Gå til innhold

- Apple overdriver

Anbefalte innlegg

Nei, la oss ikke overdrive. Du ser at det handler om "Ultrabook", som er alt annet enn en vilkårlig betegnelse. Tvert imot, det er helt konkrete spesifikasjoner som må følges for å kunne bruke Ultrabook-varemerket, som Intel eier. Det er videre liten tvil om at Apples design og suksessoppskrift med MacBook Air er den direkte inspirasjonen til Intel.

At ultraportable maskiner eksisterte før 2008 gjør ikke Intel til noe mindre rævadilter, med sin massive markedsføring av gammelt nytt gjennom "Ultabook"-konseptet fra 2011.

Ultrabook er en kunstig begrensing, det gir ingen mening å snakke om hvem som var først med "ultrabook" fordi det setter begrensinger som diskvalifiserer alle tidligere ultraportable, som har akkurat samme bruksområde som dagens ultraportbale. Det er litt på samme nivå som å begrense HPTCer kun til intels feilede plattforminitativ på den fronten.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke snakket om hvem som var først med "Ultrabook", og det er fullstendig irrelevant her (men må nødvendigvis ha kommet etter at Intel lanserte konseptet med brask og bram - og et par milliarder i markedsstøtte). Naturligvis kan "Ultrabook" kalles en kunstig begrensning, og er i hovedsak et begrep skapt av Intels markedsføringsavdeling, men det var nå en gang noen grovt feilaktive påstander om tilblivelsen av MacBook Air kontra "Ultrabooks" jeg kommenterte.

Diskusjonen gikk ikke på hvilke "ultraportable" maskiner som er produsert siden 1980-tallet, og jeg har ingen behov for å involvere alle tidligere "ultraportable" her - så den diskusjonen får du ta med deg selv...

Lenke til kommentar

Og hvor bruker jeg ordet "ultraportable" i samme kontekst som jeg skriver "diltende etter"? Les hva jeg faktisk skrev, og ikke finn på ting som jeg aldri har skrevet, for at du skal ha noe å kverulere om, er du snill.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvor bruker jeg ordet "ultraportable" i samme kontekst som jeg skriver "diltende etter"? Les hva jeg faktisk skrev, og ikke finn på ting som jeg aldri har skrevet, for at du skal ha noe å kverulere om, er du snill.

Du snakker om konseptet apple drev med med macbook air, hvilket konsept er det du snakker om da, om det ikke er ultraportable?

AtW

Lenke til kommentar

Konseptet Apple drev med var selvsagt det som dannet grunnlaget for og kjennetegner MacBook Air-serien, til forskjell fra en hvilken som helst "ultraportabel" fra de to foregående tiårene.

Og hva konkret er det, utenom at det er en serie ultraportable?

AtW

Lenke til kommentar

Newton: Du overdriver også Apples fortreffelighet når det gjelder den "spesielle" CPU-en de fikk laget hos Intel. Det er vel heller snakk om ei nødløsning. Intel hadde konseptet under utvikling, Apple ville ha dette før det var ferdig, og resultatet ble et "lappeverk".

Ganske så utrolig hvordan en fanatiker kan lese en tekst og tolke den på "sin" måte :)

Det har vært tilsvarende maskiner å få kjøpt i mange år før Air. De har alle manglet musklene. Så kommer Intel med en kraftig nok CPU, og Apple blir heltene??? Utrolig men sant. Apple har funnet opp et "nytt" konsept og menigheten hyller de som hylles bør... :nei:

• Liker 1
Lenke til kommentar

@AtW: Alt det som gjorde at du i 2008 umiddelbart kunne se og oppleve at du hadde en MacBook Air foran deg, og ikke en hvilken som helst annen "ultraportabel". Kombinasjonen av kvaliteter og egenskaper som gjorde at den redefinerte markedssegmentet, som gjorde at Intel 3 år etter fant grunn til å lage en "Ultrabook"-mal basert på de samme prinsippene, og som har resultert i at det etter hvert florerer med produkt som til forveksling ligner Apples design og løsninger for MacBook Air.

MacBook Air er en "ultraportabel" (og slett ikke den første fra Apple), Ultrabooks er "ultraportable" - men det gjør ikke alle "ultraportable" til MacBook Air-kloner eller Ultrabooks.

Jeg ser ærlig talt ingen grunn til å liste opp egenskaper som du sannsynligvis kjenner godt, eller fortsette denne poengløse "diskusjonen" som ikke fører noe sted.

@madammim: FYI: Innlegg rettet til meg, som fokuserer på person og ikke på sak, og inneholder ord som "fanatiker" og "menigheten", blir som regel ikke besvart.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du ser vel ingen grunn til å konkretisere. Kan det være fordi du ikke klarer å konkretisere det særlig godt? Apple var først ute med en eller annen udokumentert x-faktor? Man kan sikkert klare å finne en blanding av egenskaper så snever at ingen maskiner oppfylte det før macbook air, men hvor meningsylt er det? Jeg nøyer meg med å registrere at påstanden din er redusert til at andre har diltet etter Apple med noe du ikke kan eller vil forklare hva er. Du får tilgi meg at det er en påstand jeg ikke tillegger særlig mye tyngde.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

@AtW: Whatever...det er selvsagt utelukket grunnen er at jeg ganske enkelt ikke gidder kverulere med deg om noe som er fullstendig uvesentlig ift. mitt svar til ArcticOC. Alt det jeg hevder der står fjellstøtt, men du ser ut til å være mer opptatt av å argumentere mot påstander jeg ikke har kommet med. At dine stråmenn ikke har noen tyngde bør ikke komme som noen overraskelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...