nærmere titt på personen på bildet. Hva kan du si om hennes utseende? Klærne hennes? Ser hun fornøyd ut? Ser hun fattig ut, eller ser det ut som hun har ting på stell?

Tenk også på hvem du tror reklamen siktes på. Hvilket kjønn, hvilken aldersgruppe? Se for eksempel på første linje i slagordet.

Ja tenkte på det samme. Og skulle til å spørre om: Er det stygt å si at hun er relativt pen? I mine øyne så ser hun ikke så fornøyd ut. Men utifra bildet vil jeg si at hun ser sukssesfull ut. Har på fine klær, er velstelt og har mange shoppingposer. Så jeg vil si at reklamen

muligens er rettet mot jenter/kvinner, både pga at det er en "rik" dame på bildet, og at de nevner sko, milano og yoga. Så jeg vil si at den er rettet mot jenter, og at hvis man kjøper dette tilbudet så blir man som hun jenta (men får det bare ikke helt til å stemme, siden dama ser sliten ut, og i mine øyne så er hun ikke attraktiv).

Så er jeg helt på jordet når jeg antar at den er beregnet for jenter/unge kvinner som kanskje ikke har så god råd, men at reklamen prøver å vise at selv om du har et billig abonnement fra Tussa så kan du fortsatt virke rik/suksessfull, mye pga at rike og velstelte damer angivelig bruker dette? Er jeg inne på noe her?

EDIT: Vet ikke så mye om priser, men er dette abonnementet ment for at man kan ringe mye? For dette kan igjen si mye om det er for unge.

Endret av slettet II
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...