Telefonsvarer Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Senk prisene på spillene, så mannen i gata har råd til å unne seg andre titler enn bare de "store" titlene.Da vil gamestop bare senke prisene på bruktspill, og så er man like langt. Den eneste løsnigen jeg ser, bortsett fra å gjøre det veldig kjipt for kjøperne, er å legge press på spillkjedene. Kutte ut pre-order-premier osv. Er det billig i starten, trenger ikke folk vente til de kan få kjøpt brukt, før de kjøper det. Men det viktigste er å lage BRA spill. Svært få av de nå til dags. Kan si jeg håper mange kjøper MW4 brukt. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Det er Hyle kor uansett, Steam har vært forsøkt stoppet, nedlastingtjenester har blitt truet til å sette opp prisen slik at de ikke skal ut konkurere butikk salg, samtlige Hyler på nedlasting generelt men må nå begynne å innse at det har kommet for å bli.. Sum sumarum må de bare godta det folket vill ha samt det som sparer miljøet Mye, billige nedlastbare spill, 50 kr pr spill på Feks Steam lignende tjenste haddet gitt fart i bransjen, Jeg haddet kjøpt flere spill i uken å vet flere med meg.. Endret 29. mars 2012 av simalarion Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Hva er egentlig forskjellen mellom bruktsalg og piratkopiering? Like lite penger går til opphavsmann. Det ene er legitimt og lovlig, det andre er ulovlig! Sikkert ikke det du mente, men antagelig har bruktspillselgeren litt ekstra penger å kjøpe neste spill for, og dermed har bruktsalg en sjanse for å øke omsetningen, mens piratkopiering har overhode ingen slike muligheter. Enig. I tillegg blir det vel litt enklere for mange å bruke penger på nye spill, dersom de vet at de kan få igjen litt av pengene ved å selge spillet igjen. Endret 29. mars 2012 av Avien Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Og som jeg nevnte, om man kjøper et brukt spill som man liker og ikke ville hatt råd til nytt, eller som man ikke var sikker på om man ville bruke full pris på, er sjansene større for at man liker det og bestemmer seg for å kjøpe det nytt neste gang. Lenke til kommentar
Taare Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Lest gjennom, flau behandling av høssby folkens. Selv er jeg svoren for, men det er ingen unnskyldning for å gjenge seg sammen. Skrive sarkastiske innlegg på alle kanter. rart mannen gadd å diskutere så lenge han gjorde. Men han gjorde vel som meg når jeg begynte å diskutere her, her sitter det en gjeng med unge gutter som roper høyt og hardt og med internett så de tror de kan alt. Testosteron så det holder her. Det er ingen ære i slå en som er nede. I gjeng? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Du bommer styggt med "unge gutter" er jeg redd, men takk for komplimanget. Høssby la dessuten opp til dette helt på egenhånd, og det er strengt tatt han som har vært ufin, ikke vi, så sympatien din faller på steingrunn for min del. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Lest gjennom, flau behandling av høssby folkens. Selv er jeg svoren for, men det er ingen unnskyldning for å gjenge seg sammen. Skrive sarkastiske innlegg på alle kanter. rart mannen gadd å diskutere så lenge han gjorde. Men han gjorde vel som meg når jeg begynte å diskutere her, her sitter det en gjeng med unge gutter som roper høyt og hardt og med internett så de tror de kan alt. Testosteron så det holder her. Det er ingen ære i slå en som er nede. I gjeng? Gjenge seg sammen? Dette er ikke en slosskamp, skal man skrive noe annet enn man mener, bare fordi mange andre er enige? AtW 2 Lenke til kommentar
Licht Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Det er vel snarare slik at når du har ein ekstremt reaksjonær meining om eit emne ("bruktsal burde vere ulovleg"), så vil du tiltrekke deg innsigelser og motargument frå mange hald. Heile bleeding heart-greia funker ikkje for meg. Om ein ikkje vil argumentere for synet sitt, kan ein la tråden ligge i fred. Det hjelp òg på tonen å ikkje konsekvent referere til alle som er usamde med deg som "idiotar". 4 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Angriper deg ikke. Det var ihvertfall ikke ment som det. Trodde jeg svarte på det du lurte på. Gjerne prøv å omformulere spørsmålet ditt, så kanskje til og med trege meg forstår det. Ok, alt i orden. Bare føler å få høre at jeg ikke vet hva jeg snakker om som ett angrep. Prøver for tredje gang Det skrev du i en tidligere post: , men som en samlet industri har vi skjerpet oss kraftig der, Dvs. du skriver vi som om du er en del av industrien, dvs spillindustrien. Det jeg spurte om er hvilken interesse du representerer i spillindustrien. Er du utvikler, jobber i spillbutikk eller ett annet sted i systemet? Er alltid interessant å vite hvilke interesser en en diskuterer med representerer. Representerer forbrukeren. Var dog skribent for en liten side ved navn Spillverket før den lukket dørene Lest innleggene dine Høssby nå må du komme ned av hesten din og diskutere uten fekte rundt med denne hersketeknikken din som videre har fungert sædeles dårlgi på meget oppegående hw.no brukere, men virker nå som du har travet vekk hehe Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hva er egentlig forskjellen mellom bruktsalg og piratkopiering? Like lite penger går til opphavsmann. Det ene er legitimt og lovlig, det andre er ulovlig! Sikkert ikke det du mente, men antagelig har bruktspillselgeren litt ekstra penger å kjøpe neste spill for, og dermed har bruktsalg en sjanse for å øke omsetningen, mens piratkopiering har overhode ingen slike muligheter. Kjøper ikke det argumentet helt. Hvor mye får egentlig for ett brukt spill forresten? Men kan jo vri på, om jeg dropper å kjøpe to brukte spill og laster dem ned, så har jeg penger til ett nytt spill. Da har jeg tre spill og utvikler har ett ekstra salg kontra om jeg hadde kjøpt brukt. Jeg er i utgangspunktet ikke imot bruktsalg, men skjønner jo at det antagelig tapes store summer på det. 1 Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Men om du laster ned kan du ikke imponere damene med den store spillsamlingen din jo. Lenke til kommentar
Eplenektar1 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hva er egentlig forskjellen mellom bruktsalg og piratkopiering? Like lite penger går til opphavsmann. Det ene er legitimt og lovlig, det andre er ulovlig! Sikkert ikke det du mente, men antagelig har bruktspillselgeren litt ekstra penger å kjøpe neste spill for, og dermed har bruktsalg en sjanse for å øke omsetningen, mens piratkopiering har overhode ingen slike muligheter. Kjøper ikke det argumentet helt. Hvor mye får egentlig for ett brukt spill forresten? Men kan jo vri på, om jeg dropper å kjøpe to brukte spill og laster dem ned, så har jeg penger til ett nytt spill. Da har jeg tre spill og utvikler har ett ekstra salg kontra om jeg hadde kjøpt brukt. Jeg er i utgangspunktet ikke imot bruktsalg, men skjønner jo at det antagelig tapes store summer på det. En klok mann, Sean Plott, sa en gang at antagelser er noe som ødelegger for tankeprosessen og noe man burde unngå å gjøre. Ut i fra et markedsøkonomisk perspektiv, så vil mer penger flyte så lenge bruktsalg eksisterer. Dette skjer fordi mer penger blir tilført kjeden. Eksempel: Nypris på et spill er 600kr. Hvis bruktsalg ikke eksisterer så har det blitt tilført 600kr i systemet. Hvis derimot vedkommende kan selge spillet videre for si 1/3 av original pris, så vil personen få 200kr tilbake av kjøpet. Da har verdien av kjeden økt til 800kr. Altså en verdiøkning på tilnærmet 33% Så sier noen at "men dette kommer ikke utgiverne til gode". Det kan så være. I praksis betyr det at de som selger spill brukt ønsker å kjøpe flere nye spill. Det er motivet for å selge spill. Det betyr også at personer er villige til å bruke mer penger på spill, fordi de har muligheten til å selge spillet videre. For øvrig er analogien din om piratkopiering av to spill, for så å kjøpe ett spill lite realistisk i denne sammenheng. Man tilfører ikke kjeden noe om man piratkopierer, det gjør man ved et bruktkjøp. For øvrig så kan bruktsalg være med på å gi spill videre liv nettopp fordi prisen er lavere enn nypris og personer som ellers aldri ville ha betalt fullpris er villige til å betale bruktpris(Noe som forskning viser). 4 Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Veldig godt forklart synes jeg eplenektar1. Har selv kjöpt noen bruktspill på gamestop og klart de tjener penger på det = butikken er åpen = mer vinduplass til spill. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Lest gjennom, flau behandling av høssby folkens. Selv er jeg svoren for, men det er ingen unnskyldning for å gjenge seg sammen. Skrive sarkastiske innlegg på alle kanter. rart mannen gadd å diskutere så lenge han gjorde. Men han gjorde vel som meg når jeg begynte å diskutere her, her sitter det en gjeng med unge gutter som roper høyt og hardt og med internett så de tror de kan alt. Testosteron så det holder her. Det er ingen ære i slå en som er nede. I gjeng? Det var vel et par innlegg med personangrep, som vil bli fjernet, om noen gidder rapportere. Kan være enig i at disse innleggene falt i den kategorien du beskriver. Samtidig skyter du litt over mål, når du anklager «alle» for å gjøre dette.Videre må jeg si han ikke førte sin sak spesielt godt, men er jo kjipt at dem fra bransjen blir kjeppjaget, uansett hvor mye debatteknikk de måtte ha, eller ikke ha. Dialog er alle tjent med. Endret 29. mars 2012 av Avien 2 Lenke til kommentar
Lotharian Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Jeg kan ikke se noen virkelige store problem med bruktsalg av spill. Det blir det samme som å si at vi må stoppe finn.no, for der selges det ikke bare brukte ting. Det er til og med brukte ting som GIS bort. Fy og fy. Men fra revolver til kanon. For 20-30 år siden var det ikke noe problem med bruktsalg, selv om de fleste spill ble nok byttelånt med kamerater. Var slik jeg fikk de fleste spillene til min C64 på det glade 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Var det spill jeg likte, var sjansen langt større for at jeg kjøpte det neste spillet gitt ut av den samme utvikleren/utgiveren. Slik både mener og tror jeg markedet funker ennå. Dessuten må det vel være bedre for markedsøkonomien at det eksisterer bruktsalg av spill, enn piratkopiering av spill? Finnes jo store kjeder som driver bruktsalg av både LP og CD plater innenfor musikkbransjen. Kan ikke si jeg har hørt noen hyle ULV over de, så hva gjør dermed spillbransjen så eksklusiv i forhold til både musikk- og filmbransjen, hvor slikt bruktsalg virker legitimt? Støtter meg til argumentet mange andre har sagt før meg. Hvis spillutviklerne faktisk lager spill av kvalitet, så vil de selge mer også. Men for meg betyr ikke nødvendigvis kvalitet den aller nyeste, råeste og heftigste grafikken. Innholdet og spillbarhet og gjenspillingsverdi er like så viktig. Nei, jeg tror det er på tide at kjære Dyack går nærmere etter i sømmene av sitt eget firmas kvalitet på spillene. Han vil nok finne mange interessante detaljer der, vil jeg tro;) 1 Lenke til kommentar
mortalisk Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Stakkars Silicon Knights som lager så dårlige spill. Jeg vet om en masse selskaper det går godt for. Bransjen er bare i endring, deal with it, or get lost! Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Lest gjennom, flau behandling av høssby folkens. Selv er jeg svoren for, men det er ingen unnskyldning for å gjenge seg sammen. Skrive sarkastiske innlegg på alle kanter. rart mannen gadd å diskutere så lenge han gjorde. Men han gjorde vel som meg når jeg begynte å diskutere her, her sitter det en gjeng med unge gutter som roper høyt og hardt og med internett så de tror de kan alt. Testosteron så det holder her. Det er ingen ære i slå en som er nede. I gjeng? Alle kan uttrykke sin mening men når man samtidig er arrogant/bedreviter og kaller folk med motsatt synspunkt for idioter vel da får man tåle pepper tilbake. Mulig andre gikk for langt men kan ikke si jeg har noe sympati for høssby i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Er de ferdige med piratene nå? Over til de grusomme, onde bruktselgerne? Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Hvis de store selskapene virkelig ville omgås bruktsalg kunne de jo lansert noe slikt som lever ett 1. år gammelt spill fra oss og få 100,- eller ett eldre spill fra oss og få 50,- i rabatt på neste spill du kjøper fra oss. (tilfeldig valgte rabattpriser) De kunne tilogmed latt en slik innbytteavtale gått via butikkene uten at noen burde klage. Kanskje kundene tilogmed ble mer lojale. Og selv om det kanskje ser ut som de får en mindre inntekt så er det vel mer slik at det ville økt omsetningen. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Eventuelt bare knytte spillet opp mot en konto. Mye enklere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå