Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For mye koffein

Surviver

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt å ta kosttilskudd i det siste. I dag tok jeg to forskjellige og oppdaget at det var koffein i begge. Ser at jeg har fått i meg 570 mg koffein og er utrolig kvalm. Er dette veldig farlig siden det bare har skjedd en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går sannsynligvis helt fint. Koffein-innholdet tilsvarer noen kopper kaffe eller et par energidrikker, så det er ikke ekstremt høyt, men folk har forskjellig reaksjon på koffein. Koffeinet er vanligvis ute av kroppen i løpet av dagen.

Koffein er jo i utgangspunktet en nervegift plantene bruker for å bekjempe insekter, og den virker via mekanismer stimulerende på nervesystemet hos mennesker.

Hvis du blir kvalm når du tar tilskudd kan det være lurt å ta dem sammen med mat.

Lenke til kommentar

Har lagt meg ned nå så føler meg allerede mye bedre. Har ikke blitt kvalm før jeg fikk denne mengden med koffein i meg. Drikker som regel ikke kaffe eller noe slikt ellers. Reagerer som regel også dersom jeg drikker et par energidrikker. Men godt å vite at det ikke er farlig :)

Lenke til kommentar

Energidrikker (RedBull) inneholder 320 mg/l, så mengden du har fått i deg tilsvarer 2 liter. En kopp kaffe (1,2 dl) inneholder 70-150 mg.

Det har du helt rett i. 320 mg/l er ganske forskjellig fra 320 mg, men det ekstra sukkeret og taurinet fra 2 liter energidrikk er nok litt værre enn bare et et par piller. Pillene vil vel også jevnere slippe ut koffeinet enn om en hadde fått det raskt inn oppløst i væske.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet inneholder en kopp pulverkaffe ca 60mg, en skikkelig sterk kaffekopp ca 120mg og av erfaring så blir jeg selv veldig urolig av kaffe og drikker det ikke i sosiale sammenhenger. 570mg er alt for mye, jeg tipper du først blir rolig og litt klar i hodet og etterpå får endel angst og uro. 200-250 mg er det maksimale en bør ta i løpet av en periode på 4 timer eller i forbindelse med trening. Det er dessuten veldig hardt for magen, omtrent som å gå på fylla, koffeintabletter er enda verre enn kaffe eller red-bull i så måte.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet inneholder en kopp pulverkaffe ca 60mg, en skikkelig sterk kaffekopp ca 120mg og av erfaring så blir jeg selv veldig urolig av kaffe og drikker det ikke i sosiale sammenhenger. 570mg er alt for mye, jeg tipper du først blir rolig og litt klar i hodet og etterpå får endel angst og uro. 200-250 mg er det maksimale en bør ta i løpet av en periode på 4 timer eller i forbindelse med trening. Det er dessuten veldig hardt for magen, omtrent som å gå på fylla, koffeintabletter er enda verre enn kaffe eller red-bull i så måte.

Er faktisk i forbindelse med trening jeg tar disse kosttilskuddene og har lest at du absolutt ikke skal ha mer enn 300 mg, over det så er det ikke bra i det hele. Du forklarer veldig bra hvordan jeg følte meg. Ble veldig klar og kvikk i en liten stund. Så ble jeg kvalm og rastløs, fikk veldig angst og hjertet banket farlig fort. Følte rett og slett at jeg hadde hatt en hard natt på fylla, følte meg utrolig fyllesyk. Så ble jeg utrolig trøtt. Har ligget "død" i sofaen siden kl 12. Våknet nettopp og føler at jeg har sovet i to dager. Så nå går det veldig bra og føler ikke noe bivirkninger av "overdosen" lenger.

Lenke til kommentar

Altså, ja du fikk i deg ganske mye på kort tid, men hadde du vært med vandt med koffein så hadde du omtrent ikke merket noen ting. Tror ganske så mange ivrige kaffedrikkere ligger på over 500mg om dagen.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...