Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veien fra Efexor til Cipralex.

gerrardo

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å dele min erfaring, opplevelse, også bruke dette som en dagbok for min egen del, som kan være til hjelp for meg i prosessen, men også hjelpe andre som har spørsmål rundt dette.

Jeg har i hele min oppvekst slitt med tvangstanker og angst. Fikk i min tidlig ungdom resept på zoloft, som da var mot tvangstanker, samtidig som jeg gikk i terapi. Etter er par år begynte jeg å slite skikkelig igjen, var mye frem og tilbake på medisiner, bivirkninger osv, før valget falt på Cipralex, noe som redda livet mitt. Det gjorde meg MYE bedre. Frem til for et og et halvt år siden sto jeg på nettopp Cipralex, jeg var da ganske så bra, men følte at ting fortsatt kunne bli bedre.

Jeg ble da enig med min lege om å forsøke efexor / venlafaxin. Dette har jeg i dag brukt siden da, den senere tiden 150mg. Jeg er i dag så godt som symptomfri. MEN, jeg svetter, som en gris. Dette er da tydelig en bivirkning av medisinen. Jeg har i samråd med min lege bestemt at jeg skal seponere efexor, for så å gå over til cipralex igjen, da dette skal gi mye mindre bivirkninger.

Som min lege også sa til meg, ingen kan vite hvordan du vil være på cipralex i dag, før du har prøvd det. Det at jeg har blitt stabil nå, kan ha mye med nytt miljø. ny jobb, har flytta, har faste rutiner i hverdagen. Det var i hvertfall Cipralex som endra livet mitt til det bedre fra noen år siden, da den gangen efexor ga meg så sterke bivirkninger i starten, at jeg ikke ville fortsette med den.

Jeg står i dag på 150mg efexor, starter seponeringen i morgen, da skal jeg ta 112.5mg i en uke, så 75mg to uker, den andre uka skal jeg også starte med 10mg cipralex, så sammen med cipralex 37,5 mg siste uka på efexor.

Jeg ønsker denne tråden som en støtte, der jeg kan skrive og huske, få tips, og slik at andre kan få hjelp, om de er i samme situasjon. Jeg håper det er noen som vil følge med meg. Også krysser jeg fingra for at jeg holder meg frisk, holder psyken like bra / bedre, slutter og svette, og kan fortsette å leve normalt : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva syntes du om cipralex vs zoloft eller var det cipramil du brukte den gangen? Jeg har inntrykk av at astrazeneca er mer ivrige i Norge enn de andre legemiddelprodusentene og at det er grunnen til populariteten til cipralex vs zoloft. Jeg syns 10mg høres ut som en høy dose og begynne rett på. Tror det står opptrapping fra 5mg i 2 uker på pakningsvedlegget.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå er EPA omega-3 fettsyren dokumentert i over 35 studier (Martins) å ha samme effekt som antidepresiva uten noe som helst bivirkninger, og det virker faktisk best på relativt alvorlige depresjoner. Fluoxetin kan f.eks også kombineres med god effekt. Mange kan faktisk slutte på piller etter rundt 3 mnd med effektive tilskudd av EPA gitt en ellers fornuftig ernæringsprofil.

Lenke til kommentar

Kostholdet har nok mye og si, og ikke minst klimaet. Jeg tror sol har en svært gunstig effekt på depresjon. Jeg tror Norge er et forferdelig land å bo i for noen som er disponert for depresjon. i USA burde de som var disponert for depresjon alle bo i California. Jeg tror likevel det ikke er mulig å matche effekten av antidepressiva med naturpreparater. Kanskje johnannesurt har en effekt. Det virker mer som en MAO inhibator enn en SSRI, men den har påvirkning på så mye andre medisiner at den kan være skummel å bruke eller å ha i systemet, i tilfelle noe skulle skje som gjorde at en trengte andre medisiner, den kan dessuten i større grad enn en SSRI utløse mani.

Endret av festen
Lenke til kommentar

I det naturmedisinske miljøet jeg kjenner anser de johannsesurt til å være det samme som lykkepiller, men det er jo vesentlig forskjell på MAO-inhibitorer og SSRI, selv om johannesurt nok inneholder flere synergister og SSRI-medikamenter er potensiert enkeltstoff i høy dose.

Johannesurt har også en bivirkningsprofil man bør merke seg før man evt. begynner på urten.

Det som er interresant med riktig doserte essensielle fettsyrer er at behovet for SSRI-perparater mer eller mindre forsvinner etter at man har gjenvunnet balansen. Flere av de som går på denne kuren "glemmer" rett og slett å ta pillene sine etter noen mnd. I snitt er det snakk om 3 mnd.

Lenke til kommentar

Den største faren med lykkepiller og Johannesurt sånn jeg ser det er risikoen for at manisk depressive skal bli begynne med ukritiske aktiviteter og ha nedsatt dømmekraft. Det er mange andre risikoer også, men det ser jeg som den største risikoen. Det er svært mange deprimerte som er feildiagnostiserte og latente maniske.

Lenke til kommentar

Måten hjernen virker og utvikler seg på igjennom årene mener jeg ingen har vært i nærheten av å kartlegge ordentlig. For hver ting vi finner ut åpner det seg 10 nye dører som krever videre forskning. Psykofarma anser jeg som mer eller mindre til å være i steinalderen. Problemet med å bruke enkeltstoffer i store doser er at man roter med en svært delikat balanse. Man legger rett og slett ting i en biokjemisk tvangstrøye. Du vrir en ting en vei, men samtidig drar du med deg mange andre ting og ikke sjelden medfører dette akumulativ skade som lager mer ubalanse over tid. Ernæring har den egenskapen at kroppen vet hva den skal gjøre med den og den virker regulatorisk og homeostatisk på en måte som er svært vanskelig å oppnå med medikamentell behandling, men noen ganger er det rett og slett det eneste man vet om eller at man er fysiologisk eller psykologisk rigid og da er det lett å ty til symtombehandling i det effektivitetssamfunnet vi har skapt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Samtidig vet en at de som er alkoholikere, bruker en tid på å utvikle alkoholisme. De får ikke alkoholskader med en gang. Det er mye medisiner som tilsynelatende er mindre giftig enn alkohol ut ifra funksjonsevne, derfor tenker jeg vel at skaden ikke er så fryktelig stor av noen mnd med lykkepiller sammenlignet med et par mnd på fylla i Syden, uansett du har gode poenger.

Lenke til kommentar

For noen er det positivt med medisiner for andre er det negativt. Det er negativt for kunsten. Jeg vet ikke om du husker "våpengale" Valen hadde en episode. Det hadde han sikkert ikke hatt om han hadde gått på noe stemningstabiliserende, tipper han er bipolar, men da kanskje det ikke vært like mange morsomme ting og se på TV. Det samme gjelder folk som Finn Kalvik. Tipper musikken hans ikke hadde vært så bra om han hadde gått på antidepressive, uansett bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Sånn jeg tenker bør man alltid søke å bruke så lite medisin som mulig, og det å begynne å ta EPA er jo en mulighet til å se om man søke mot det rent praktisk. Det er i alle fall vitenskapelig dokumentert at det har effekt, og da synes jeg det er verdt å prøve.

Måten virkningsmekanismen er for stort sett alle legemiddel er at de må overbelaste avgiftningssystemet i bl.a. lever og nyre for å ha terapeutisk dose i sirkulasjon i blodet slik at den når området som skal behandles. Kroppen anser legemiddelet for å være noe den vil bli kvitt.

Men når dette er sagt så må man veie den positive effekten opp mot den negative. Og økt livskvalitet har jo en verdi selv om leveren din må jobbe litt ekstra og det skjer et og annet i kroppen som man ikke helt liker.

Jeg anbefaler stor sett alltid Omega-3 tilskudd og multivitamin/mineral til alle. I Norge er det svært vanlig å være i underskudd på f.eks magnesium, jod og selen, men det er det ingen som opplyser deg om, selv om vi har statlige opplysningskontor for det meste.

Privatlegen Bjørn Johan Øverbye som har forsket mye på ernæring har bl.a. spurt flere av de prominente personene i det norske statsmiljøet ang. dette, og ingen vil sette navnet sitt på at det staten går ut og anbefaler som sunt kosthold faktisk dekker våre basale behov for vitaminer og mineraler.

De studiene jeg har sett på tilskudd og SAT-score i USA har vært svært positive for de skolene som innførte vitaminpiller, selv av dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg leste jeg noen av dine poster før her, og jeg tror du kanskje det er bra for deg om du finner en stabil partner som er forståelsesfull, om du ikke alt har det, før du bestemmer deg for å slutte med medisiner og utelukkende satse på kosthold. Uansett kjente jeg ei som hadde spisevegring og jeg syns minner om deg gerrardo, og hun klarte seg fint uten medisiner takket være både terapeut, jobb og et skifte til kvinnelig kjæreste gjennom flere år. Som hun sier, lykkepillene (cipramil) hjalp henne en periode, men så klarte hun seg uten.

Anbefaler denne artikkelen om Lars Von Trier: http://www.fyens.dk/article/1449497:Fritid--Efter-depressionen

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har begynt nedtrappingen.. Begynte bli dårlig psykisk allerede etter en uke, så gikk opp igjen på 150mg.. tenkte å starte med 75mg fra i morgen, og ringe legen og høre om jeg kan få noe sobril ved siden av, som hjelp i denne overgangsperioden.. Regner med at jeg om et par uker er i gang på cipralex. Om noen har erfaringer med efexor/cipralex, evt begge, så tar jeg med stor glede imot erfaringer fra andre.

Lenke til kommentar

Du vil alltid føle deg dårlig ved nedtrapping, dessverre er det en del av det..

Hodet må venne seg til det..

Er mye naturlig som kan bedre formen din imens du trapper ned, du trenger mental styrke til nedtrapping.

Tren ekstra hardt de dagene du føler deg dårlig, ja er super vanskelig men er akkurat derfor du skal gjøre det..

Ta 10gram omega-3 om dagen.

Prøv få tak i GABA, roer ned tankene.

Ang Sobril, det er ikke et bra beroligende er faktisk såpass dårlig at det var vurdert å ta det vekk ifra markedet i Norge , vet ikke om det skjedde noe mer der..

Spør heller etter Rivotril, bare husk lave doser som eks 0,5mg 2-3ganger daglig i perioder du sliter, http://no.wikipedia.org/wiki/Klonazepam

Klonazepam har trolig også effekt på nevrotransmitteren serotonin, og det er derfor postulert at medikamentet kan ha en særlig rolle i behandlingen av angst, men dette er ikke tilstrekkelig dokumentert.

Lykke til..

Lenke til kommentar

Da var det to uker siden jeg starta nedtrappingen. Takk for alle svar, til alle som faktisk prøver å hjelpe, det setter jeg utrolig stor pris på!! Jeg gikk ned fra 150 mg til 112.5, sto på det i en uke, ble i dåårlig form, så gikk opp igjen til 150, stått der nå en uke.. Jeg har så lyst til å kjenne hvordan jeg blir av cipralex igjen, så vurderer nå å fra i morgen av gå til 75 mg efexor, og stå der til jeg skal til legen den 20. April. Så kan han bestemme planen videre. Jeg ringte opp på legekontoret for å høre om jeg kunne få noe sobril ved siden av i denne perioden, de på legekontoret hørte med legen - som hadde sagt at han ikke anbefalte det.. Han bryr seg ikke, det er jo ikke akkurat lett å slite med nerver.. men skal ta det opp med han nå når jeg er hos han, ellers må jeg bare bytte lege, han er alltid så stresset også! Håper på hjelp videre.

Lenke til kommentar

Samråd med lege har det vært, ja. Men dere, jeg leste gjennom innleggene mine her nå, og det er ikke få.. Når jeg leser disse nå, så blir jeg nesten flau.. Som jeg har slitt, det var ikke en morsom tid.. Selv om jeg har flytta, nytt miljø. fast jobb osv, så kan ikke det alene ha forvandlet med TOTALT. Sjefen min har også uttalt at etter jeg hadde jobbet der et par mnd, ble jeg en mere stabil person. Det var etter jeg hadde starta på efexor og stått på denne en stund. Tror nok det er idioti og hoppe av denne nå. Får heller bruke noe antiperspirant eller noe om jeg svetter litt mere enn vanlig.. Stopp 24 skal visst være en fin ting. Hehe

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på det som tidligere er nevnt her om steinalderen, kan du lege dette avslaget om erstatning:

NN, født 1925, har søkt om billighetserstatning for psykiske og fysiske skader etter i alt 59 LSD-behandlinger ved X psykiatriske sykehus i perioden 1962-1966.

Statens helsetilsyn legger til grunn søkers egne opplysninger, idet journaler eller annen dokumentasjon ikke har vært mulig å fremskaffe. Helsetilsynet fester på bakgrunn av de foreliggende opplysninger lit til søkers opplysninger om LSD-behandling, men man kjenner ikke til skadelige senvirkninger av slik behandling. I en etterundersøkelse som er gjort av pasienter behandlet ved Modum Bads nervesanatorium i 1962, fant man at antall bivirkninger ved LSD-behandling ikke var høyere enn for andre metoder. Helsetilsynet konkluderte med at de plager søker anfører vanskelig kan settes i sammenheng med LSD-behandlingen, idet de like godt kan være forårsaket av andre lidelser. Det kan heller ikke utelukkes at plagene kan henge sammen med den psykiske lidelse som ikke kommer frem i hans brev. Helsetilsynets konkluderte med at man ikke fant det sannsynliggjort at søker er kommet særlig uheldig ut, og anbefalte ikke billighetserstatning.

Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets vurdering og konklusjon, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.

I klagen anføres at det ut fra den refererte etterundersøkelse kan se ut som hver pasient i snitt fikk 6 behandlinger, mens søker ble utsatt for 59 behandlinger over 4 år. Det anføres på denne bakgrunn å foreligge årsakssammenheng mellom den LSD-behandling søker var utsatt for og hans senere plager.

Helsetilsynet viser til at klagen ikke inneholder nye medisinske opplysninger og opprettholder sin tidligere tilråding.

Justisdepartementet som sekretariat for Billighetserstatningsutvalget fremmer med dette klagen.

Hvis du tenker i 1000 års perspektiv, og tenker de holdt på med LSD behandlinger for 45 år siden, kan du prøve å forestille deg hva slags behandling som er mulig om 500 år. Jeg antar at avslaget er et symbol på at ingenting vinner frem. Enda en ting om legemiddelindustrien er at det er en kjent sak at produkter ikke nødvendigvis er bedre fordi legemiddelprodusenten har patent på produktet, enn et annet produkt som patentet har gått ut på. Et eksempel på et slikt produkt er Prozac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...