Gå til innhold

Kan en Fysiker bli en politiker ?

Force

Anbefalte innlegg

Hei til dere brukere. Jeg, som dere ser min brukernavn, og min poster og tråder i denne delen "Jobb og utdanning", så har jeg snakket om fysikk. Jeg har alltid drømt å bli politiker siden jeg var liten. Mine nærmeste og bekjente sier at jeg ofte snakker uten stopp. Går det fint å være fysiker og jobbe som politiker med anvendt kunnskapp fra fysikk, matte, kjemi, vær ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli en politiker kreves det kun at du får frem din mening i saker som engasjerer deg, gjerne via et politisk parti, og at du får andre til å tro at du kan gjøre en god jobb. Skal du jobbe som folkevalgt krever det MYE innsats og tid (snakker av erfaring).

All kunnskap er et pluss, men det er veldig bra om du klarer å se sammenhenger i samfunnet, og har en grunnleggende forståelse av hvordan vårt demokrati fungerer. En annen ting som kan lønne seg er å delta på tale- og debatteknikk-kurs. Her lærer du å hvordan du skal snakke for å få frem poengene dine, og det er ikke ved å snakke i ett kjør :p

Mitt tips: Ta kontakt med de lokale partiene og si at du gjerne vil engasjere deg. Finn ut litt av hvert om hva partiene står for i saker du bryr deg om, og velg med omhu :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Soltenberg og Giske er Sosialøkonomer, Erna Solberg er sosiolog, og Siv Jensen er diplomøkonom (aka ingen høyere utdannelse, bare "videre" utdannelse). Det er ikke noen "politiker" utdannelse. Så stå på! Det kan nok også være et "salgsargument" å ha en politiker med en litt anderledes utdannelse enn normen, hvem vet?

Meld deg inn i partiet du holder til, delta aktivt på lokallaget, og birda, eneste veien "opp og frem" =)

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Soltenberg og Giske er Sosialøkonomer, Erna Solberg er sosiolog, og Siv Jensen er diplomøkonom (aka ingen høyere utdannelse, bare "videre" utdannelse). Det er ikke noen "politiker" utdannelse. Så stå på! Det kan nok også være et "salgsargument" å ha en politiker med en litt anderledes utdannelse enn normen, hvem vet?

Meld deg inn i partiet du holder til, delta aktivt på lokallaget, og birda, eneste veien "opp og frem" =)

Det er rett at Stoltenberg er sosialøkonom (cand.oecon., tilsvarer i dag master i samfunnsøkonomi + PPU = til sammen 6 år), men Giske er ikke sosialøkonom og Solberg heller ikke sosiolog, og Siv Jensen har definitivt høyere utdanning, men ingen typisk "vanlig" grad.

Både Giske og Solberg er cand.mag., hvor Giske blant annet har mellomfag (tilsvarer grovt 90 studiepoeng eller 1,5 år om du vil) i sosialøkonomi og Solberg mellomfag i sosiologi. Cand.mag. tilsvarer dagens bachelorgrad + PPU (= 4 år). Når det gjelder Siv Jensen er jeg litt usikker på varigheten og betydningen av "diplomøkonom", men tittelen er i hvert fall gitt av høgskoler og burde i så fall regnes som høyere utdanning. Jeg vet at tittelen tidligere er gitt av Norges Handelshøyskole og BI.

For å klargjøre er PPU et år med praktisk-pedagogisk utdanning.

Om jeg ikke tar helt feil var cand.mag. en grad der man hadde to mellomfag (1,5 år hver) og ett grunnfag (1 år), og man hadde undervisningskompetanse etterpå.

Kilder:

Trond Giske

Erna Solberg

Siv Jensen

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...