Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsplassen solgt; hvilke rettigheter har jeg?


Kevlar

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på et lite treningssenter i Oslo. Senteret har blitt solgt og blir innlemmet i en kjede, med 1 ukes varsel. Uvisst om noen av oss gjengangere får fortsette i jobb. "Arbeidslister for april blir ikke satt opp".

 

Har arbeidskontrakt deltid med 1 mnd oppsigelsestid.

 

Hvilke muligheter og rettigheter har jeg her, har jeg noen? Kan jeg kreve å få jobb ut oppsigelsestiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, har lest meg opp litt nå, men er fortsatt mange spørsmål jeg er usikker på før jeg banker noe i bordet ovenfor ledelsen. Har de for eksempel mulighet til å si at de ikke har behov for at vi kommer på jobb i oppsigelsestiden? Ingen timer arbeidet, ingen lønn.

 

Vi har det siste året gjennomsnittlig jobbet rundt 10 timer i uka hver, men det står ikke fylt ut noe om arbeidsmengde i kontrakten, fordi det stort sett blir satt opp vaktlister etter behov og mulighet.

 

Til de ansatte på Avdeling B

Vi vil informere deg som ansatt ved A at Avdeling B med virkning fra 1. april er overdratt til C. C er en ledende ekspresskjede i Sverige som nå fortsetter satsningen sin i Norge. Avtalen med C innebærer at de overtar medlemmene og innmaten på senteret, et såkalt «innmatskjøp». For deg som ansatt vil det innebære at A (avd B) vil ha et redusert behov for bemanning. Vi vil så godt det lar seg gjøre forsøke å tilby arbeidstimer via Avd. D, men det er dessverre ikke anledning til å ha den samme bemanningssituasjonen som ved drift av to sentre. Vi beklager den ulempen dette måtte medføre.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det vel faktisk ikke lovlig å bare overdra "innmaten" på den måten uten også å overdra ansattes arbeidsavtaler m.m. Ansatte er også en del av "innmaten", jfr. arbeidsmiljøloven §§ 16-1 og 16-2.

 

Fagforeninger og advokater pleier å bli involvert i slike konflikter.

Lenke til kommentar

Iflg. kontrakten er vi ansatt ved firmaet til det gamle senteret, og ikke spesifikt på enkeltsenteret (avdelingen) som nå blir solgt. Har dette noe å si?

 

Er også usikker på tolkingen av § 16-1 andre punktum når det gjelder "beholder identitet", dette senteret vil jo bytte navn ved overtakelse, hvis det har noe å si. Jeg er helt blank på dette.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er det som i loven defineres som en virksomhetsoverdragelse (jf. aml § 16-1)

 

Å beholde sin identitet er litt diffust, men det skal langt mer til enn at navn og logo skiftes. I en vurdering i om det har skjedd en virksomhetsoverdragelse vektlegges en rekke momenter som feks:

 

- Er lokalene som benyttes de samme?

- Er utstyret det samme?

- Er arbeidet som utføres relativt likt?

 

osv.

 

Informasjonen er noe tynn til at jeg vil uttale meg videre. Men på generell basis vil jeg si at dersom treningssenteret skal drives videre av den nye eieren så har de ansatte et ekstraordinært oppsigelsesvern etter aml § 16-4.

Hvis dere skal sies opp gjelder derfor vanlige regler om oppsigelse.

 

Mvh. :)

Lenke til kommentar

Er saken den at du er ansatt i A, som har to studioer A1 og A2. Du har jobbet i A2, men nå er A2 er solgt til B?

Det stemmer.

 

Jeg har kommet til løsning med arbeidsgiver uten rettslig tvist, men jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på folks oppfatning av situasjonen og jussen rundt.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...