You confound me brother Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Hva er det som gjoer opp forskjellen mellom disse tre klassene? Jeg er selv 18 aar, og har da planer om aa ta lappen for en av de overnevnte. - Hvilken loenner seg mest? Jeg har ingen spesifikke prefereanser, da "denne" kommer til aa bli mitt aller foerste kjoeretoey. - Er den ene vanskeligere aa haandtere enn den andre? - Kostnad (veiavgift, drivstoff, vedlikehold osv...) - Trafikalt grunnkurs og oppkjoering? Er det noen markante forskjeller som vil komme til aa utgjoere vanskelighetsgraden for aa bestaa? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Som 18 åring kan du IKKE kjøre det som er beregnet som tung sykkel, så den kan du greit utelukke. http://www.vegvesen....kkel).79408.cms Tung sykkel er da alt over 34 hk. Her står det også en del bra; http://www.mopedport...e-om-mc-lappen/ Av hva som lønner seg er jeg usikker, men med en lett sykkel kommer du deg rundt, og du er ingen sinke i trafikken. Disse syklene er også billigere, og lappen er billigere. Mindre tørste på bensin er de også. Dermed er det lett eller mellomtung det da står imellom for deg. Jo tyngre og mer krefter i en sykkel, jo vanskeligere er den å håndtere. Det er også viktig å tenke på at du trenger utstyr, noe som også er dyrt. Det er også viktig å tenke på at sykkel er "sesongbasert", og den er lite praktisk. Endret 28. mars 2012 av Vertical^ 1 Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Det er ikke noe som heter mellomtunglappen, man kan enten ta lett-motorsykkel eller tung motorsykkel. Men det finnes en begrensning statens vegvesen har satt, og det er at om man kjører opp til tunglappen innen man har fylt 21 år vil man da ha en begrensning på 34 hk, fram til fylte 21 år, eller har hatt mellomtunglappen i 2 år. Dvs at dersom du tar tunglappen nå vil du kun ha lov til å kjøre mellomtung sykkel, i det du har hatt lappen i 2 år (fylt 20), vil du automatisk få førerrettighet for tung motorsykkel med fri HK. Jeg har satt opp ca pris på lett og tung motorsykkel i en annen post du har lagd. Prisen er så og si den samme, og om du tar tunglappen så kan du velge om du vil kjøre en moped, lett-sykkel, mellomtung eller tungsykkel (når du har hatt lappen i to år, eller fyller 21 år. Det som først inntreffer). Derfor ser jeg ingen grunn til at du skal ta lett-lappen som koster nesten det samme, når du kan ta tunglappen og ha friheten til å kjøre det du vil. Du kommer garantert til å ha lyst på noe med mere HK, etter å ha hatt en lett sykkel i et par år, og da slipper du og ta alt på nytt for å oppgradere lett til tunglappen. Info sakset ut fra statens vegvesen sine sider Klasse A (tung motorsykkel) Gjelder føring av motorsykkel generelt (med eller uten sidevogn) dersom du har fylt 21 år eller har hatt klasse A i 2 år eller gjelder føring av mellomtung motorsykkel (med eller uten sidevogn) dersom du ikke har fylt 21 år og heller ikke har hatt klasse A i 2 år. En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg. Klasse A gir førerrettighet også for: moped snøscooter med eller uten tilhengersledes hvis førerkortet er utstedt før 1. juli 2006 tilhenger til motorsykkel (med slagvolum over 125 ccm) godkjent for trekking Klasse A1 (lett motorsykkel) Denne klassen gjelder føring av lett motorsykkel (slagvolum høyst 125 ccm og effekt på høyst 11 kW) med eller uten sidevogn Klasse A1 gir førerrettighet også for: moped snøscooter med eller uten tilhengersledes hvis førerkortet er utstedt før 1. juli 2006. Ved utskiftning videreføres rettighetene med påføring av klasse M og eventuelt S. Eneste gode grunnen til å ta lett-lappen, er om du hadde vært 16 år, fordi det er mulig å kjøre opp til lett-lappen da. Tunglappen må man være 18 for å kjøre opp til. Mellomklasse regelen er der fordi ungdommer ikke skal kjøre seg i hjel med sportsykler som gjør 300 km/t og raskere. Lykke til med lappen Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Som 18 åring kan du IKKE kjøre det som er beregnet som tung sykkel, så den kan du greit utelukke. http://www.vegvesen....kkel).79408.cms Tung sykkel er da alt over 34 hk. Her står det også en del bra; http://www.mopedport...e-om-mc-lappen/ Av hva som lønner seg er jeg usikker, men med en lett sykkel kommer du deg rundt, og du er ingen sinke i trafikken. Disse syklene er også billigere, og lappen er billigere. Mindre tørste på bensin er de også. Dermed er det lett eller mellomtung det da står imellom for deg. Jo tyngre og mer krefter i en sykkel, jo vanskeligere er den å håndtere. Det er også viktig å tenke på at du trenger utstyr, noe som også er dyrt. Det er også viktig å tenke på at sykkel er "sesongbasert", og den er lite praktisk. Det er fullt mulig å kjøre om vinteren med piggdekk og varmeholker, ser flere som gjør det i Osloområdet . Skjønner hvorfor de gjør det, mindre bensinforbruk enn en bil, samt null i bom Politiet i Oslo er oppsatt på motorsykler hele året. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hvor vanskelig det er å betjene en motorsykkel har mye å si på modell og bruksegenskaper. En fullblods r-sykkel vil nok være vanskeligere å håndtere enn enn 600cc scooter eller touringsykkel. Ville ikke tatt lettlappen i den troen at det er lettere å håndtere en lett motorsykkel enn en tung motorsykkel, modell og bruksområdet bestemmer om det er en lettkjørt sykkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå