Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg ble svindlet.


carpsdi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*

Hørt om gulesider?

Trådstarter har alt skrevet at han har navn adresse og telefon nummer til personen, så hva skal gulesider hjelpe med?

 

Det var snakk om å ta kontakt med foreldrene, og da er gulesider(eller telefonkatalogen som det heter) nyttig om du skal finne ut hvem andre som bor på den andressen :)

Lenke til kommentar

Politiet tar normalt sett ikke slike saker.. men siden summer er høy, kan det hende.

Ikke sikkert det er ulovlig en gang når man gir bort en vare sånn uten videre. ;)

 

Finnes det noen form for skriftlig avtale eller noe som helst her av noe slag her?

Hvordan har dere kommet i kontakt, og kommet frem til en slik løsning, hva er avtalt og hvordan?

 

Via sms og mail, avtalte pc spesifikasjoner og pris. Der han ga meg mail addresse navn osv.

 

Så klart så "sendte eg han en sånn vare gratis og uten videre" mht at jeg betalte og sendte til han osv.

Men har jo en mail der jeg fikk bekreftet at han ville ha de spesifikasjonene og pris.

Lenke til kommentar

Meget uheldig at du sendte den avgårde uten noen garanti for betaling. Kanskje juss-forumet er rett plass for denne. Hadde vært interessant å se hvilke paragrafer som finnes.

 

Jeg ga han kontonummer og skrev "sett inn (pris) til dette kontonummeret (kontonummer)

Lenke til kommentar

Meget uheldig at du sendte den avgårde uten noen garanti for betaling. Kanskje juss-forumet er rett plass for denne. Hadde vært interessant å se hvilke paragrafer som finnes.

 

Jeg ga han kontonummer og skrev "sett inn (pris) til dette kontonummeret (kontonummer)

 

Ja, men dette er ingen garanti for at han ville betale deg.

Lenke til kommentar

Meget uheldig at du sendte den avgårde uten noen garanti for betaling. Kanskje juss-forumet er rett plass for denne. Hadde vært interessant å se hvilke paragrafer som finnes.

 

Jeg ga han kontonummer og skrev "sett inn (pris) til dette kontonummeret (kontonummer)

 

Ja, men dette er ingen garanti for at han ville betale deg.

 

Nei da har jeg ikke boen form av "garanti" av dette...

 

Så det vil si at hvis jeg går til poliiet, kan de si:

 

Nei du ga han kotnonummer men han ga aldri et svar om at han ville betale det. Du ga han bare tilbudsprisen.

 

Vil de si noe sånt?

Lenke til kommentar

Det positive i dette, er at du har fått en fin lærepenge ;)

 

Men ingenting kan bli gjort?

 

Er ikke det jeg skriver ;) Du har jo fått flere tips i denne tråden så bruk de, og kontakt politiet.

 

Kan du titte på posten jeg skrev før dette med quote?

Lenke til kommentar

Det er to sider av denne saken: Den privatrettslige tvisten mellom deg og kjøperen (han har kjøpt noe, men ikke betalt), og straffesaken rundt hvorvidt dette er svindel/bedrageri. Politiet bryr seg kun om den straffbare handlingen, og hjelper deg i utgangspunktet ikke til å få pengene dine.

 

Jeg tror ikke dette er straffbart. Du og han har inngått en kjøpsavtale, og han har ikke betalt enda. Det er ikke tyveri/svindel, det er "bare" avtalebrudd. Med andre ord har ikke politiet noe med saken å gjøre.

 

Dine muligheter for å få disse pengene er det betraktelig større sjanser for å få opplysninger om i juss-forumet enn i økonomi-forumet, så jeg flytter tråden dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget uheldig at du sendte den avgårde uten noen garanti for betaling. Kanskje juss-forumet er rett plass for denne. Hadde vært interessant å se hvilke paragrafer som finnes.

 

Jeg ga han kontonummer og skrev "sett inn (pris) til dette kontonummeret (kontonummer)

 

Ja, men dette er ingen garanti for at han ville betale deg.

 

Jeg skrev:

Vennligst betal (pris) til kontonummeret som avtalt.

Men jeg sa bare avtalt, jeg sa aldri boe som : har vi en avtale?

Han sa aldri heller ja da jeg sendte han sen mailen.

 

 

Lenke til kommentar

Det er to sider av denne saken: Den privatrettslige tvisten mellom deg og kjøperen (han har kjøpt noe, men ikke betalt), og straffesaken rundt hvorvidt dette er svindel/bedrageri. Politiet bryr seg kun om den straffbare handlingen, og hjelper deg i utgangspunktet ikke til å få pengene dine.

 

Jeg tror ikke dette er straffbart. Du og han har inngått en kjøpsavtale, og han har ikke betalt enda. Det er ikke tyveri/svindel, det er "bare" avtalebrudd. Med andre ord har ikke politiet noe med saken å gjøre.

 

Dine muligheter for å få disse pengene er det betraktelig større sjanser for å få opplysninger om i juss-forumet enn i økonomi-forumet, så jeg flytter tråden dit.

 

Ok takk for flyttingen.

 

Men det om avtalebrudd - han har varen - jeg har ikke pengene.

Er ikke det straffbart?

Tenker kanskje ikke fullstendig på å få tilbake penger, men mest at han får en form av straff, han er tross alt 15 år.

 

Edit: tenker ikke husarrest straff. Noe med politiet o.l og gjøre

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar

Men ok, fordømmelse til side: Kan du lime inn all korrespondanse du har hatt med vedkommende? Anonymiser selvfølgelig, men alle e-poster eller sms som du har sendt og mottatt. Hvordan kom du i kontakt med vedkommende? Hvordan endte det med at du kjøpte en PC for han/henne?

 

Er litt opptatt nå. Om du er her senere idag vil jeg ta tid å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Avtalen her var jo tydeligvis at du skulle bestille pcen fra dell til hans adresse, så skulle han betale deg. Du har ikke krevd å få penger før han fikk varen, slik enhver fornuftig person gjør. Det å ikke betale for seg er ikke straffbart. Og vedkommende kan jo heller ikke sette seg i gjeld, så det å få tak i disse pengene for deg blir ikke lett. Her har du vært helt ekstremt dum, faktisk. Du har i praksis latt en 15åring handle på kreditt.

 

Tjaa, jeg bestilte varen for han (aka jeg betalte for den) og skrev deretter etter å ha betalt for bestilling og fått sporingsnummer osv;

Vennligst overfør/betal til konto nummer (pris) som avtalt (kontonummer).

 

Hvordan ser den ut? Skal skrive mer grundig da jeg er hjemme.

 

Edit: Det var sånn det sluttet.

Endret av JimmyGrudgie
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...