Gå til innhold

[Løst] Hjelp til ny Photoshop pc

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge ny stasjonær til bruk av Photoshop. Jeg trenger hjelp til hvilket HK, CPU, skjermkort og RAM jeg bør velge. Budsjettet på disse delene er ca 3k. Dette er ikke en gaming maskin, men det skader ikke om jeg kan spille litt på den også.

Jeg har sett litt på to alternativ, begge med AMD. Det ene oppsettet har skjermkort og CPU i ett.

Alternativ 1:

http://www.komplett....D1-5F325CD05EF3

Alternativ 2:

http://www.komplett....7A-43F0E7AAE64C

Jeg lurer på hvilket av disse oppsettene som vil gi meg mest for pengene til mitt bruk, og hvilket det vil være lettest å oppgradere etterhvert. Hvis dere mener at et eller flere komponent bør byttes er jeg åpen for forslag så lenge det er innenfor budsjettet.

Jeg ønsker ikke å legge penger i et fancy gaming skjermkort, men hvis andre skjermkort gir meg mer igjen til 2d grafikk er dette fornuftig. Nå bruker jeg et Matrox Millenium.

På forhånd, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at du har et budsjett, men til Photoshop (eller alt annet enn en billigst mulig PC) ville jeg holdt meg unna AMD. Du trenger mer RAM!

Z77 hovedkort er greit mtp fremover i tid og oppgradering.

i5 2500K er et OK "budsjett"-alternativ med innebygget GPU (Photoshop krever ikke all verden av GPU).

Om du venter litt lenger mot sommeren kan du få Ivy Bridge til ca samme pris. Det vil bety lavere strømforbruk, litt raskere og betydelig bedre GPU.

8 eller 16 GB RAM (Corsair Venegance eller G.Skill)

Med 8 GB RAM vil dette komme på ca 3200,-, og med 16 GB RAM ca 3600,-.

Det neste du kjøper deg da er SSD, med mindre du har det fra før :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å legge penger i et fancy gaming skjermkort, men hvis andre skjermkort gir meg mer igjen til 2d grafikk er dette fornuftig. Nå bruker jeg et Matrox Millenium.

Dette er noe jeg har lurt litt på selv. Hvor mye betyr egentlig grafikkortet for Photoshop.

Og dersom man skal gå ut ifra dette, så er det bare Nvidia sine grafikkort som støtter GPU-aksellerasjon.

Det kan i tilfelle da se ut som at oppsettet med dedikert grafikkort ser ut til å være den beste løsningen.

Men som sagt, hvor mye det betyr i praksis har jeg ingen aning om, og lurer litt på det selv.

Edit : Oppdaget forresten plutselig at du har plukket ut feil hovedkort til FX-4100. Du må eventuelt ha et AM3-hovedkort til den. Som f.eks. dette.

Endret av ZiggyS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at du har et budsjett, men til Photoshop (eller alt annet enn en billigst mulig PC) ville jeg holdt meg unna AMD. Du trenger mer RAM!

Ikke så at jeg skal påberope meg å være noen "tung" bruker av Photoshop, men jeg bruker det da en del.

Må si at min trauste Opteron1389@3400MHz klarer seg helt greit til formålet enda.

FX-4100 skal visstnok også være rimelig overklokkingsvennlig uten for mye "dikkedarier", så jeg vil anta at den også vil klare oppgavene rimelig greit.

Jeg vet at Intel har adskillig kraftigere prosessorer, men innenfor et budsjett vil jeg tro at disse AMD-prosessorene klarer seg helt fint.

Jeg støtter dog så mye RAM som mulig egentlig.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg har lurt litt på selv. Hvor mye betyr egentlig grafikkortet for Photoshop.

Og dersom man skal gå ut ifra dette, så er det bare Nvidia sine grafikkort som støtter GPU-aksellerasjon.

Det kan i tilfelle da se ut som at oppsettet med dedikert grafikkort ser ut til å være den beste løsningen.

Men som sagt, hvor mye det betyr i praksis har jeg ingen aning om, og lurer litt på det selv.

Du vet at det der gjelder KUN Premiere Pro?

Det er noe helt annet enn Photoshop.

Jeg har i5 med Intel GPU og HD 5650 i min laptop, og konklusjonen ut ifra det er at:

I Photoshop merker jeg ingen forskjell, begge støtter OpenGL.

I After Effects er det ikke støtte for Intel GPU'en, men full støtte for HD 5650.

I Premiere Pro støttes KUN Nvidia GPU med CUDA, dvs de på den listen.

Intel HD Grapics funker helt greit til OpenGL i Photoshop.

Nå har ikke jeg jobbet så mye med 3D i Photoshop, men det er det vel heller ikke så mange som gjør?

Lenke til kommentar

Z77 hovedkort er greit mtp fremover i tid og oppgradering.

i5 2500K er et OK "budsjett"-alternativ med innebygget GPU (Photoshop krever ikke all verden av GPU).

Om du venter litt lenger mot sommeren kan du få Ivy Bridge til ca samme pris. Det vil bety lavere strømforbruk, litt raskere og betydelig bedre GPU.

8 eller 16 GB RAM (Corsair Venegance eller G.Skill)

Må nok gå for 16GB RAM ja. Hva jeg leser om Ivy Bridge ser lovende ut, samtidig som jeg er litt skeptisk til det. Kan det tenkes at forsinkelsene skyldes at de ikke leverer som forventet? Dette er vel første generasjon prosessorer som bygger på 22nm teknologi og kan vel ha litt barnesykdommer? Hvis jeg går for et Z77 HK og 2500K kan jeg vel oppgradere til en Ivy Bridge ved en senere anledning?

Edit : Oppdaget forresten plutselig at du har plukket ut feil hovedkort til FX-4100. Du må eventuelt ha et AM3-hovedkort til den. Som f.eks. dette.

Skjermkortene i linken din viser til GPU aksellerasjon i Adobe Premiere, ikke Photoshop. Takk for påminnelsen ang AM3:)

Ikke så at jeg skal påberope meg å være noen "tung" bruker av Photoshop, men jeg bruker det da en del.

Må si at min trauste Opteron1389@3400MHz klarer seg helt greit til formålet enda.

FX-4100 skal visstnok også være rimelig overklokkingsvennlig uten for mye "dikkedarier", så jeg vil anta at den også vil klare oppgavene rimelig greit.

Jeg vet at Intel har adskillig kraftigere prosessorer, men innenfor et budsjett vil jeg tro at disse AMD-prosessorene klarer seg helt fint.

Mye RAM må til, men jeg ville også trodd at AMD var ok til dette bruket. Da er vi tilbake til hvorfor jeg spør om hjelp i utgangspunktet, nettopp at jeg ikke stoler nok på mine litt begrensede kunnskaper på området. Fint hvis noen kunne forklart litt hvorfor Intel er så overlegen AMD på dette området.

Takk for hjelpen alle sammen:)

Lenke til kommentar

Sorry, men FX-4100 kan ikke sammenlignes med i5 2500K på noe vis. Den er i tester generelt treigere enn i3 2100...

Jobber en del med Photoshop og Lightroom, og bare det å laste inn en RAW-fil på ca 25 MB tar tid. Når man skal se gjennom mange slike er det greit at det går såpass kjapt at man ikke sitter og venter på at hvert bilde skal lastes inn.

Sitter selv fortsatt på en E4300@3GHz. Selv om den funker helt greit til det aller meste så blir det som sirup i forhold til de PC'ene jeg har bygget til et par fotografer, med i7 2600K.

Lenke til kommentar

Mye RAM må til, men jeg ville også trodd at AMD var ok til dette bruket. Da er vi tilbake til hvorfor jeg spør om hjelp i utgangspunktet, nettopp at jeg ikke stoler nok på mine litt begrensede kunnskaper på området. Fint hvis noen kunne forklart litt hvorfor Intel er så overlegen AMD på dette området.

Takk for hjelpen alle sammen:)

Det er egentlig ganske enkelt. Intel sin arkitektur er bedre og mer effektiv.

AMD har gitt opp "high-end" CPU'er.

Hvis du f.eks. kjøper 2500K nå, så skal du fint kunne bytte til f.eks. 3770K (Ivy Bridge) senere ja :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor stor strømforsyning trenger jeg til z77 med 2500K? kommer til å bruke en "vanlig" harddisk og med tid å stunder en SSD i tillegg.

Er denne et fornuftig valg? Ser at en bruker sier den støyer en del når pcen er skrudd av, men det må vel være en produksjonsfeil?

Et billig dedikert Nvidiakort med CUDA hjelper mye i Photoshop. Ellers er Intel i3/i5/i7 gode valg, fra billig/bra til dyrere/konge.

På hva da?

Så vidt jeg har skjønt gjelder dette kun svært få plug-ins.

Dette lurer jeg også på!

Lenke til kommentar

Hvor stor strømforsyning trenger jeg til z77 med 2500K? kommer til å bruke en "vanlig" harddisk og med tid å stunder en SSD i tillegg.

Er denne et fornuftig valg? Ser at en bruker sier den støyer en del når pcen er skrudd av, men det må vel være en produksjonsfeil?

Strømforsyningen er en meget viktig komponent som du i teorien kan ha i veldig mange år. Derfor er det en fordel å kjøpe en bra en hvis du først skal ha ny. Spørsmålet er om du har en i dag som kan brukes?

Til en basic PC med disse komponentene trengs ikke en veldig stor strømforsyning i utgangspunktet, kan klare deg med en helt vanlig 350W'er.

Hvis du skal ha ny ville jeg ikke ha valgt noe billigere enn TX-serien, og ikke noe mindre enn 6-700W.

Du får det du betaler for, kvalitet koster dessverre litt mer.

Kjøpte selv Seasonic X-760 (litt bedre utgave av AX-750) for litt siden, og regner med å ha den lenge...

Lenke til kommentar

Strømforsyningen er en meget viktig komponent som du i teorien kan ha i veldig mange år. Derfor er det en fordel å kjøpe en bra en hvis du først skal ha ny. Spørsmålet er om du har en i dag som kan brukes?

Til en basic PC med disse komponentene trengs ikke en veldig stor strømforsyning i utgangspunktet, kan klare deg med en helt vanlig 350W'er.

Hvis du skal ha ny ville jeg ikke ha valgt noe billigere enn TX-serien, og ikke noe mindre enn 6-700W.

Du får det du betaler for, kvalitet koster dessverre litt mer.

Kjøpte selv Seasonic X-760 (litt bedre utgave av AX-750) for litt siden, og regner med å ha den lenge...

Har en eldre 350W A-Open. Om den vil fungere på et moderne HK aner jeg ikke. Den er relativt støysvak.

Lenke til kommentar

Det eneste du må sjekke er om den har 24-pin ATX kontakt og minimum 4-pin 12V i tillegg (men denne er det ikke sikkert du trenger...).

Har sjekket strømforsyningen. Den har en 20pin, en 6pin, en 4pin(til HK) +flere 4pin til HDD ol. Står et P4C800 DELUXE kort i nå, gamle saker...

Lenke til kommentar

Da har jeg omsider bestemt meg og går for Intel.

P8Z77-M Pro

i5 2500K

16gb Vengeance 1600Mhz

Silverstone TJ08-E

LG Blueray BD-R12X

Det jeg lurer på er hvilken PSU jeg skal velge. Det frister mest med den modulære, men de kablene jeg så på var sykt dyre. Må jeg bruke originale Corsair kabler eller finnes det billigere alternativ? Valget står mellom disse.

Corsair TX 650W M

Corsair TX 650W V2

Ser valget av RAM og kabinett fornuftig ut?

Takk for hjelpen! Har lært en del om PC i dag gitt :)

Lenke til kommentar

du burde nok bruke corsair sine kabler, men hvis det var sleeva kabler du tenkte på så ser jeg ikke helt poenget...

gå heller for corsair vengeance LP (søk: vengeance LP), da kan du har annen prosessorkjøler hvis det trengs en gang

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

du burde nok bruke corsair sine kabler, men hvis det var sleeva kabler du tenkte på så ser jeg ikke helt poenget...

gå heller for corsair vengeance LP (søk: vengeance LP), da kan du har annen prosessorkjøler hvis det trengs en gang

Jeg finner ikke Vengeance LP i 8gb moduler. Hvorfor kan jeg ikke ha annen CPU kjøler med de brikkene jeg valgte? Er det fysisk plass du tenker på? LP= Low Profile?

Edit: Ble mange spørsmål dette...

Endret av corre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...