Joffer Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Planlegger å lage meg en liten maskin for VMware ESXi5 Hypervisor for test/lab. Hardware Micro-ATX hovedkort med Q67 Core i7 2600 (ikke K) 16 GB med mulighet for 32GB (2x8GB i starten) OS bootes fra USB eller SD-kort, så ingen disk Dual-port low profile Intel NIC PCI-e x4 Ser etter et så lite som mulig kabinett. Har ingen planer om å sette inn harddisk eller optisk drev men tviler vel på at det finnes kabinett uten mulighet for en eneste liten disk.. Ekstern strømforsyning er å foretrekke, men det er størrelsen som betyr noe.. Tipper systemet trekker greit under 150W. Noen forslag? De jeg har funnet føler jeg er for store eller for kubete. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 InWin BK644, Antec NSK1380 350W er noen av de minste jeg vet av som klarer mATX kort. Skal du ha mindre må du over på mITX hovedkort - men der er den ingen som støtter 32 GiB så vidt jeg vet (gjelder Intel - Nå er det vel slik at man faktisk får i7 2600K rimeligere enn i7 2600 i mange tilfeller - og det har ingen betydning hvilken av de du velger. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Intel Core i7-2600 har svakere integrert grafikk, men til gjengjeld støtter den vPro, VT-d og Trusted Execution. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Da forstår jeg valget. Var ikke helt klar over den forskjellen. Men det skyldes vel at jeg valgte en Xeon E3 til min serveroppgradering. Endret 29. mars 2012 av Bolson Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Ja non-K for vPro, VT-d og TXT. Må ha Q67 for det også. Bolson - hva du valgte på din serveroppgradering, og var det til ESXi? Vurderer for så vidt også E3-1235 som er den minste E3'en med HT og skjermkort. Men fortsatt Micro-ATX. Sjekk kabinettene, men for store, ihvertfall slik jeg ønsker det. Fant et par hos Antec: - NSK1480 - MINUET 350 Mulig det blir for varmt med en i7 eller E3? Har også vurdert Silverstone Temjin TJ08-E Micro Tower og bare gå for en liten "normal" tower. Fant akkurat nå Silverstone Sugo SG07 (22x19x35cm) (BxHxD) men så var det bare for Mini-ITX Noe overwill med 600W PSU, MEN en 180mm vifte som kunne kjølt ned hele HK. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649501 kanskje ? Lurer på om nye hovedkortene med z77 chipsett støtter de funksjonene du er ute etter. Fant i allefall ett på Dustin i m-itx format som tar opptil 16GB RAM. Litt enklere å finne noe småtteri å putte ett slikt kort i kanskje? Mulig du må i såfall kanskje vente på hovedkort med q75 eller q77 chips for ønsket funksjonalitet (om de kommer i det hele tatt) jeg kikka bare litt på wikipedia (kanskje ikke det mest oppdaterte infoen) Endret 29. mars 2012 av Phyltre Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Borre inn egne hull? http://reflow.scribd.com/7ae382wfuozq5j7/images/image-3.jpg Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) For ikke å ha et bedre sted å notere det på, så dumper jeg noen flere linker til små kabinett her som jeg kan sjekke: - SilverStone Sugo SG02-F (+ for mulighet for fullhøyde pci-e kort, men er bare NICs jeg skal ha og de finnes nok av i low profile) - SilverStore Fortress FT3 - Apex DM-387 med 250W DM-387 var kanskje tingen eller kanskje det blir for trangt og varmt.. arg, de valga de valga.. Edit: Innlegg #900 Endret 29. mars 2012 av Joffer Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Evenmosbek - ja det er typisk et slikt et jeg kunne tenke meg, men akk ja.. Mini-ITX.. Jeg har liksom bestem meg for at jeg vil har muligheten til 32GB RAM selv om planen i første omgang er 16GB (2x8). Sliter med å finne Mini-ITX kort som støtter 4 DIMM, og de fleste har vel heller ikke PCI-e x16 OG x4. De færreste, om noen, som har Intel LAN som støttes i VMware. De fleste jeg har funnet har 82579LM chip, og det er typisk nok et av de få som ikke er støttet av VMware. Finnes en uoffisiell driver, men det gjør det bare så tungvindt, når en må "hacke til ISO fila" for å installere. Aner ikke om Z77 støtter alt som Q67 støtter. Et annet alternativ er C200-serien og en E3, men er fortsatt samme Micro-ATX kabinett "problem", finnet et lite nok.. Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Borre inn egne hull? http://reflow.scribd...ges/image-3.jpg Lage eget kabinett mener du? Stod ikke i den første posten, men planen er faktisk to slike bokser. Orker ikke begi meg ut på hjemmemekk-kasse.. Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Når jeg er på vei til å ta en liten pause finner jeg jo noe interessant, og jeg har faktisk sett denne flere ganger mens jeg tittet rundt hos Lian Li: PC-V353. Luftig og liten. Skulle helst vært med Low Profile og uten mulighet for CD/DVD, evt slim. Da kunne de ha senket den en del Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Bolson - hva du valgte på din serveroppgradering, og var det til ESXi? Den kjører ren Linux (ingen virtulisering) - Intel Xeon E-1230 og Asus P8B WS hovedkort. Tower med nok plass. Det C206 baserte hovedkortet sin integrerte GPU er nok i massevis for å få satt opp maskina. Vet at det i realiteten er ett "workstation" kort, men fikk en fordelaktig pris på det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Slettet: dobbelpost Endret 29. mars 2012 av Bolson Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Litt flisespikkeri Bolson - C206 har ikke GPU, men E3 har Jeg ser selv på Asus P8B-M som er et Micro-ATX med C204. Jeg skal ikke ha disker i ESXi'en, datastore skal lagres på iSCSI SAN. Jeg holder fingrene krysset for at jeg får ta med meg et Dell EqualLogic PS5000E iSCSI SAN hjem når vi avvikler en liten site på jobb. Det har vært utsatt for sprinkel-anlegg så det er ikke aktuelt å ta i bruk i andre siter vi har, men er reparert og fungerer. Ellers blir det hjemmemekka iSCSI SAN med FreeNAS, OpenFiler eller noe tilsvarende.. Ser faktisk ut til at E3-1245 er 200,- billigere enn i7-2600 :o Får kanskje heller spytte i noen kroner ekstra i Asus P8B-M enn et Intel DQ67SWB3 og velge E3 kontra i7. Mer kvalitet og som du sa, støtter alle teknologiene jeg trenger som du ikke hadde tenkt over var inkludert i E3/C2xx. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) C206 som f.eks ASUS P8B WS har GPU på hovedkortet - derfor kan man bruke E3-1230 (som ikke har integert GPU - noe f.eks E-1235 har). GPUen er ikke angitt, men det er ikke særlig kraftige saker. ASUS P8B-M har en Aspeed AST2050 with 16MB VRAM grafikkbrikke slik at den også kan ta E3 CPU-er uten integerert grafikk. Alle 80 Watt versjonene av E3 er uten integrert grafikk så vidt jeg kan se. Så vidt jeg har forstått har både C202, C204 etc innebygd grafikkbrikke på hovedkortet - dette gjelder både Intel, SuperMicro og Asus sine kort. Men for en server er det jo ikke særlig grafikk som skal til - den kjøres jo headless for det meste. Endret 29. mars 2012 av Bolson Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Ahh, my mistake. Antok automatisk E-1235 siden det er det jeg har sett på.. men når du sier det så er det jo GPU på HK faktisk, så da kan jeg jo skippe 12x5 versjonen og gå for 12x0, sansynligvis 1230 som deg. Hvordan er det med DIMM støtta? Må du ha ECC ram? Finner 8GB brikker til under 500,- uten ECC men C202/4/6 må vel ha ECC? BTW, er denne IMPI 2.0 brikka med på ditt hovedkort, eller må det kjøpes i tillegg?? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Mitt hovedkort tar både ECC og non-ECC, men for serverbruk må man bruke ECC. Asus P8B-M bruker UDIMM ECC minne. Det er dyrt for 8 GiB brikker, og helt OK pris for 4 GiB brikker som jeg har. Du finner oversikt over minne hos Asus. Brikka er ikke med hos meg (heller ikke som opsjon om jeg ikke husker feil), den er også en opsjon på P8B-M om jeg ikke leser beskrivelsen feil. Har ikke bruk for IPMI på denne maskina, og her er kjøpet gjort for at jeg kan bruke den som desktop om ønskelig og til videorendering med støtte av GPU. Du kan se på Supermicro X9SCM-F. Den skal ha IPMI-brikka innebygd og blir således ikke dyrere totalt sett. Nextron kan også hjelpe deg med å få rett minne til kortet. Dog kommer man nok rimeligst ut med Q67 og f.eks E-1235 eller i5/i7 pga rimeligere minne og hovedkort. Men et C204 serverkort er tross alt bygd for å håndtere den type oppgaver du har tenkt å bruke det til og har større sjanse for å være stabilt. Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Så det fungerer å 'mix and match' Q67/C20x og Core i5/7 og E3? Enig i at C20x er mer bygd for hva jeg ønsker (vmware esxi), men lommeboka har litt å si selv om jeg ikke skal spare meg til fant. Er jo tross alt lab/test/lek hjemme. Så non-ecc skal jeg nok klare meg med. Lenke til kommentar
Peder82 Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Hei Jeg forsøker å sette sammen ganske det samme, for å benytte ESXi til hjemmebruk. Hva gikk du for, og hvordan fungerer det? Har tenkt å kjøpe Fractal Design Array R2, men for HK, CPU og minne forsøker jeg å sette sammen noe som ikke koster skjorta, men det er ikke lett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå