Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utsette mensen

Malways

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kom til å tenke på at jeg har mensen når vi skal til syden i sommer. Det samme skjedde i fjord og jeg brukte da tablettene Primolut N(?). Vi var der bare en uke da. Mener å huske å ha lest at man bare kan bruke de opptil 10 dager? Vi skal være i syden i 14 dager, så jeg kunne tenke meg å utsette mensen kanskje sånn 15-16 dager..Går det ann med Primolut N egentlig? Kan jeg få resept på å få flere pakker? For det er vel bare 30 i en pakke..

Et spørsmål til:

Når jeg brukte det i sommer og når jeg fikk mensen senere så hadde jeg helt syyykee menssmerter.Pleier å ha ganske vondt til vanlig, men denne gangen tok det helt av. Er det noen andre og som har opplevd det?

Litt random kanskje, i og med det er en stund til sommerferien. Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurder p-prevansjon som f.eks p-piller eller p-ring?

Med p-piller kan du utsette mensen så mye du vil, men p-ringen også forsåvidt. Da er det bare å hoppe over sukkerpillene/pillefri uke, eller å bare sett inn ny ring med en gang istedet for å ha en ringfri uke.

Jeg vil personlig anbefale p-ringen, NuvaRing. Du setter ringen i og lar den være der i 3 uker, så har du en ringfri uke hvis ønskelig for å få mensen. Hvis ikke setter du bare i en ny ring. Og glemmer du å bytte ring etter 3 uker? Ikke vær redd, for p-ringen er sikker i en uke ekstra :)

Med p-ringen slipper du å huske på pille, som du kanskje kan bli slurvete med og glemme.

Du får også en 'lokal virkning' med p-ringen, så du slipper det med at hormonene og sånt skal gjennom hele kroppen din før den funker der den skal.

Både p-piller og p-ring hjelper enormt på mensensmerter også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oii, det høres veldig greit ut! Problemet er at jeg er bare 15 år så jeg vet ikke helt om jeg tør å foreslå det for mamma..Er det noe aldersgrense? Hvis det ikke er det så skal jeg iallefall få prøve å snakke med mamma om det. Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Snakk med legen om det. Han har taushetsplikt. Eventuelt kan du dra til en klinikk for ungdom, det spørs hvor du bor?

Mener å tro at du kan få utskrevet p-prevansjon når du er 15 år, det fikk i hvertfall jeg, uten at foreldrene mine visste noe som helst.

Prøv å prate med din mor? Si at det er fordi du har sinnsyke mensensmerter, for de hjelper veldig på det.

For kvinner under 20 år får man 100 kr rabatt på p-prevansjon, så for mange er det greit å da få resept på p-piller som koster under 100 kr. Da blir det jo gratis :) P-ring får du med tre stykker i pakken. Hver pakke koster 300 kr (3 mndrs forbruk). Har også klart å hente ut to pakker i samme slengen, fint å ha liggende :)

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal iallefall snakke med mamma. Hun vet jeg har ganske sterke mensensmerter så jeg tror hun forstår om jeg foreslår det! Skal faktisk til legen imorgen så kanskje jeg kan nevne noe da :) Igjen, takk for svar, hjalp veldig:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...