Yohohoho Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Heisann, har et spørsmål ang. skatten. Ser ut som jeg har fått en baksmell på 10 881 kr, noe jeg syns er ganske rart. Før jeg gikk inn i militæret jobbet jeg 7 mnd hos ICA. 4 mnd (sept, okt, nov, des) i 2010 og 3 mnd (jan, feb, mars) i 2011. På selvangivelse, "Foreløpig beregning av skatter og avgifter 2011" Det står at jeg har hatt inntekt på 85 309 kr i 2011, hvor 20 353 kr skatt har blitt trukket. Jeg tjente 85 309 kr i hele jobb perioden min, i 2010 og 2011. Jeg husker jeg hadde betalt for mye skatt i 2010 og fikk noe rundt 7000 kr tilbake på skatten i 2011. Hvordan kan jeg nå da få en baksmell på 10 881 kr for alle de mnd jeg har jobbet, når jeg allerede har fått tilbake på skatten for 4 av de mnd? Jeg skjønner ikke bæret av dette her, har ikke så mye peiling på økonomi. Kan noen prøve å hjelpe meg med å forstå? Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Det er nettopp derfor du får selvangivelsen for å rette det som måtte være feil og eventult også oppgi ting som ikke er kommet med. Sjekk med årsoppgaven for lønningene du har fått og korriger tallet til det du faktisk har tjent. Her kan du gjerne legge til vedlegg som forklarer endringen. Men husk å sjekke skikkelig. Kan det f. eks være du ikke har regnet med feriepengene du får for de fire månedene du jobbet i 2010? Som du får i 2011? Men siden beløpet er nøyaktig det samme som du tjente totalt over perioden så er det sikkert arbeidsgiveren din som har rapportert inn feil. Hør gjerne med dem også. 1 Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Her må du nesten kontrollere lønns- og trekksoppgaver og selvangivelser for 2010 og 2011. Ut fra det du skriver kan det høres ut som arbeidsgiver har gjort en feil og rapportert inn det du jobbet i 2010 og 2011 inn for 2011, mens det selvfølgelig bare er det du fikk utbetalt i 2011 som skal innrapporteres. Dette vil også fremgå av lønns- og trekksoppgavene. Dersom det viser seg at det er rapportert inn feil beløp fra arbeidsgiver bør du også sjekke beløpene for 2010 - det kan være at beløpene her også var feil. Om det er en feil fra arbeidsgiver må du be om en ny, korrekt lønns- og trekksoppgave fra arbeidsgiver, og så korrigere selvangivelsen din. Regner med skattemyndighetene må ha den korrekte lønns- og trekksoppgaven også, så avklar med arbeidsgiver om de sender den inn, eller om du skal legge den ved selvangivelsen. Lenke til kommentar
Yohohoho Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Tusen takk for svar, skal ta kontakt med arbeidsgiver og høre med dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå