AnonymDiskusjon Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hei velger å poste anonymt fordi denne saken gjelder min fetter og hans kjæreste og de ønsker ikke så mye oppstyr rundt denne saken på nåværende tidspunkt. For en 3 ukers tid siden så ble min fetter og hans kjære foreldre til en liten gutt her på den lokale fødestuen. Fødselen gikk fint for seg og det gikk bra med både mor og barn. Senere på dagen fikk de beskjed om at de skulle til sykehuset så det de spurte hvorfor og fikk bare beskjed om at ''det var blitt bestemt'' og fikk ingen mer info utover dette. De dro da til sykehuset som er 1,5 time herfra og overnattet til dagen etter da barnevernet plutselig møtte opp på sykehuset og henviste til en paragraf som gir dem rett til å ta ett barn så lenge det fortsatt er på sykehuset og foreldrene ikke er i stand til å ta vare på barnet (narkoman eller psykisk syk feks) og tok dermed barnet med seg. Så lang jeg har skjønt det så kan de da ta barnet så lenge det ikke er dratt fra sykehuset etter fødselen så hele greia med at de ble send til sykehuset var helt en opplagt en felle. Min fetter og hans kjære blir da bare etterlatt på sykehuset og får ingen som helst oppfølging eller noe videre informasjon. Både min fetter og kjæresten har vært inne i bup systemet, men er kun min fetter som har hatt noe med dem å gjøre nå i senere tid pga av at han har blitt utsatt mye for mobbing osv. Jeg vil selv velge å kalle fettern og kjæresten for litt unormale og sær, men ikke i nærheten av så mye at de ikke skal klare å ta vare på og oppdra ett barn. Barnevernet kunne i det minste veiledet og samarbeidet i stedet for å bestemme seg for at de skal ta barnet koste hva det vil. Saken havnet i retten å barnevernet tapte med god margin og det ble bestemt at de skulle få gutten sin tilbake, men 1 time etter så fikk de beskjed om at saken var anket og de fikk da ikke gutten sin tilbake. Saken gikk i retten for andre gang og igjen så tapte barnevernet. Når de fikk ungen til bake etter 14 dager var han gått opp 10 gram i vekt, mens siden torsdag i forrige uke når han kom tilbake til foreldrene sine så har han gått opp over 400gram. Noen som forstår hvorfor barnevernet er så innmari inkompetent? Anonym poster: 254d13c36b27c31043155de220745be6 6 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Tragisk... De blir opplært til at når noen foreldre har hatt det vanskelig i livet, er det bedre for barna å vokse opp hos nye omsorgspersoner. I tillegg er det slik at når Barnevernet får inn en bekymringsmelding, tror de nesten alltid at det som står i bekymringsmeldingen stemmer. Altså, noen i det offentlige kan sende inn en melding om at du er uegnet som forelder, og Barnevernet vil ikke stille særlig med spørsmål rundt dette, de vil i stedet gå inn med "ammo". Men juridisk skal det jo være slik at Barnevernet skal undersøke en familie grundig, og ikke trekke konklusjoner på forhånd. Det er slik retningslinjene deres er. En del personer har prøvd å si til Barnevernet at de er nødt til å følge lovene og retningslinjene, men blitt avfeid. Barnevernet er som en liten "stat i Staten" som gjør det de finner nødvendig. Barnevernet jobber også slik at de driver psykisk terror mot foreldre i årevis, og truer og presser foreldre til å ta imot hjelpetiltak som foreldrene ikke ønsker. De fleste forstår at det ikke har særlig nytte å motta veiledning som man ikke ønsker, men Barnevernet skjønner ikke dette. Kort sagt krever Barnevernet at foreldrene skal ha masse empati, men selv behøver de tydeligvis ikke ha denne empatien. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Spørsmålet inviterer ikke til noen form for juridisk diskusjon, og flyttes derfor til et passende underforum av Politikk og Samfunn. Lenke til kommentar
K8080 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Dette med hvordan barnevernet bør gå fram når de får bekymringsmeldinger i fanget er nok et problem man aldri vil finne et perfekt svar på. På den ene siden er det utrolig traumatisk for foreldre å bli fratatt sitt barn og sitte med en beskyldning hengende over seg om at man er uskikket som foreldre. På den andre siden er det lett å forstå at man ender opp med å gripe inn for ofte og hardere enn nødvendig når det er barns sikkerhet man har ansvar for. Man må også huske at barnevernet alltid vil sitte med ufullstendig informasjon om situasjonene de skal ta avgjørelser om. Om det er noe man kan hente ut av denne tragiske hendelsen er det kanskje det at barnevernet bør få mer midler av staten slik at de får kapasiteten til å bruke mer tid på undersøkelser og veiledning/samarbeid med foreldre. Barnevernet har en viktig rolle, men vi kan ikke forvente at de skal være perfekte, i hvert fall ikke hvis de mangler verktøyene de trenger for å ta de rette avgjørelsene. 2 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Når man aksepterer at det fins et barnevern, aksepterer man situasjoner som beskrevet ovenfor. Hvem jobber i barnevernet? Mensa-medlemmer? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Forbausende at ingen en gang setter spørsmål ved beskrivelsen. Slik jeg forstår det - så har barnevernet, inntil dagen de fødet IKKE gjort noe, dagen de føder, så får de slippe hjem, så må de tilbake for å bli fratatt barnet. Sist jeg sjekket/hørte så måtte det en del byråkrati til før en bare tok et barn slik det beskrives her, spesielt nyfødt...hele historien høres kortet ned, villedende og lite presis.... TS - er du virkelig sikker på at du ikke utelater noe vesentlig som en ved å ha lest saksmappen ikke ville funnet? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Sist jeg sjekket/hørte så måtte det en del byråkrati til før en bare tok et barn slik det beskrives her, spesielt nyfødt... Nei, for at Bv skal gå til akuttvedtak, trengs det bare en bekymringsmelding og en sterk antagelse om mishandling. At Bv kanskje må levere tilbake barnet til foreldrene hvis deres antagelse viser seg å være feil, er en annen sak. Bv må begrunne akuttvedtaket innen noen uker etter at de har hentet barnet. Hva skulle Bv gjort tidligere i graviditeten? Kanskje hadde de ikke da fått bekymringsmelding. Virker som de fikk denne fra sykehuset eller helsestasjonen på dagen for fødselen. Helsepersonell er oppmerksomme på at hvis de sender bekymringsmelding for tidlig, kan Bv ikke starte noen undersøkelse (med mindre det dreier seg om kjent rusmisbruk). Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Sist jeg sjekket/hørte så måtte det en del byråkrati til før en bare tok et barn slik det beskrives her, spesielt nyfødt... Nei, for at Bv skal gå til akuttvedtak, trengs det bare en bekymringsmelding og en sterk antagelse om mishandling. At Bv kanskje må levere tilbake barnet til foreldrene hvis deres antagelse viser seg å være feil, er en annen sak. Bv må begrunne akuttvedtaket innen noen uker etter at de har hentet barnet. Hva skulle Bv gjort tidligere i graviditeten? Kanskje hadde de ikke da fått bekymringsmelding. Virker som de fikk denne fra sykehuset eller helsestasjonen på dagen for fødselen. Helsepersonell er oppmerksomme på at hvis de sender bekymringsmelding for tidlig, kan Bv ikke starte noen undersøkelse (med mindre det dreier seg om kjent rusmisbruk). Du ser ikke at det er noe som åpenbart mangler i historien for å gi den helhet, og jeg tenker inntil videre at det er holdt tilbake. Basert på beskrivelsen fra TS så virker dette mildt sagt pussig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå