Bjerknez Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Jeg har noen dager nå kikket litt på objektiv vesker samt veske til NEX-5N med 18-55mm. Skal på storbyferie til sommeren og siden jeg har solgt normal zoomen, så skal det bli spennende å prøve fast optikk. Så langt jeg har sett så er det kun to store leverandører av fotovesker som tilsynelatende leverer kvalitet, og det er Think Tank og Lowepro. Jeg digger også serien til National Geographic. Skikkelig mye tøft, men norske fotokjeder fører bare noe av sortimentet. Jeg er ute etter fotovesker som er litt fancy og i utgangspunktet er jeg ute etter et beltesystem hvor jeg kan henge objektivvesker i. Selve kamera vesken til speilrefleksen har jeg, så det trenger jeg ikke. Finnes det andre leverandører enn de som er nevnt over som leverer skikkelige saker? Pris er ikke viktig. Er ute etter skikkelige saker. Sålangt jeg kan se er det kun Lowepro og Think Tank som har skikkelig utvalg når det gjelder beltesystem med objektivvesker. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Beltesystem? Det er bare Batman som kan bruke utilitybelte i byen og komme unna med det. Vidvinkelzoom og normalzoom, minnekort og ekstra batterier. Dytt det nedi en hvilken som helst veske. Bruk tiden på mennesker og situasjoner, ikke objektivbytte. Du vil aldri få blinkskuddene hvis du ser ut som et vandrende juletre. Smil, kos deg og treff andre mennesker, og ta bilde av dem når de oppfører seg naturlig. 6 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Noen seriøse som vil komme med noen ideer her? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Å traske rundt i en storby med et digert beltesytem ville jeg neppe gjort. Tror det vil bli en for omstendelig løsning. Mitt tips er heller en romslig (men ikke for stor) fotobag, som kan romme et kamerahus med optikk, samt et par ekstra objektiv og en blits. Kanskje til og med et ekstra kamerahus. Hva med Think Tank Retrospective 10? Denne rommer alt det overnevnte. Fyll den med 5D mkIII med 16-35mm, 85mm f/1.2 og 35mm f/1.4 og en blits, og kanskje et ekstra hus? Men hvis du absolutt tror at et beltesystem vil øke fotogleden på en storbyferie, så gjør du ikke mye feil ved å velge Speedbelt fra ThinkTank, sæler, samt deres egnede beltevesker Endret 30. mars 2012 av Andreasfe Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Hva med den lille versjonen av Lowepro Fastpack (100?) eller Flipside (200?)? De er begge enkle å ha med å gjøre - på hver sin måte. Begge disse er det mange Youtube-videoer av. Etter litt prøving kjøpte jeg Flipside - den snus rundt på magen og gir et fint "arbeidsbord". Lenke til kommentar
3irik Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Selv bruker jeg også Lowepro Flipside 300. Kjempedeilig fotosekk med plass nok til min 50mm. 85mm (begge f1.8), tamron 17-50 uten VC på et nikon d7000, og en d40 i tillegg. Dessuten har jeg en monopod stroppet til baksiden av sekken. Jeg har fotsatt GOD plass til mer, men det er det jeg gidder å ta med på tur... Kanskje en flipside 200 kan være noe for TS? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Jeg må innrømme at jeg synes beltesystem er harry - særlig på storby-tur hvor det gjelder det å ikke se ut som en foto-freak med masse dyrt utstyr. Jeg vil tro at en Think-Tank Retrospective 10 er mer i den stilen du bør velge; eller lignende fra f.eks. Domke. Jeg har en Tamrac Express 7 (i sort); men den blir muligens for liten? edit: Jeg har også en Flipside 300 og Fastback 200. De fungerer bra hvis sekk er et alternativ. Endret 30. mars 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Har selv hatt mange, og har fortsatt alt for mange bagger/sekker. Hadde tidligere Lowepro harness (S&F harness) men nå Think Tank skin set som er en belte/harness løsning. TT skin set er bare tynne poser av variabel størrelse, med enkle skillevegger som festes med velcro. De er vannavstøtende så tåler litt regn men gir ellers dårlig beskyttelse til objektiv da det ikke er noen form for polstring. Ikke er det særlig behagelig heller om man hiver på litt vekt som 24-70/70-200 og går med 35mm på D7K. Da har jeg også ekstra avlastende sele fra belte over ryggen. Lowepro sin harness var hakket bedre, generellt bedre kvalitet men heller ingen vinner. Det var kanskje ikke uten grunn de TT skin set ble solgt på fotomessa ifjor med 70% rabatt ;-) Nå er vel ikke alt bare sorgen med de løsningene, de kan fungere om man skal ha et lite kamera med par primes eller småtteri. Men man skal trå forsiktig og ikke bumpe borti noe om man har noe dyrt i veskene, løpe rundt med 24-70 osv er risikosport om man bumper borti noe. Om jeg kun skal henge kamera rundt halsen (black rapid strap) og dra med minst mulig så bruker jeg heller en av Lowepro lens cases, de gir vesentlig bedre beskyttelse enn think tank skin set gir. Lowepro flipside 300 bruker jeg ofte; passe størrelse og rommer 24-70/70-200vrii/2x tc/sb900/kamerahus og litt småtteri. Ellers fungerer også lowepro bagger greit, bruker endel Nova 5 AW (eldre sak). Jakter på en fornuftig fotojakke/vest men ikke funnet noen med ok design enda, fiskejakke med foring fra liggeunderlag har vært testet som en nødløsning og funket. Men igjen ikke egnet til å bære større objektiver, primes går ok. Lenke til kommentar
hildej90 Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Bare et lite tips. Kjøp en veske med ekstra plass! Jeg kjøpte en som akkurat passet til utstyret mitt for ca 6 månder siden og har i ettertid kjøpt flere objekter. Irriterende at jeg ikke tenkte på det når jeg kjøpte den Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Bare et lite tips. Kjøp en veske med ekstra plass! Jeg kjøpte en som akkurat passet til utstyret mitt for ca 6 månder siden og har i ettertid kjøpt flere objekter. Irriterende at jeg ikke tenkte på det når jeg kjøpte den Man skal da ikke slepe med seg alt man eier. Bedre med flere varianter etter behov. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 Jeg ser mange her er i mot beltesystem. Noen sier det er harry, mens andre mener det blir alt for "mye". Ett enkelt belte rundt livet med ett par objektiver hengende etter er langt mindre stress enn å bære rundt på en ryggsekk etc. Jeg har ikke tenkt til å henge både kamera/ALLE objektivene mine/blits etc. i dette beltet. Jeg skal ha med alt av fotoutstyr til hotellet og der har jeg en stor trillebag. Men fra hotellrommet og ut i "byen" tenkte jeg å bruke ett beltesystem. Man trenger ikke seler til dette. Så vidt jeg kan se så har det kun kommet inn forslag på merker og typer jeg allerede har sett på. Det jeg var ute etter var om det var noe ANNET som kunne være å foretrekke. Siden jeg egentlig ikke har fått svar på dette kan jeg nå si at jeg har bestillt meg Think Tank Super Speed Belt og 4sk. objektiv "poser" som kan henges i beltet. Kameraet har jeg i egen veske fra Think Tank som jeg har fra før. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 OK. God tur, men når du ser alle svarene du har fått, kan du ta med en liten veske som har plass til et ekstra objektiv, batterier og minnekort, sånn at du har en backup når du finner ut at beltesystem ikke funker? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 OK. God tur, men når du ser alle svarene du har fått, kan du ta med en liten veske som har plass til et ekstra objektiv, batterier og minnekort, sånn at du har en backup når du finner ut at beltesystem ikke funker? Jada, kan ta med det. Samt en trillebag i tillfelle ikke vesken fungerer heller. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Det er tydelig at at TS har bestemt seg for at det er beltesystem som er det som skal til. Gjerne for meg; det er ikke mitt problem at han kommer til å se ut som en dust Har brukt lignende greier selv før, og i tillegg til at det ser teit ut, så er det ikke så veldig praktisk. Snarere tvert i mot. En smal skulderbag er mer diskret, gjør det lett å komme til utstyret, og har plass til andre ting som er nyttig i en tur i storbyen. Turistguide, kart, osv. De mer hippe har med iPad-en ... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Ville gått for noe som ikke skriker foto og der er Think Tank Retrospective fin serie, ellers så har flere produsenter Messenger style som heller ikke vekker oppmerksomhet, både Lowepro og Crumpler flere varianter. Vurderer en Wotancraft City Explorer 006 Scout i Navy Grey for å ha en svindyr håndlaget messenger style veske som sikkert aldri blir brukt. http://www.wotancraft.com/products/bags/cityexplorer/006.htm Kapitalisme FTW ! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 Det er tydelig at at TS har bestemt seg for at det er beltesystem som er det som skal til. Gjerne for meg; det er ikke mitt problem at han kommer til å se ut som en dust .. Jeg vet ikke med deg Tomsi, men jeg gir litt blaffen i om jeg ser ut som en "dust" når jeg går rundt i Krakow's gater. Hva andre mener om meg anngående utseende teller ganske lite så lenge jeg selv har det "riktige" utstyret. Personlig synes jeg også skiløpere/brytere/det norske curling landslaget/skihoppere ser ut som noen snålinger i draktene sine, men i bunn og grunn så regner jeg med at draktene har en funksjon og det er nettopp DER poenget ligger. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Greit for meg at du gir blaffen i hvordan du ser ut.Men jeg sa en annen ting også, og det er at beltesystem er ikke på langt nær så praktisk som det høres ut som ... Men det er faktisk lurt å ikke stikke seg ut når man er på tur i storbyene. Med en diskret skulderbag, så er man bare en i mengden; ihvertfall når kamera ikke er fremme. Med et beltesystem, så skriker det fotoentusiast uansett. Men hvis du er grei med det, så gjerne for meg Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 La oss si jeg går rundt med 5D'en i hendene mens det henger rundt halsen. Rundt livet henger det ett belte med la oss i to tilhørende vesker med ett objektiv i hver. Jeg skal bytte ut objektivet som allerede står på kameraet. Hva er det som gjør beltesystem mindre praktisk til dette enn en veske som henger fra skulderen ved siden av kameraet? Når man skal gå veldig langt. tror du det er mer behagelig at det henger en veske rundt skulderen ved siden av selve kameraet? Enkel fysikk sier meg at jo lenger opp tyngdepunktet kommer, jo mer slitasje vil det være på rygg etc. siden to hengende ting fra skulder hele tiden er i bevegelse og når man feks. setter seg ned på en restaurant så ser det jo like teit ut med disse veskene surret rundt halsen. Da må man i tillfelle sette det fra seg ett sted og da må man jo nermest ha en egen stol. Og dette gjør jo ikke akkurat tyveriproblemet mindre? Var i paris en uke i 2009 hvor jeg gikk rundt med 40D'en (og KUN den) rundt halsen 24/7 og dette var ikke veldig behagelig. Da tror jeg det hjelper lite med enda en veske. Jeg sier ikke at alt blir en drøm med et beltesystem heller, men jeg tipper dte blir langt mer behagelig, for da slipper jeg at ting henger rundt halsen og når jeg setter meg ned så kan faktisk tingene henge på beltet mens jeg sitter. Faren for å glemme igjen/miste er da altså også mindre. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Greit for meg at du gir blaffen i hvordan du ser ut..... Kanskje en mellomting vil være greit - for totalopplevelsen En diskré mix av disse to... 1 Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 @BjerkneZ Hvor mye vekt har du tenkt å ha hengende i beltet ? Og bestilte du også Belly Dancer e.l. fra TT samtidig ? Jeg brukte lowepro før jeg hoppa på TT løsningen og på begge bør man ha ekstra support over skuldrene eller alternativt selv ha skikkelig pæreform for å holde beltet oppe når du belaster det med noe vekt :-) I tilegg ved å distribuere noe av vekten over skuldrene så blir det straks mere behagelig å bære også. Ta gjerne og legg inn liggeunderlag som foring i de taskene til TT om du er redd for å smelle borti noe med optikken, eller kjøp lowepro lens cases og bruk istedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå