Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefaling på kateter

Simpfan

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Sppedi cath kateter for rik engangs katetirisering, men sliter mye med inkontinens og lurer derfor på om jeg kan få et kateter som kan sitte inne lengre. F.eks over natten. Noen forslag til hva som er bra og enkelt og bruke, merker, tykkelse osv. De går på samme resept som på de katetrene jeg har? Kan jeg sette det katetret selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe du bør diskutere med din lege. Det er 99% sjanse at du pådrar deg en urinveisinfeksjon ved bruk av KAD, uansett hygiene og kateter. Det er derfor ikke å anbefale. Mulig det er bedre for deg å bruke tbl. Minirin om kvelden. Denne hemmer urinproduksjonen i ca 8 timer.

Men for å svare på ditt spørsmål: Det er et utall merker på markedet. Du må høre med din lokale bandasjist hva de har på lager og hva de kan ta inn. Silikonkateter størrelse 10-12 er oftest det bedre valg. Du kan sette dette selv uten større ubehag, men KAD kommer ikke ferdig "smurt", du må nok bruke noe i tillegg. Siden må jo kateteret cuffes for å sitte fast, oppå dette setter du på en urinpose... Mye styr hver dag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har gått med permanent urinkateter gjennom urinblæren i over ett år. Lite stress med det. Tømme posen i do et par ganger i løpet av dagen. Skifte pose ca. 1 gang i uken eller når den begynner å lukte. Jeg skiftet urinkateter lett selv. du putter kateteteret inn gjennom urinrørssåpningen og fyller en ballong som holder kateteret på plass med en 10-20 ml. sprøyte. Urinkateteret skal skiftes hver 3. mnd.

Det siste halve året har jeg fått suprapubiskateter. Istedenfor å la det gå gjennom urinrørsåpningen, har man laget et hull rett gjennom bukveggen. Kateteret skiftes på samme måte, men det må gjøres av spesialsykepleier. Jeg opplevde mye å ha smerter ved vanlig urinkateter når jeg gikk mye eller satt for kjært, men etter at jeg fikk suprapubiskateter er smertene fullstendig borte. Det er også mindre fare for UVI når du bruker suprapubiskateter.

Håper du finner noe som passer for deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...