flageborg Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Med et beltesystem, så skriker det fotoentusiast uansett..... Njaaaaa.....kanskje ikke - hvis man lar madammen ta ansvar for litt av bæringa.... Endret 31. mars 2012 av flageborg Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 @BjerkneZ Hvor mye vekt har du tenkt å ha hengende i beltet ? Og bestilte du også Belly Dancer e.l. fra TT samtidig ? Jeg brukte lowepro før jeg hoppa på TT løsningen og på begge bør man ha ekstra support over skuldrene eller alternativt selv ha skikkelig pæreform for å holde beltet oppe når du belaster det med noe vekt :-) I tilegg ved å distribuere noe av vekten over skuldrene så blir det straks mere behagelig å bære også. Ta gjerne og legg inn liggeunderlag som foring i de taskene til TT om du er redd for å smelle borti noe med optikken, eller kjøp lowepro lens cases og bruk istedet. Tja, vekten av tre L-objektiv. La oss si rundt 3kg. Beltet klarer nok å holde oppe tre kg. så jeg bestillte meg Think Tank Pro Speed Belt. Altså det midterste beltet Think Tank leverer. Har hatt mitt gamle 5D MK II hengende fra et vanlig buksebelte og dette med objektiv veier vel rundt 3kg. vil jeg tro og det gikk helt fint. Det med liggeunderlag som foring er notert Takk for rådet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 La oss si jeg går rundt med 5D'en i hendene mens det henger rundt halsen. Rundt livet henger det ett belte med la oss i to tilhørende vesker med ett objektiv i hver. Jeg skal bytte ut objektivet som allerede står på kameraet. Hva er det som gjør beltesystem mindre praktisk til dette enn en veske som henger fra skulderen ved siden av kameraet? Ettersom kameraet er tatt ut av veska, så kan du ta av objektivet, legge det i veska, ta av bakdekselet av det nye objektivet og putte det på det gamle, for så å sette på det nye objektivet. Har du beltesystem; så må du da innom flere vesker (og hvor la du objektivet sist?) for å finne frem. Når man skal gå veldig langt. tror du det er mer behagelig at det henger en veske rundt skulderen ved siden av selve kameraet? Jeg trer hodet igjennom skulder-reimen og da blir det ikke et problem. Enkel fysikk sier meg at jo lenger opp tyngdepunktet kommer, jo mer slitasje vil det være på rygg etc. siden to hengende ting fra skulder hele tiden er i bevegelse og når man feks. setter seg ned på en restaurant så ser det jo like teit ut med disse veskene surret rundt halsen. Da må man i tillfelle sette det fra seg ett sted og da må man jo nermest ha en egen stol. Og dette gjør jo ikke akkurat tyveriproblemet mindre? Det med tyngdepunktet er forsåvidt et poeng. Men har ikke hatt problem med skulderbag selv. En skulderbag er meget lett å putte under bordet med en reim surret rundt et sikkert sted.Ser ikke helt det samme med et beltesystem. Jeg sier ikke at alt blir en drøm med et beltesystem heller, men jeg tipper dte blir langt mer behagelig, for da slipper jeg at ting henger rundt halsen og når jeg setter meg ned så kan faktisk tingene henge på beltet mens jeg sitter. Faren for å glemme igjen/miste er da altså også mindre. Det er jo bare en måte å finne ut det - og det er jo å prøve. Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Tja, vekten av tre L-objektiv. La oss si rundt 3kg. Beltet klarer nok å holde oppe tre kg. så jeg bestillte meg Think Tank Pro Speed Belt. Det med liggeunderlag som foring er notert Takk for rådet. Har hatt 24-70 / 70-200 / 105mm macro / sb900 / 35+50mm / tc2e iii/ og div annet stæsj hengende i beltet og det tåler vekta. Værre å bære det selv på den måten. Men med avlasting over skuldrene så hjelper det veldig både på stabiliteten og vektfordeling. Siden jeg hadde endel lens cases fra lowepro så gikk jeg over til å bruke de istedet for TT sine pga bedre beskyttelse, men i starten foret jeg med liggeunderlag (type 10kr på obs). Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 Ettersom kameraet er tatt ut av veska, så kan du ta av objektivet, legge det i veska, ta av bakdekselet av det nye objektivet og putte det på det gamle, for så å sette på det nye objektivet. Har du beltesystem; så må du da innom flere vesker (og hvor la du objektivet sist?) for å finne frem. Altså på samme måte som når man putter det i den tomme objektivvesken i beltesystemet.... Jeg trer hodet igjennom skulder-reimen og da blir det ikke et problem. Hjelper lite å tre hodet gjennom reimen, når tyngdepunktet er der det er. Det som er problemet her. Det med tyngdepunktet er forsåvidt et poeng. Men har ikke hatt problem med skulderbag selv. En skulderbag er meget lett å putte under bordet med en reim surret rundt et sikkert sted.Ser ikke helt det samme med et beltesystem. Nettopp Det er jo bare en måte å finne ut det - og det er jo å prøve. Det skal jeg gjøre Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Ville bare skyte inn at Flipside, som flere anbefaler her, er en genial veskeserie. De har flere forskjellige størrelser, er romslige, har åpning mot ryggen for å unngå tyveri, men samtidig enkle å åpne da de bare kan vris rundt på magen og åpnes. De er solide og vil nok være en fast følgesvenn i mange år. Jeg må innrømme at beltesystem høres forlokkende ut, men etter å ha tenkt litt tror jeg nok ikke det passer meg. 1 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Det er tydelig at at TS har bestemt seg for at det er beltesystem som er det som skal til. Gjerne for meg; det er ikke mitt problem at han kommer til å se ut som en dust .. Jeg vet ikke med deg Tomsi, men jeg gir litt blaffen i om jeg ser ut som en "dust" når jeg går rundt i Krakow's gater. Hva andre mener om meg anngående utseende teller ganske lite så lenge jeg selv har det "riktige" utstyret. Personlig synes jeg også skiløpere/brytere/det norske curling landslaget/skihoppere ser ut som noen snålinger i draktene sine, men i bunn og grunn så regner jeg med at draktene har en funksjon og det er nettopp DER poenget ligger. meget bra svart , enkelte foretrekker jo å prioritere useende foran det praktiske uansett . Jeg bruker beltesystem med plass til 2 eller 3 objektiv svært ofte når jeg er på tur fordi da har jeg ryggsekk med klær og mat på ryggen og samtidig fri tilgang til å skifte objektiv ved behov og er det ikke noen som liker utseende mitt ja da får de se en annen vei, det er de jeg bryr meg aller minst om . Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 meget bra svart , enkelte foretrekker jo å prioritere useende foran det praktiske uansett . Jeg bruker beltesystem med plass til 2 eller 3 objektiv svært ofte når jeg er på tur fordi da har jeg ryggsekk med klær og mat på ryggen og samtidig fri tilgang til å skifte objektiv ved behov og er det ikke noen som liker utseende mitt ja da får de se en annen vei, det er de jeg bryr meg aller minst om . Det er faktisk et par vesentlige forskjeller på det å ta meg seg fotoutstyret ut i den norske naturen, og når man er på storby-ferie. Det er er relativt liten sjanse for å bli ranet når man er på tur i Sjunkhatten nasjonalpark. I byer som Krakow er situasjonen noe annen, og det er da en fordel å ikke stikke seg ut som den som har mest utstyr ettersom det tiltrekker seg de elementene man helst skal unngå. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 meget bra svart , enkelte foretrekker jo å prioritere useende foran det praktiske uansett . Jeg bruker beltesystem med plass til 2 eller 3 objektiv svært ofte når jeg er på tur fordi da har jeg ryggsekk med klær og mat på ryggen og samtidig fri tilgang til å skifte objektiv ved behov og er det ikke noen som liker utseende mitt ja da får de se en annen vei, det er de jeg bryr meg aller minst om . Det er faktisk et par vesentlige forskjeller på det å ta meg seg fotoutstyret ut i den norske naturen, og når man er på storby-ferie. Det er er relativt liten sjanse for å bli ranet når man er på tur i Sjunkhatten nasjonalpark. I byer som Krakow er situasjonen noe annen, og det er da en fordel å ikke stikke seg ut som den som har mest utstyr ettersom det tiltrekker seg de elementene man helst skal unngå. Selvsagt er det det og det har jeg vel heller ikke berørt som tema . Jeg påpekte hva jeg fant mest praktisk å bruke og om en har med seg feks 2 ekstr objektiver blir det uansett betydelig raskere å skifte objektiver om en har dem i beltet enn i en ryggsekk etter det jeg har erfart , den erfaringen bygger jeg på egne opplevelser over mange år da jeg har begge deler . At jeg skerv bra svart var vel heller fordi du prioriterte utseende og fremhevet at andre da så ut som en dust . Gir en pepper så må en regne med å få pepper Ha en fin påske. Mvh Snekker`n Lenke til kommentar
voffen Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Det er tydelig at at TS har bestemt seg for at det er beltesystem som er det som skal til. Gjerne for meg; det er ikke mitt problem at han kommer til å se ut som en dust Har brukt lignende greier selv før, og i tillegg til at det ser teit ut, så er det ikke så veldig praktisk. Snarere tvert i mot. En smal skulderbag er mer diskret, gjør det lett å komme til utstyret, og har plass til andre ting som er nyttig i en tur i storbyen. Turistguide, kart, osv. De mer hippe har med iPad-en ... Må bare si meg enig med Tomsi her. Var 5 dager i Roma for en uke siden og hadde med 7D med 17-55mm 2.8, 10-20mm, 35mm 2.0 og 100mm 2.8 + blits, ladere, filtre og annet "kjekt å ha utstyr"... i en stor Crumpler skulderbag (kunne sikkert brukt TT StreetWalker Pro sekken). I tillegg hadde jeg med den utmerkede bagen Pisen (behørig diskutert her). Denne brukte jeg når jeg gikk ut av hotellet med de utvalgte objektivene og div kart/bøker. 7D med 17-55 hang rundt nakken/skulder med en Black Rapid RS-7 reim. Fungerte toppers ute i gatene, på Metroen og inne på severdigheter da det bare er å plassere bagen forran seg ved køer og trengsel. I tillegg er det bare å sette bagen fra seg når man skal sette seg noen sted, mat og drikke må jo alle fotohelter ha!! Hadde dette vært en ren fototur hadde nok ThinkTanken blitt med som transportmiddel men da dette var en tur sammen med min bedre halvdel prioriterte jeg Pisen-bagen. Nå skal det jo sies at 80% av bildene ble tatt med 17-55 2.8 da de fleste severdigheter var godt opplyst inne og at ISO2500 fungerer utmerket på 7D hvis ikke det var nok lys. Brukte også 10-20mm en del på de største bygningene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Selvsagt er det det og det har jeg vel heller ikke berørt som tema . Jeg påpekte hva jeg fant mest praktisk å bruke og om en har med seg feks 2 ekstr objektiver blir det uansett betydelig raskere å skifte objektiver om en har dem i beltet enn i en ryggsekk etter det jeg har erfart , den erfaringen bygger jeg på egne opplevelser over mange år da jeg har begge deler . At jeg skerv bra svart var vel heller fordi du prioriterte utseende og fremhevet at andre da så ut som en dust . Gir en pepper så må en regne med å få pepper Ha en fin påske. Mvh Snekker`n I og med at trådstarter snakker om storbyferie, så er det naturlig å ta tak den delen av saken. Jeg mener at det faktisk er et poeng å tenke utseende når man er på storbytur; nettopp for å unngå å tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet. Jeg er enig i at det er raskere å ha objektivene i beltet, enn i en ryggsekk. Men jeg dog ikke at poser i belter er raskere enn en skulderbag. At jeg synes at man ser ut som en dust når man flyr rundt med fotovesker i beltet har jeg tenkt å fortsette med; men dere trenger ikke å bry dere om meg. Pepper er et fint krydder God påske herfra også. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Hvis noen virkelig går inn for å rane noen så tror jeg neppe en diskret Messenger style bag eller ett belte som McGyver hadde vært misunnelig på ville gjort så stor forskjell. Bortsett fra mye mer jobb å få belte rælet av offeret. Siden ingen ser ut til å ha nevnt 3 alternativet, fotovest så kan jeg sitere en dyktig fotograf, som ut fra eget sitat heller gikk rundt naken med kamera enn å ha på seg en vest. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. april 2012 Forfatter Del Skrevet 2. april 2012 Jaja, dere kan gjerne fortsette diskusjonen, men jeg har nå valgt å se ut som en "dust" Veskene er bestillt og det er forresten 600EX-RT også Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Det blir sikkert en fin tur. Du får komme med en rapport etter turen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Hvis noen virkelig går inn for å rane noen så tror jeg neppe en diskret Messenger style bag eller ett belte som McGyver hadde vært misunnelig på ville gjort så stor forskjell. Bortsett fra mye mer jobb å få belte rælet av offeret. Siden ingen ser ut til å ha nevnt 3 alternativet, fotovest så kan jeg sitere en dyktig fotograf, som ut fra eget sitat heller gikk rundt naken med kamera enn å ha på seg en vest. Et viktig poeng du nevner her, det er mye større sjanse for å bli frastjålet en fotobag enn et solid belte festet rundt hoftene , det er det ikke tvil om . I tillegg så er de som er ute etter å stjele såpass oppegående at de fort finner ut at det er en fotobag og ikke skittentøysekk du har over skulderen og et klipp så er den vekk . Lenke til kommentar
to88he Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 (endret) Men det er faktisk lurt å ikke stikke seg ut når man er på tur i storbyene. Med en diskret skulderbag, så er man bare en i mengden; ihvertfall når kamera ikke er fremme. Med et beltesystem, så skriker det fotoentusiast uansett. Men hvis du er grei med det, så gjerne for meg Enig. Et beltesystem ROPER forsyn deg. Nå veit ikke jeg hvordan østeruropeiske byer er, men jeg hadde aldri tatt sjansen på noe som skriker kamera overhodet. Det gjelder forsåvidt Lowepro også, som jeg mener også roper "Expensive Inside" til tross for at det er ålreite bager. I byer kan du fort bli tvunget til å gi fra deg utstyret ditt. Plutselig står det en kar der og truer deg med kniv eller noe. Og det er en fordel å unngå dette, derfor med en diskret stil så slipper du hele greia. Kjører Domke F2 Endret 6. april 2012 av to88he Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. april 2012 Forfatter Del Skrevet 6. april 2012 Har nå motatt beltesystemet fra Think Tank og er svært fornøyd så langt! Tre objektiver merkes ikke når man går, og skyver man objektivene bak på ryggen så får man også armsleng. 5D'en kan henge forran i Think Tank Holster 40 og i det store og det hele er dette langt mer behagelig enn å bære på to vesker. (en til kamera og en til objektiver. (evt en større veske som rommer alt). Fotoutstyret er forsikret i hue og ræva og minnekort har jeg i bøtter og spann av. Man kan vel aldri forsikre seg 100% mot tyveri/overfall etc. Da må man evt. låse seg inne i en safe. Jeg velger nå og leve livet så behagelig som mulig. Tror ikke tyver er så dumme at dem blir lurt av anonyme fotovesker Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Tror ikke tyver er så dumme at dem blir lurt av anonyme fotovesker Neida og som regel er det de som er naive nok og tror det som først blir ranet Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 (endret) Du kan ikke gå rundt med noe sånt i Krakow. En ting er at du er forsikret, men du utsetter deg også for stor fare. Terskelen for å yte vold mot sine ransofre er en del hakk høyere i østeuropeiske byer enn hva vi er vant til her på berget. Er du i tillegg typisk norsk vil du kverulere eller gjøre motstand når du blir ranet, og da kan du ligge ganske dårlig an når du åpenbarer utstyr som for raneren er verdt enorme summer. Raneren, som nesten garantert er rusa, har stikkvåpen også, og i motsetning til hva du er vant til fra Norge vil han ikke nøle med å bruke det. Mulig belter er praktisk i norsk natur, men bærer du noe sånt rundt i østeuropeiske byer ber du om bråk. Du kan ikke gardere deg mot ran, og selvsagt skal du ta med deg utstyr på tur, men dette høres like idiotisk ut som å droppe visakortet og heller henga tusenlappene rundt nakken mens du vandrer rundt i byen. Endret 6. april 2012 av Keyzer28 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. april 2012 Forfatter Del Skrevet 6. april 2012 Hehe, ler litt for meg selv nå og føler at denne diskusjonen tar helt av medtanke på bæreutstyr. Jeg er klar over at anonymt utstyr minsker risikoen for å bli ranet, men igjen så øker det sjansene for at fotoutstyret blir liggende igjen på hotellrommet. Det blir ingen bilder uten kamera, og for at kameraet med utstyr skal bli brukt må det være med på tur og da er det viktig at det blir gjort på en behagelig måte. Jeg har gått gjennom "gettoen" i Paris mutters alene med 40D'en rundt halsen (for noen år siden) og knipset bilder. Bildene ble så som så, men poenget er at man kan gå glipp av mange blinkskudd hvis man skal sikre seg 100% mot å bli ranet. Jeg er på ingen måte noen slåsskjempe og jeg hadde heller ikke kommet til å "yppe" med noen evt. ranere, men på den annen side er jeg heller ikke spesielt skvetten av meg. Jeg følte meg ikke akkurat trygg når jeg gikk gjennom Paris sine mørke gater, men noen sjanser i livet må man vel ta? Noen kjører som noen idioter på bane med bil, mens andre utfordrer "skjebnen" på andre måter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå