Gå til innhold

[Løst] Hvordan fjernstyre Windows Server 2008 R2 med Windows 7 Ultimate?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Jeg lurer på hvordan jeg kan fjernstyre Windows Server 2008 R2, med Windows 7? Jeg har en stasjonær PC som kjører Windows 7, og en server som kjører Windows Server 2008 R2.

Grunnen til dette er at det er upraktisk å koble om skjerm, tastatur og data-mus, hver gang jeg skal gjøre noe på server eller på PC. Derfor ønsker jeg å fjernstyre server med stasjonær PC. Begge apparatene er på samme nettverk.

Jeg er ikke særlig kjent med Windows Server 2008 R2, og har ikke mottatt veiledningstoff enda som er bestilt. Derfor spør jeg dere i denne omgang.

Søker intelligente svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Neida, bare helt vanlig fjernstyring der jeg kan se skrivebordet, og få serveren til å utføre mine ordrer fra stasjonær PC. Dette er sikkert enkelt å sette opp, men da må jeg lete mye på server, og på PC, og det blir mye unødvendig fra og tilkobling, for å få dette til å fungere.

Hva må jeg gjøre på server for å sette opp slik "remote access", og på PC for å ha muligheten til å koble til server?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå er jeg inne på forumet fra serveren. Jeg tenker det at når jeg skal sette opp fjernstyring så må jeg inn på "Remote Settings".

Se vedlagt vedlegg.1142978.jpeg

Lenke til kommentar

1.)Sett fast ip på serveren 2.)tillatt remote tillgang på serveren 3.) Lag en bruker med admin rettigheter på serveren 4.) Aktiver remote kontroll på maskinen du ønsker å bruke til å fjernstyre serveren og skriv inn ip-adresse til server. 5.) Plasser begge maskinene i samme domene. 6.) Nå skal det være mulig å fjernstyre serveren fra den andre maskinen.

Her er en link også:

http://www.petri.co.il/remote-management-in-windows-server-2008-r2.htm

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv 180 dagers prøveversjon av R2 i drift et halvår. Da brukte jeg Remote desktop og var fornøyd med det.

Fordel med Teamviewer eller Logmein er hvis du har behov for å nå flere maskiner i nettverket fra internett, med Remote Desktop må du velge en av maskinene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå har jeg opprettet en ny administrator bruker. Jeg har satt IP til statisk. Server er blitt åpnet for "Remote access". Begge maskinene er på samme nettverk, og jeg får opp de andre maskinene på nettverket, men domene?Jeg regner med at jeg må installere RSAT for Windows 7, her; http://download.microsoft.com/download/4/F/7/4F71806A-1C56-4EF2-9B4F-9870C4CFD2EE/amd64fre_GRMRSATX_MSU.msu

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

1.)Høyreklikk på min datamaskin. 2.) Trykk på avanserte systeminnstillinger på venstre side. 3.)Trykk på fanen datamaskinnavn. 4.) TRykk på knappen endre. 5:) Velg deretter medlem av domene, her setter du inn navnet du har satt som domenenavn. Klikk deretter ok.

Dette stemmer bra når serveren er domenekontroller eller medlem av et domene. Som standard er ikke 2008 R2 hverken medlem av domene eller domenekontroller i seg selv.

Da trenger du bare å sørge for at de er i samme arbeidsgruppe, som du også kontrollerer fra avanserte systemegenskaper som i framgangsmetoden over.

Hvorvidt dette er nødvendig når maskinens IP er fast og du har aktivert RDP e rjeg usikker på, men jeg bruker selv RDP til å fjernstyre servere internt på jobbnettverket uten å være tilknyttet domene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå har jeg fått det til. Det jeg gjorde er som følgende, dersom andre lurer; (Ikke sikkert at en trenger å sette statisk IP).

Aktivere fjernstyring for Server;

--> Server Manager --> Configure Remote Desktop --> Velg alternativ 2. (Allow connections from computers running any version of Remote Desktop (less secure)).

Finne IP informasjon;

--> Start --> skriv "cmd" i søkeboks --> cmd --> skriv "Ipconfig/all". Finn IP adresse, Subnet mask, og Default gateway. Bruk disse i neste trinn.

Sette IP til Statisk;

--> Start --> Control Panel -->Network and Internet --> Network and Sharing Center --> Local Area Connection --> Properties --> Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) --> Properties --> Use the following IP address --> Fyll ut informasjon fra forrige trinn --> Kryss av på "Validate settings upon exit --> klikk "Ok".

Kontroller Domene for server;

--> Start --> Computer --> System properties --> Advanced system settings --> Computer Name --> Change --> kryss av på "Workgroup" og la den stå på "WORKGROUP" --> Ok. Samme fremgangsmåte for Datamaskin.

Kontroller Domene for Datamaskin;

Start -- Datamaskin --> Systemegenskaper --> Avanserte systeminnstillinger --> Datamaskinnavn --> Endre --> kryss av på "Arbeidsgruppe" og la den stå på "WORKGROUP" --> Ok.

Nå har server blitt åpnet for fjernstyring, server har fått statisk IP, og server og datamaskin er blitt kontrollert at de er i samme domene.

Koble til Server fra Datamaskin;

--> Start --> Alle programmer --> Tilbehør --> Koble til eksternt skrivebord --> Skriv inn datamaskinnavnet til server --> Koble til --> Skriv inn Brukernavn og passord --> Ok.

Den vil nå koble til og du får serverens skjermbilde som du kan minimere. Dersom du er allerede innlogget på server vil du bli logget ut.

Disse trinnene funket for meg, og jeg kan fjernstyre serveren fra datamaskin.

Jeg takker for all hjelp jeg fikk i tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...