Gå til innhold

Hjelp til å feste kabler

Anbefalte innlegg

Heisann. Hentet i går min nye PC bestående av:

-CM Storm Trooper

-Asus P8Z68V pro / gen3

-Intel Core i5-2500k

-Intel SSD 520-series 120gb

-Seagate Barracuda 2 tb hdd, 7200 rpm

-Sapphire Radeon 7970 gpu

-Silver Power Modular 750w psu

-Corsair Dominator 1600 mhz 2x4gb ddr 3 ram

-Asus Aonar 1.3 slim lydkort

Har montert prosessoren og prosessorviften, samt grafikkort, ram og lydkort i hovedkort og montert hovedkort på kabinettet.

Problemet kommer når alle ledningene skal festes fra pcn, strømforsyning til hovedkort. Hva skal hvor? Har klart å boote opp BIOS, men har bare fått 2 av 4 vifter til å virke, og ingen led lys bortsett fra på power/reset knapp på hovedkotet virker. Dessuten er det en håndfull ledninger som bare henger og slenger uten at jeg klarer å finne et sted de kan passe inn. Samtidig har jeg flere titalls ekstraledninger fra de ulike boksene jeg ikke har peiling på hva jeg skal med.

Hvis noen som har litt mer peiling på pc bygging kunne postet en komplett liste over hva som skal hvor, hadde det blitt veldig fint =)

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg trenger å advare deg imot er at 8 pin til CPU (Se i nærheten av CPU sokkelen) IKKE skal ha 8 pins PCI-E, du kan få den nedi der om du vrir og vender på den, men ikke gjør det!.

Derimot er det oftest 2x 4 Pin som henger litt sammen som du skal bruke fra strømforsyningen din.

Ellers for kablene til reset og power on knappen så varierer det fra hovedkort modell til hovedkort modell så her må du fram med manualen.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som er selvforklarende her for meg.

Med psuen er det 4 ledninger, 1x 24 pins kabel som jeg har plugget inni det største hullet på hovedkortet, 1x 8 pins kabel som jeg har plugget inn i hovedkortet der det står atx 12v og 6/2 kabler det står PCI express på hvorav jeg har koblet det ene til skjermkortet mens det andre henger og slenger. Det er fremdeles et hull med 8 pins på skjermkortet som jeg ikke har koblet noe inni enda.

Utover det, har jeg koblet 200 mm viften i toppen på CPU fan 2 og 140 mm viften bak i CPU fan 1, de to 120 mm viftene fremme i harddrive cockpitten går ledningene ut på baksiden og inni noen andre ledninger som var montert slik når jeg fikk det og fører ingen vei.

Så har jeg en AC 97 og HD Audio kabel koblet i ett, hvor jeg har plugget det inni lydkortet. Er fremdeles en slot ledig på lydkortet.

Så har jeg 3 bittesmå ledninger som står power, reset og H.D.D led på, som jeg har plassert slik som det står i manualen, men har ingen slik hvit tilknytter som vises i de fleste faqs og i manualen.

Har koblet 3 sata ledninger inni i sata portene, 1 fra optiske driven fra min gamle pc, 1 fra hdden og 1 fra ssden, som begge er festet i burene fremme, og forsynt dem med strøm med en ledning jeg har satt inn i sata slotten på psuen.

I tillegg til dette, har jeg en sata ledning som henger løst som kommer fra pcn og jeg ikke vet hvor stammer fra ettersom jeg ikke kan løfte opp lokket og se hvor den går. Er ingen lys i pcn som skulle vært på viftene og power knappen fremme virker ikke, bare reset.

Jeg prøvde å boote bios ved å trykke på power knappen på hovedkortet og dette virket. Så satt jeg cd først for å installere windows men da sto det insert et eller annet to boot. Men jeg har jo allerede cden i.

Så hva kan jeg gjøre for å få i gang viftene, lysene, power knappen og installere windows?

Noen som har samme hovedkort som evt kan si hva de gjorde?

Takk.

Lenke til kommentar

Alt disse små ledningene gjør er å koble sammen to pinner, hverken mer eller mindre.

Denne hvite blokka er en ASUS oppfinnelse for hurtig av og påkobling, ikke nødvendig men det står også på hovedkortet hva som er hva, for eksempel PWR_LED er da lyset foran som lyser når maskinen er igang til eksempel.

Og lyser ikke disse når du har plugget dem inn over de to indikerte pinnene så må du snu kabelen 180 grader da dette er dioder ikke lyspærer så strømrettning betyr faktisk noe.

Med vifter kan du enten brukee 3 pinnerne på hovedkortet eller 4 pins molex.

Eneste advarselen er at vifter som trekker mye strøm burde holdes unna hovedkortet, og du må være VELDIG forsiktig om du bruker Y-koblinger på 3 pinsene.

Jeg antar de som sitter i kabinettet ditt bruker en 4 pins Molex som ser slik ut: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Molex_female_connector.jpg/250px-Molex_female_connector.jpg

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det eneste jeg har av ledninger med 2 pins er power, reset og h.d.d led. Ingen pwr led eller speakers som sagt ikke manualen. Og de ledningene som går fra de fremste viftene går ikke langt nok til å komme opp i cha fan 1 og 2 på hovedkortet, så hva gjør jeg med de?

Lenke til kommentar

Alle små kablene med leds er bare to pins, distansen mellom pinnene er en annen sak, men om ser nøye etter så ser du bare 2 ledninger ut av disse pluggene.

Vell, alle vifter drives av 12V, så det du trenger nå er en 3 pins viftekabel til 4 pins Molex så skal de funke, merk at du da ikke kan se turtallet eller forandre det da de vil gå på full pupp hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...