Shamino Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Beklager dårlig formulering i trådnavn. Har en monthCalendar jeg ønsker å benytte meg av som en avtale-bok. Jeg får til å lagre avtaler i SQL-databasen på valgt dato, samt å lese av avtaler på valgt dato. Likevel har ikke databasen en direkte tilknytning til kalenderen. Har løst det på følgende måte: private void button8_Click(object sender, EventArgs e) //Leser av valgt dato og skriver inn i label12. { richTextBox1.Text = ""; DateTime obj = new DateTime(); string str; obj = monthCalendar1.SelectionStart; str = obj.ToShortDateString(); label12.Text = str; //Skriver til richTextBox om label12.Text stemmer overens med en dato i SQL-databasen String myconnectionstring = "Database=test;Data Source=localhost;User=root;Password=Password"; MySqlConnection dbconn = new MySqlConnection(myconnectionstring); dbconn.Open(); String sql = "select * from avtaler WHERE Dato LIKE '" + label12.Text + "%'"; MySqlCommand dbcmd = new MySqlCommand(sql, dbconn); MySqlDataReader dbdr = dbcmd.ExecuteReader(); while (dbdr.Read()) { //legg merke til at vi kan adresser felter //både med navn og posisjon string rtb; rtb = (dbdr ["Dato"] + "\r\n"); rtb = rtb + (dbdr["Tid"] + "\r\n"); rtb = rtb + (dbdr["Sted"] + "\r\n"); rtb = rtb + (dbdr["Avtale"] + "\r\n"); richTextBox1.Text = rtb; Console.Write(dbdr[1]); Console.WriteLine("\r\n"); } Console.ReadLine(); dbconn.Close(); } Finnes det noen mulighet for å endre fargen på datoer i kalenderen med datoer som stemmer overens med de som ligger i SQL-databasen? Kom gjerne med tilbakemelding på koden, setter veldig pris på all hjelp Vil også nevne at jeg stadig går på skole for å lære dette, så vær snille! Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Tror du må over til å bruke RichTextBox http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms.richtextbox.aspx Da kan du sette deler av teksten til en annen farge via SelectionColor eller SelectionBackColor propertyene. Edit: Ser du allerede bruker RichTextBox. Sett SelectedText til den delen vil skifte farge på, så bruke de nevnte andre propertyene for å endre farge. Edit2: Ser du trenger det i kalenderkontrollen...da må jeg sjekke ut mer... Endret 28. mars 2012 av The Jackal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå