Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Xanor Depot virker ikke

screenman

Anbefalte innlegg

Vanligvis før (ca 1 uke siden) gikk jeg på 3mg Rivotril ved behov, og dette behovet var ofte hver 2-3. dag i uken.

Så var jeg til legen og fikk Xanor Depot 0.5mg og har tatt disse siden.

Jeg tar disse for Sosial Angst.

Jeg har tatt 3mg (6stk 0.5mg Xanor Depot piller) omtrent hver dag nå i det siste.

Jeg har også prøvd 4mg, men jeg har kjent omtrent ingenting av effekt.

Noen som vet hva dette skyldes? Tilsvarer ikke 3mg Rivotril omtrent 3mg Xanor Depot, eller burde jeg heller prøve meg på vanlig Xanor?

Kan Xanor Depot gjøres om til vanlig Xanor ved å tygge de istedenfor å svelge de hele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder Xanor så er det viktig å huske at det er et B-preparat. Xanor inneholder Alprazolam og dette er som vi alle vet en del av benzodiazepin-familien.

Å bruke Klonazepam (Rivotril) som erstatning er bare tull, Klonazepam brukes i hovedsak som behandling av Eplepsi, trenger jeg si mer?

Jeg vil annbefale å prøve å kombinere Xanor med Desloratadin.

Desloratadin er hovedsaklig for allergi, men har bivirkninger som kan være posivite i kombinasjon med Xanor.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Xanor så er det viktig å huske at det er et B-preparat. Xanor inneholder Alprazolam og dette er som vi alle vet en del av benzodiazepin-familien.

Å bruke Klonazepam (Rivotril) som erstatning er bare tull, Klonazepam brukes i hovedsak som behandling av Eplepsi, trenger jeg si mer?

Jeg vil annbefale å prøve å kombinere Xanor med Desloratadin.

Desloratadin er hovedsaklig for allergi, men har bivirkninger som kan være posivite i kombinasjon med Xanor.

Må si meg enig med det du sier her, men det angående Desloratadin var nytt. Har hørt noe lignendes tidligere fra andre folk, men har personlig aldri prøvd.

Tenker jeg tar og tester dette engang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Kan Xanor Depot gjøres om til vanlig Xanor ved å tygge de istedenfor å svelge de hele?

Depot betyr at tablettene tar gradvis opp i kroppen hele dagen en at man får full virk etter 1-2timer !

Knus tablettene til pulver mellom 2 ark eller noe lignende! og hiv pulveret i munnen og skyll ned ved vann/brus eller noe veske med en gang (Så du slipper ekkel smak)

Da skal dem tas opp i kroppen som vanlig 2mg xanor gjør! full virk etter par timer!

Har hørt at,og selv erfart at 2mg xanor virker bedre en 3mg depottabletter...Selv om man knuser dem til pulver... Grunn har ikke jeg peiling på.. Men er sikkert pga er laget på en annen måte en andre som 2mg..

1 stk 2mg virker bedre en to stk 1mg tablettene og...Så er sikkert noe forskjell på typene om er 1mg/2mg (ikke depottabletter) og 3mg som er depotabletter!

0.5mg har jeg aldri prøvd.. men er tydligvis forskjell på hva mg dem er på etter virkninger.. Er jo rart egentlig...Men som sagt,dette har jeg testet :)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Det kan være lurt å ta en titt i felleskatalogen en gang i blandet. Om xanor depot står det at full plasmakonsentrasjon (altså nåe blodet ditt har fått "full dose") av medikament er 5-11 timer etter inntak. Steady state (In pharmacokinetics, steady state refers to the situation where the overall intake of a drug is fairly in dynamic equilibrium with its elimination. In practice, it is generally considered that steady state is reached when a time of 4 to 5 times the half-life for a drug after regular dosing is started.) oppstår etter 3 dager.

Siden dette er depottabletter som man er ment til å ta jevnlig, hjelper det lite å stappe innpå 3-4 mg når behovet melder seg, for det tar 5-11 timer før du har full effekt lell. Planen og håpet til legen var nok at du skulle ta foreskrevet dose over en stund(kanskje så lenge som en uke) i håp om at panikkangsten og behovet for beroligende skulle gi seg.

Og aldri knus depottabletter. Tenk på det - en xanor depot-tablett er designet for å gi seg en jevn konsentrasjon av stoffet i kroppen din over 12 timer (eller 24, alt etter som hva slags medisin det er.) det er vanskelig å estimere hvis slags "dose" det å knuse en depot-tablett, kanskje virker det ikke i det hele tatt. Men hvis hun knuser 3-4mg med depottabletter kan hun få i seg mamge mange ganger den dosen hun skal ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...