kiriee Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hei Jeg lurer på om det er noen som er inne til hundetjeneste eller har vært der nylig som kan fortelle litt hvordan det er? - Har lest at det er løpeplikt under hele tjenesten. Vil det si at man alltid må løpe rundt hvor enn man skal? - Hva er forskjellene på hundetjeneste i Hæren vs Luftforsvaret f.eks? - Hvor vanskelig er det å komme gjennom nåløyet? Tenker litt sånn hvor mange kommer inn av de som søker og er det ofte mange som ikke kommer inn? Jeg er veldig glad i dyr og har egentlig en plan å søke meg inn på dyrepleier studie ved Veterinær Skolen så tenkte dette kunne komme godt med. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Hei var Hundefører imellom 2010 og 2011 i luftforsvaret. Kan først ta det å være hundefører: 1, Løpeplikten er under kurset, Kurset varer 6uker som regel på hauerseter Hundeskole noen kilometer utenfor Gardermoen etter rekrutt perioden. 2, Tjenestene er for det meste det samme, du trener og holder hundens egenskaper ved like mens du selv lærer hunden du har fått utdelt å kjenne og lære hvordan man best kan få ut potensialet i hunden. Forskjellen i luftforsvaret og hæren er nok ikke så stor, men i luft skal man passe flybasen, i hæren som f.eks GSV passer man på grensa. I MP tror jeg at man brukes ved innbrudd på base egentlig mye av det Luft gjør. Du får akkurat de samme hundene i begge grener så er ikke noen forskjell i hva de skal kunne, men er litt forskjell i ekstra egenskaper, litt etter hundens medfødte egenskaper. Jeg hadde en stor schæfer som bjeffet ganske høyt og mulig skremmende, men han var ikke så glad i bjeffe og ble dermed trent i stille markering ved søk i bygg når han var ung, hadde da i tilegg en ekstra øvelse i lydighet med aportbukk. Men de fleste bjeffet for full hals når de søkte i bygg og fant noe. Andre igjen har kanskje ikke trent beskyttelse, majoriteten av hundene våre var ikke godkjent som angrepshunder, vi hadde 2 hunder som var godkjent av 12 pluss en som prøvde seg på eksamen, men hunden var litt feig og nølte på eksamen og strøyk. Forskjellene i det vanlige liv i tjenesten er nok ganske lik, trene lydighet, spor, patruljer, søk i bygg osv. Men det er også forskjell innad i f.eks luftforsvaret, på Bodø og Ørlandet er hundeførerne mye mer med vaktpatruljene enn det jeg som var på Rygge var. På Rygge er det noe som heter nasjonal innsatstyrke og er på en måte den mest grønne tjenesten til luftforsvaret. Viss man er stasjonert på Rygge f.eks er det mange flere relevante øvelser enn det er på Bodø og Ørlandet, der fokuset er mye mer vakthold utenfor normal tjeneste. I hæren mener jeg at man har mer ansvar også ved snøskred der MP (vet ikke med GSV, men ser ikke bortifra at det er sånn) har hunder som er godkjente lavine hunder. Noe man ikke har i Luftforsvaret da basene enten ikke ligger VELDIG avsidesliggende eller ikke har noen fjell i næreheten det går ras. Normalt er det veldig mye likt, selvsagt det er lokale forskjeller i hva befalet på stasjonen mener er riktig å ha fokus på, men i grove trekk utenom vakthold, øvelser og oppdrag er det mye likt og majoriteten av dagene er ikke øvelser eller oppdrag. 3. Det er få som kommer igjennom nåløyet, under rekrutten min var det over 100 søkere og bare 12 som kom inn og en måtte kaste inn håndkle pga, beinhinnebetennelse. så litt sånn hva jeg har skjønt på andre rundt omkring er nåløyet en per tiende person over alt, men har hørt det er ennå verre på GSV, MP tar jo ikke mer enn 100 personer som tilslutt blir MP etter rekrutten så regner med det er færre der som vil bli i hundetjenesten men tror nok det er færre plasser, det vet jeg ikke helt faktisk. Altså Hundetjensten er noe av det mer vanskelige du kan komme inn på det er ekstremt populært spesielt ved jenter, da jeg søkte var vi 15-20 gutter som løpte testløpet og nærmere 30 jenter som skulle ha løpt, men tror det var en god del som ikke møtte opp. Du søker altså først der folk allerede i søkefasen blir silt ut, så er det rundt 50 stk som får løpe, om tidene og søkerne virker motiverte nok kommer de inn på intervju. Det er dog ikke sånn at de beste løperne automatisk kommer inn, løpet prøver å sile ut de som har guts og de som er litt sånn halveis. Altså du kan være dårligst (men selvsagt ikke 5 min bak neste), men allikevel få plass. Ved søknaden skriver du også ned 3000 meter tida, så tror de siler ut en del bare med den, så du får ikke en som løper dårlig uansett. Løpet skal være 7kilometer med 11kgs sekk om jeg husker riktig. Det må også sies at bare det å ha drevet med hund og er glad i dyr ikke gir deg noe, får du kan banne på at 90% kommer til å si noe av det samme, jeg som aldri har eid en hund i hele mitt liv, danket ut en person som trente hunder og drev med agility og andre hundesporter. Som jeg sa det så ville jeg ha en utfordring og i luftforsvaret var hundetjenesten den beste utfordringen, sa vel så sant jeg husker ikke noe om at jeg var glad i dyr og hunder, for om du har søkt deg dit burde det være en selvsagthet. Du kan jo seff si at du vil utdanne deg til dyrepleie og at du ser på tjenesten som en god erfaring etc. men mange av befalene er folk som har vært i afghanistan, kosovo og libanon, det å bygge søknaden og intervjuet på "glad i hund" er en enveis bilett til å ikke bli hundefører. Så kan jeg ta hunderøkter, for jeg syntes hunderøkter er en såpass sett ned på stilling, her kan jeg bare prate utifra det jeg har hørt og erfart med våre røktere. På Rygge er hunderøktere med oss over alt der hundene er, de er med på øvelser, skyting og alt det vi var med på gjorde de også så lenge ingen måtte passe hunder som var igjen i kennelen. Men har hørt at på Bodø iallefall er røkter en mer kjedelig affære, tror det kommer mye av at ørlandet og bodø ikke har like mange feltdøgn og øvelsesdøgn som vi som var på rygge, men dette kan selvsagt være feil. Sersjanten vår var røkter i Bodø i førstegangstjenesten og søkte befalskolen for å dimme tidligere, det er mye lokale forskjeller og det jeg sier kan være helt annerledes et annet sted. Men røktere er viktige og vi kunne ikke vært uten dem og de får drive masse med hunder de og, de er markører som hundene skal finne og de lærer mye de og om hund, så ikke se det at man kanskje blir røkter istedetfor fører som verdens undergang. De vi var sammen hadde det dritartig og elsket vel tjenesten like mye som vi gjorde. Som siste ord i en alt for lang post, kan jeg si at ikke siter meg rett av jeg har ikke vært mange andre steder enn luftforsavret på rygge, og opptakene til GSV og MP kan være helt annerledes, opptakene på luft kan også være annerledes ifra base til base. Må også si at selvom man har kommet inn på kurset til hundefører kan man ennå bli kastet ut og havne i vakta, transporten og kjøkken som eksempel om man ikke er fornøyd med deg eller du gjør masse kritikkverdig, eller stryker glatt på teori prøvene under kurset. Men utenom det er hundetjensten en av forsvaret beste tjeneste in my opinion. liker man en utfordring og kanskje hate litt er det morsomt tilslutt. Og det store antallet som søker fast stilling som hundefører i narko avdelingen i forsvaret på hundeskolen, befalskolen, og andre steder er nåløyet om mulig ennå mindre enn den i førsteganstjenesten. Veldig mange som har vært hundefører i forsvaret vil fortsette, har vel 5-6 stk i troppen som ville fortsette. Beklager evt. skrivefeil og skit orker ikke å lese gjennom veldig nøye. Lykke til med en evt. tjeneste du kommer ikke til å glemme den med det første det kan jeg garantere. Endret 29. mars 2012 av Zimmerh 1 Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 ^^ Svart e på det meste du spurte om I hæren er det to avdelinger som bruker hund. Det er GSV og MP. GSV tar inn ca 7-9 personer i året, mens MP tar inn enda mindre. Vil tro noe sånt som 4-6 personer. Så nåløyet for å komme inn der er mye mindre enn hva det er for luftforsvaret. Som tar inn 8-14 personer 3 ganger i året. Med andre ord rundt 42 personer. Og av de 42 personene har jeg ikke tatt med de som er hunderøktere. Hundefører i GSV = Mye selvstendighet. Som jeg har skjønt så var de veldig ofte uten befal. De har veldig mye patrulje. Hvor de støtter andre patrulje lag med hund. GSV legger stor vekt på akkurat patrulje delen av det å bruke hund. Hundefører i MP = Trener hovedsaklig på å bruke hunden som et maktmiddel. Ikke alle hundene deres er godkjent lavine hunder. Men de har noen for å opprett holde beredskap i tilfelle. Hundefører i Luftforsvaret = Hovedsaklig bistå vakten med hund. Hvor beskytte basen er viktig. Kan være alt fra patruljere rundt basen, søke etter folk som har kommet seg inn på basen. Og fungere som et makt middel under situasjoner hvor det kreves. Hvilken base du kommer til hvis du skal i luftforsvaret har ikke så veldig mye å si. Ettersom det er svært sjeldent du får velge. Og de forskjellige basene tar inn hundefører på forskjellig tid av året. Har vært på alle luftforsvarets baser som har hund (Bodø, Ørland, Hundeksolen og Rygge). Så hvis du lurer på noe konkret om forskjellen kan jeg svare så godt jeg kan. Selv var jeg hundefører på Ørland. Når jeg var på rekrutten var det ca 150 søkere. Av de var det 45-50 som fikk ta løpe testen og intervju. Av de var det 15 som skulle inn. Av de var det 8 som skulle til Ørland og 7 som skulle bli hunderøktere på Hundeskolen. Lenke til kommentar
kiriee Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Tusen takk for så fylde og gode svar. Virker enda mer spennende og utfordrene enn jeg trodde. Visste ikke at interessen for hundetjenesten var så stor faktisk. Er på en måte enten hundetjenesten eller 2.bat jeg vil inn i, så kjedelig om jeg ikke kommer inn i hundetjenesten og så blir plassert et random sted. Hundetjenesten hadde vært absolutt optimalt å havne i, mtp at det er ganske relevant til videreutdanning. Merker jeg blir veldig "gira" av å lese om forsvaret, men aner jo ikke om det stemmer i virkeligheten så vanskelig å forutse. Skal ta kontakt med VPV og høre hvordan ståa er. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Tusen takk for så fylde og gode svar. Virker enda mer spennende og utfordrene enn jeg trodde. Visste ikke at interessen for hundetjenesten var så stor faktisk. Er på en måte enten hundetjenesten eller 2.bat jeg vil inn i, så kjedelig om jeg ikke kommer inn i hundetjenesten og så blir plassert et random sted. Hundetjenesten hadde vært absolutt optimalt å havne i, mtp at det er ganske relevant til videreutdanning. Merker jeg blir veldig "gira" av å lese om forsvaret, men aner jo ikke om det stemmer i virkeligheten så vanskelig å forutse. Skal ta kontakt med VPV og høre hvordan ståa er. Du blir nok helst sendt til luft da det er flest plasser i hund, så bare å gutse på den inte våger inte vinner Her er vel en liten dimmevideo som fikk meg gira da jeg fikk vite at jeg kom inn i hund, sånn der redigert men gir en pekepinn på hva du får oppleve om du kommer inn: Lenke til kommentar
kiriee Skrevet 2. april 2012 Forfatter Del Skrevet 2. april 2012 Veldig lyst til å prøve, men redd for at jeg ikke kommer inn pga størrelse. Er ikke store karen. 172ish på 64kg. Er ikke veldig mange steder jeg har lyst å inn i bortsett fra hundetjeneste og 2.bat så kjedelig om jeg failer hundetjeneste og bare blir plassert et sted. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) haha ikke noe stress med å være stor hadde to karer på under 60kg de hadde egen innveing hver uke om hvem som hadde mest kjøtt på kroppen bikket vel aldri over 62 kg på noen av de 2. Han ene er nå snart sjant og har fått kontrakt i Bodø som hundefører som sin profesjonelle jobb. Hundefører er mer det å ha roen, timingen og troa på hunden enn det å være fysisk stor. Derfor kan du være dårligst på løpinga men om du gjør en god figur på intervjuet kan du vel så godt komme inn. Men du kan ikke løpe som en gud også ha et veldig dårlig intervju og tro du kommer inn. Endret 2. april 2012 av Zimmerh Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Veldig lyst til å prøve, men redd for at jeg ikke kommer inn pga størrelse. Er ikke store karen. 172ish på 64kg. Er ikke veldig mange steder jeg har lyst å inn i bortsett fra hundetjeneste og 2.bat så kjedelig om jeg failer hundetjeneste og bare blir plassert et sted. Størrelse skal ikke ha mye å si. Hadde jenter på troppen som var 160-165 og 40-50kg. Så ikke tenk på at det skal være et problem. Men ser den. Litt kjedelig å ikke komme inn på hundefører. Er ikke akkurat så mange andre spennende tjeneste i luftforsvaret. Men det er bare å stå på og vise at du har motivasjonen på topp. Det viktigste er å ikke gi opp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå