Gå til innhold

Hvilket makro objektiv?


Anbefalte innlegg

Har prøvd litt blomsterfotografering igjen. Og det med Tamron 90mm. Men synes det blir et ganske snevert område som blir skarpt. Enda hvor mye jeg blender ned. Er 90mm uegnet til formålet?

Jeg ser det finnes makro objektiver ned til 40mm.

Hvil et slikt gi større dybdeskarphet? Egner det seg for blomster fotografering?

Eller gir alle makro objektiver det samme skarpe område?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dybdeskarpheten blir ekstremt liten når du er så nær motivet. Det hjelper å blende ned, men ikke veldig mye. Når det skal sies så er det vel få blomster som er så små at du trenger å ta bilde av de helt på nærgrensen...?

 

Jeg bruker forresten samme objektiv selv, og er veldig fornøyd. Det er kanskje ikke laget med tanke på blomsterfotografering, men er et veldig fint allround makroobjektiv.

 

Nå vet jeg lite om 40mm'eren du snakker om, men jeg ville vært litt redd for at en må så nært motivet at en skygger for lyset.

Lenke til kommentar

Stort sett alle makroobjektiv vil gi samme dybdeskarphet på samme blendertall (spesiell egenskap for dybdeskarphet ved 1:1 makro) - forskjellen er perspektivet og hvor mye ting i bakgrunnen fyller. Den samme tingen i bakgrunnen fyller mere og ser derfor mer utydelig ut på lenger brennvidder.

 

Skal du ha mindre dybdeskarphet - bruk mindre blenderåpning og/eller øk avstanden til motivet, så du ikke er på maks forstørrelse.

 

Se sammenligning her av forskjellige brennvidder på samme motiv:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-180mm-f-3.5-L-USM-Macro-Lens-Review.aspx

Merk at selve motivet har samme dybdeskarphet. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ja, grei info dette. Jeg savner litt, det bildet jeg får ved video. Der ser jeg at mye mere av blomstene er skarpe. Ved fotografering, så blir det ganske så snevert.

Men det har kansje med størrelsen på bildebrikka å gjøre? På video kameraet er den ganske så liten.

Hvis alle makroobjektivene gir lik dybdeskarphet, så er det jo ikke noe vits i å gå for kortere brennvidde.

Så da får jeg heller bare bruke 90mm ern.

Lenke til kommentar

Ja, det var mange fine bilder, tatt med Tamron. Men ser at dybdeskarpheten, jevnt over, er snever.

Jeg bruker allt av blendere. Har testet å skru opp iso, for så å skru ned blenderåpning.

I dag blåste det en del, så det ble litt vanskelig.

Ellers ser jeg ikke helt den store forskjellen mellom stor og liten blender. Det hjelper ikke så mye. Men har vel ikke truffet blinken enda heller kansje.

Trenger kansje litt mere øvelse :D .

Lenke til kommentar

Sett kameraet opp på stativ et skjermet sted (skjermet for vind og sånt) og eksperimenter med blenderåpning og lukkertid. Så vil du se at det blir mer og mer dybdeskarphet etterhvert som du blender ned, men at du ved f/11 (eller deromkring) og mindre vil kunne bygynne å se at diffraksjon gjør hele bildet bittelitt mer soft, sel vom det blir mer dybdeskarphet.

 

Kjør dette som en øvelse, så du får mer erfaring i hvordan dybdeskarpheten blir på forskjellige fokusavstander.

 

Bruk også liveview eller se grundig i søkeren for å se hvordan dybdeskarpheten blir - prøv å stille til ønsket blender og trykke på nedblendingsknappen - så ser du hvordan dybdeskarpheten vil bli når du holder knappen inne.

 

Og - bruk helst stativ og manuell fokus. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ja, jeg får kansje arrangere et blomster opsett, og trikse med div innstillinger. Notere ned, og se hva som gir best bilde. Ute er det jo variasjon med hvor langt innpå du kan gå.

Å tråkke i filler blomsterbed er ikke populært. Ellers var det muligheter i drivhusene, men der var det høy luft fuktighet.

Ellers ser jeg det finnes noen forsats linser man kan sette på foran. Men de ødlegger kansje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...