Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Velkommen, Jeg lurer på hvordan jeg kan fjernstyre Windows Server 2008 R2, med Windows 7? Jeg har en stasjonær PC som kjører Windows 7, og en server som kjører Windows Server 2008 R2. Grunnen til dette er at det er upraktisk å koble om skjerm, tastatur og data-mus, hver gang jeg skal gjøre noe på server eller på PC. Derfor ønsker jeg å fjernstyre server med stasjonær PC. Begge apparatene er på samme nettverk. Jeg er ikke særlig kjent med Windows Server 2008 R2, og har ikke mottatt veiledningstoff enda som er bestilt. Derfor spør jeg dere i denne omgang. Søker intelligente svar Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Det spørs hva du legger i å fjernstyre. Å fjernstyre en maskin som er oppe og kjører er jo ikke spesielt utfordrende, men hvis du skal ha full oversikt over bios og bootprosess så må du ha tilkoblet skjerm eller et egnet kort for slik styring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Neida, bare helt vanlig fjernstyring der jeg kan se skrivebordet, og få serveren til å utføre mine ordrer fra stasjonær PC. Dette er sikkert enkelt å sette opp, men da må jeg lete mye på server, og på PC, og det blir mye unødvendig fra og tilkobling, for å få dette til å fungere. Hva må jeg gjøre på server for å sette opp slik "remote access", og på PC for å ha muligheten til å koble til server? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg bruker teamviewer. Bare vær obs på at man må betale om man skal styre fra server eteller anna. Men for vanlig windows er det gratis. teamviewer synes jeg fungerer glimrende Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Unattended Teamviewer funker fjell det, eller helt vanlig rdp som tross alt er innebygd i windows. Du må dog sette opp/åpne for rdp på server for å bruke det men det finner du nok en enkel guide på hvis du googler det. Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) RemoteDesktop er innebygd funksjonalitet som fungerer helt ypperlig. Slås på via server-manager. Endret 28. mars 2012 av dmdb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Nå er jeg inne på forumet fra serveren. Jeg tenker det at når jeg skal sette opp fjernstyring så må jeg inn på "Remote Settings". Se vedlagt vedlegg. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 http://www.techotopia.com/index.php/Configuring_Windows_Server_2008_Remote_Desktop_Administration Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 1.)Sett fast ip på serveren 2.)tillatt remote tillgang på serveren 3.) Lag en bruker med admin rettigheter på serveren 4.) Aktiver remote kontroll på maskinen du ønsker å bruke til å fjernstyre serveren og skriv inn ip-adresse til server. 5.) Plasser begge maskinene i samme domene. 6.) Nå skal det være mulig å fjernstyre serveren fra den andre maskinen. Her er en link også: http://www.petri.co.il/remote-management-in-windows-server-2008-r2.htm Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg hadde selv 180 dagers prøveversjon av R2 i drift et halvår. Da brukte jeg Remote desktop og var fornøyd med det. Fordel med Teamviewer eller Logmein er hvis du har behov for å nå flere maskiner i nettverket fra internett, med Remote Desktop må du velge en av maskinene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Nå har jeg opprettet en ny administrator bruker. Jeg har satt IP til statisk. Server er blitt åpnet for "Remote access". Begge maskinene er på samme nettverk, og jeg får opp de andre maskinene på nettverket, men domene?Jeg regner med at jeg må installere RSAT for Windows 7, her; http://download.microsoft.com/download/4/F/7/4F71806A-1C56-4EF2-9B4F-9870C4CFD2EE/amd64fre_GRMRSATX_MSU.msu Endret 28. mars 2012 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hvis du har satt opp serveren med rollen domenekontroller, så må du vel i brukernavnfeltet angi: DOMENENAVN\brukernavn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Ingen domene er satt opp eller er aktivert manuelt. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hm... Hva står som Workgroup i Control Panel\System and Security\System? Hos meg stod det: WORKGROUP Det bør være det samme som på din egen PC. Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 1.)Høyreklikk på min datamaskin. 2.) Trykk på avanserte systeminnstillinger på venstre side. 3.)Trykk på fanen datamaskinnavn. 4.) TRykk på knappen endre. 5:) Velg deretter medlem av domene, her setter du inn navnet du har satt som domenenavn. Klikk deretter ok. Lenke til kommentar
OJodd Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 1.)Høyreklikk på min datamaskin. 2.) Trykk på avanserte systeminnstillinger på venstre side. 3.)Trykk på fanen datamaskinnavn. 4.) TRykk på knappen endre. 5:) Velg deretter medlem av domene, her setter du inn navnet du har satt som domenenavn. Klikk deretter ok. Dette stemmer bra når serveren er domenekontroller eller medlem av et domene. Som standard er ikke 2008 R2 hverken medlem av domene eller domenekontroller i seg selv. Da trenger du bare å sørge for at de er i samme arbeidsgruppe, som du også kontrollerer fra avanserte systemegenskaper som i framgangsmetoden over. Hvorvidt dette er nødvendig når maskinens IP er fast og du har aktivert RDP e rjeg usikker på, men jeg bruker selv RDP til å fjernstyre servere internt på jobbnettverket uten å være tilknyttet domene. Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Egentlig trenger man ikke å være i samme gruppe tror jeg, bare man bruker rett IP og er på samme nett. man kan bruke maskinnavn\brukernavn for å logge inn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Nå har jeg fått det til. Det jeg gjorde er som følgende, dersom andre lurer; (Ikke sikkert at en trenger å sette statisk IP). Aktivere fjernstyring for Server; --> Server Manager --> Configure Remote Desktop --> Velg alternativ 2. (Allow connections from computers running any version of Remote Desktop (less secure)). Finne IP informasjon; --> Start --> skriv "cmd" i søkeboks --> cmd --> skriv "Ipconfig/all". Finn IP adresse, Subnet mask, og Default gateway. Bruk disse i neste trinn. Sette IP til Statisk; --> Start --> Control Panel -->Network and Internet --> Network and Sharing Center --> Local Area Connection --> Properties --> Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) --> Properties --> Use the following IP address --> Fyll ut informasjon fra forrige trinn --> Kryss av på "Validate settings upon exit --> klikk "Ok". Kontroller Domene for server; --> Start --> Computer --> System properties --> Advanced system settings --> Computer Name --> Change --> kryss av på "Workgroup" og la den stå på "WORKGROUP" --> Ok. Samme fremgangsmåte for Datamaskin. Kontroller Domene for Datamaskin; Start -- Datamaskin --> Systemegenskaper --> Avanserte systeminnstillinger --> Datamaskinnavn --> Endre --> kryss av på "Arbeidsgruppe" og la den stå på "WORKGROUP" --> Ok. Nå har server blitt åpnet for fjernstyring, server har fått statisk IP, og server og datamaskin er blitt kontrollert at de er i samme domene. Koble til Server fra Datamaskin; --> Start --> Alle programmer --> Tilbehør --> Koble til eksternt skrivebord --> Skriv inn datamaskinnavnet til server --> Koble til --> Skriv inn Brukernavn og passord --> Ok. Den vil nå koble til og du får serverens skjermbilde som du kan minimere. Dersom du er allerede innlogget på server vil du bli logget ut. Disse trinnene funket for meg, og jeg kan fjernstyre serveren fra datamaskin. Jeg takker for all hjelp jeg fikk i tråden Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Remote Desktop kan forøvrig brukes på flere windows maskiner samtidig men man må inn å forandre litt i registeret (dvs inn å bytte default listening port). Enkelt å google seg frem til en guide. F.eks : http://www.sevenforums.com/network-sharing/200192-remote-desktop-multiple-computers-behind-router.html Endret 29. mars 2012 av Phyltre Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Fint du fikk det til å virke. Du kan ikke bruke alle win 7 hvis du vil melde den inn i et domene. Kun win 7 prof og ultimatium for den vanlige bruker så vidt jeg vet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå