Gå til innhold

LindowsOS 4.0 - holder absolutt mål

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har prøvd ut ulike Linux-distribusjoner for "Desktop"-markedet i sommer. Nå var turen kommet til Lindows, siste versjon 4.0.

Mange "Linux-1337"-ere skriker inni seg bare ved å høre ordet, men jeg ville nå allikevel gi det en sjanse på min bærbare maskin.

Innstallasjonen var gjort i to steg (grafisk) og var fullført på 9 minutter. NVidia-drivere var innstallert for mitt kort, nettverket var automatisk konfigurert med SAMBA og den hadde allerede konfigurert to av skriverne på nettverket. Kort sagt, alt gikk glatt - ingen etterkonfigurering.

Lindows er kommersielt - mye av tjenstene avhenger av "Click-N-Run"-tjensten, som jeg ikke gadd å sjekke ut, pga. prisen. Nå finnes OpenLindows-prosjektet som tilbyr mye essensiell gratis-software med tanke på Lindows. Jeg la inn (Debian-packages) - OpenOffice.org, Xine, Evolution osv. Alt gikk glatt.

Systemet er perfekt for den ultimate nybegynner, men sikkert skremmende for en Gentoo-entusiast. Alle kan begripe seg på dette systemet. Ved å kjøpe CrossOver Office, som jeg hadde fra før, kjørte jeg glatt Office XP gjennom Lindows.

Lindows er altså ikke like ille som alle (som selvsagt ikke har prøvd det) vil ha det til. Til sitt holder det absolutt mål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Sitat
Virusfaren øker jo betraktelig hvis mange kjører som root hele tiden.

Samme hva jeg gjør som vanlig user, kan jeg ikke ødelegge systemet..

virus har heller lite med saker å gjøre. det som derimot er farlig er at man kan gjøre ting man ikke helt mener å gjøre, som kan få fatale følger (rm -rf /) og at for eksempel webbrowseren din kjører som root. sikkerhetshull kan gjøre at kommandoer kjøres som root..

Lenke til kommentar
  Sitat

virus har heller lite med saker å gjøre. det som derimot er farlig er at man kan gjøre ting man ikke helt mener å gjøre, som kan få fatale følger (rm -rf /) og at for eksempel webbrowseren din kjører som root. sikkerhetshull kan gjøre at kommandoer kjøres som root..

Trodde det var det som var virussikkerheten i linux, jeg. - At viruset aldri får muligheten til å gjøre noe skummelt, så lenge det ikke får muligheten til å kjøre som root...

Lenke til kommentar
  Sitat
  Sitat

Trodde det var det som var virussikkerheten i linux, jeg. - At viruset aldri får muligheten til å gjøre noe skummelt, så lenge det ikke får muligheten til å kjøre som root...

det som er, og har vært "virussikkerheten" i linux er at det finnes et meget fåtall av aktive virus, og at brukerene (fram til de siste årene) har vært kompetente nok til ikke å drite seg ut ved å få virus.

Lenke til kommentar
  Sitat
så lenge lindows er payware vil det forbli ubrukelig med tanke på at mandrake og redhat er et bedre valg for nybegynnere.

For å ha sagt dette først: betal for greiene dere bruker! Greit nok at de tilbyr det gratis, men det ligger ufattelig mye arbeid bak det, og mye av det er gratis jobbet.

Så:

For å i hele tatt ha en brukbar pakkeoppaterings-sak i redhat bør man være betalende medlem (tilgang til raskere up2date-servere). disse gratis-greiene de tilbyr er ikke store sakene. Koster dessuten ikke all verden.

Jeg vil også påstå at Lindows er enklere for nybegynnere enn hva Redhat o g Mandrake er - men kanskje ikke helt greia for de som er interessert i å videreutvikle seg (bevege seg vekk fra "newbie"-seksjonen)

Lenke til kommentar

Ikke "bash" på Lindows er dere snille! Den er ikke beregnet på dere, og mange liker godt å betale for å få noe fast som de føler de har litt større tilknyttning til!

Selv om Lindows ikke er "ekte" linux så vet da de som kjører det dét. Men litt Linux er det da. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...