Gå til innhold

C#: [Løst] Lage et dynamisk generert "bilde" i WPF?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et lite prsjekt som involver stjerner, rettere sagt de 120'000 nærmeste stjernene til vår egen; som alle ligger i en database fint sortert med masse informasjon om koordinater, type og så videre.

Jeg trenger/ønsker å visualisere denne dataen i form av et 2D grid-mønster som henter mer data ettersom man zoomer ut. (ved 10ly avstand ser man 23 stjerne, ved 25ly ser man 145 stjerner osv.

Å lage representasjon av statisk hentet data og plassere X antall stjerner utifra koordinatene med et lite gif-bilde av en stjerne med en sort bagrunn, hvor allt har et origo midt i programviunduet er i boks, men det å kunne zoome ut dynamisk og ha et gridmønster som utvider seg ettersom man zoomer ut og som inkluderer mer informasjon.

noen som har en god løsning på dette??

takk!!

-frank

<test>

En liten test om jeg kan sitere noen ifra en annen post:

Kanskje du geir kan hjelpe?? ;)

<<<Jeg bare tester noe her GeirGrusom>>>

</test>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

&--#60;&--#60;&--#60; Blablabla &--#62;&--#62;&--#62;

Jeg har en liten ting her jeg ikke fikk svar på, hvis jeg ønsker å bruke sentret av programmet som et 0:0 for posisjonering, hvordan gjør jeg dette? Jeg kan ikke finne noe dokumentasjon om noe XAML som tilsvarer:

<grid>
   <grid.anchor Xoffset="auto" Yoffset="auto" />
</grid>

Det letteste for meg vil være å kunne jobbe ut ifra et origo for grafisk framstilling, da database med stjerneinformasjonen har X:Y(:Z) informasjonen for å kunne plassere dem ut, så da trenge rjeg bare å konvertere dem til px, istede for å måtte lage ei heftig lingning for å flytte origo til koordinatene til dit jeg vil, (mulig men RAM og CPU vil dø med en slik utregning for hver ENESTE stjerne som plasseres ut på "kartet").

-frank

EDIT: formatering og skriveleif

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

Skalering og flytting er fikset for deg i wpf. Bruk rendertransform.

Det gjør ikke helt det jeg ønsker, eller rettere sagt er det ikke veldig "scalerbar" løsning.

Så etter å ha tenkt litt, hvordan kan man i WPF gjør en posisjon relativ til sin "parent"? For jeg tenker at det å sette et "objekt" center,center og så plassere ting inne denne, ved å bruke cartesian koordinater får ejg det dynamisk, og innholdet vil være sentrert i vinduet selv om man maksimerer, eller forminsker vinduet :D

-frank

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det skal ha noe å si ytelsesmessig om du bruker bilder eller ellipser.

Tenker også at det kunne kanskje vært fornuftig å blande inn Direct3D som skal tillate deg å rendre alle 120 000 stjernene samtidig med veldig høy framerate.

Introduction to D3DImage

Har aldri gjort dette selv i WPF, men har gjort lignende ting i både Direct3D og OpenGL, og 120 000 partikler er ikke spesielt mye.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det skal ha noe å si ytelsesmessig om du bruker bilder eller ellipser.

Tenker også at det kunne kanskje vært fornuftig å blande inn Direct3D som skal tillate deg å rendre alle 120 000 stjernene samtidig med veldig høy framerate.

Introduction to D3DImage

Har aldri gjort dette selv i WPF, men har gjort lignende ting i både Direct3D og OpenGL, og 120 000 partikler er ikke spesielt mye.

Jeg har faktisk ALDRI jobbet med noe innen 3D av slikt, skal jeg begynne nå så må jeg sette meg inn i det, og det må vente. Er og endel andre fordeler man får ved å bruke WPF-elementer som tooltip for eksempel ;)

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...