Gå til innhold

– Bruktsalget dreper bransjen


Anbefalte innlegg

Å bruke en time eller to på en lang diskusjon som dreier seg om videospill for så å si at "jeg har et liv og gidder ikke dette nå" blir litt ironisk.

 

jaja, jeg føler virkelig ikke noe særlig ble tilført til debatten fra ham. Om noe så styrket det mine meninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm.. lurer på om Gog.com er enig i at spill ikke har "longtail" som høssby kaller det. Lukter troll her synes jeg
Det er vel heller det at butikker ikke tar inn eldre spill, fordi det er mer lønnsomt å kjøpe inn brukte spill for en slikk og ingenting. Gog.com har gjort det bra på å selge spill du ikke får kjøpt lenger. Merk også at det er snakk om PC-spill, og for PC finnes det ikke noe særlig bruktmarked.

 

Når det gjelder spillselskap som går konkurs, så vil jeg tro det skyldes finanskrisen, og det faktum at spillet er blitt dyrt å utvikle, og dårlige salgstall har katastrofale følger for selskap uten meget god likviditet. Resultatet er jo at vi får noen få megaselskaper som gjør det de kan for å sikre høye salgstall. Hvordan de gjør det varierer litt, men mange tør ikke å satse på nye konsepter, og forsøker å melke så mye som mulig ut av det de har.

 

Hvorfor spillbransjen har endt opp sånn kan en jo lure på. Jeg vil tro det har noe med større og større budsjetter, og høy pris på selve produktet. Det siste der gjør at folk ikke kjøper så mange spill, og dermed holder seg til de sikre alternativene. Og de selger jo gjerne i bøtter å spann.

 

Når det gjelder bruktsalg, så tror jeg kuren rett og slett er å lage spill folk vil beholde. Gamestop vil jo tjene langt mer på et spill folk ikke vil ha, enn et folk vil ha. Dersom kjøperne ikke vil beholde spillene, så selger de dem tilbake til Gamestop, som igjen kan selge dem til noen som igjen finner ut at de ikke vil beholde spillet.

 

Jeg tror egentlig vi til slutt vil få en slags kollaps innen spillundistrien. De største utgiverne som gir ut de beste spillene vil bestå, og ha budsjetter til å drive teknologien fremover. De som ikke greier å henge med, må belage seg på å lage spill med lavere budsjetter som ikke presser utvikling fremover når det gjelder det teknologiske, men som likevel kan tjene penger på gode idéer og lavere utsalgspris. Indiebransjen blomstrer jo nå for tiden, og jeg må ærlig innrømme at de etterhvert har blitt mye mer interessante enn det nyeste Assassin's Creed eller Call of Duty.

 

Og til slutt disse sammenligningene deres. Dere som sammenligner bruktsalg av film og spill og sier at filmbransjen ikke bryr seg om bruktmarkedet tar skrekkelig feil. Filmundistrien har akkurat samme innstilling som spillindustrien etterhvert har fått: Produktene må selge godt de første ukene på kino. Det er her fokuset ligger, og dersom en film ikke klarer å spille inn budsjettet, så blir den ansett som en flopp.

 

Ta den andre Riddick-filmen som eksempel. Den blir sett på som en flopp, trass i at DVD-salget tjente inn langt mer enn det budsjettet var på. Men det finnes ikke noe bruktalternativ til kino, så i de første ukene en film er på banen har industriene monopol på visninger. Sånn er det ikke for spill, da bruktspillmarkedet ganske kjapt kommer på banen.

 

Når det gjelder bil og hus, så blir det to tullete sammenligninger. Bil er slitevare, og kjøper man ny bil, så holder den lengre enn en bruktbil. Kjøp av hus kan ikke helt sammenlignes, da bransjen her også tjener mye på vidersalg av "brukte" hus og vedlikehold.

 

Egentlig blir dette altfor vanskelig å diskutere. Jeg har ikke kjennspak til hvor mye penger det ligger i bruktsalg av spill, og hvordan markedet hadde sett ut uten bruktsalg. Og det har ikke de fleste andre heller, så jeg føler at å komme med noen bastante påstander blir for dumt. Spillindustrien selv sier at det koster dem mye, javel. Kanskje det stemmer, men kanskje spillundistrien også kan gjøre noe annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg blir 200år gammel så kommer jeg ikke til å skjønne hvorfor bruktsalg av spill er så himla annerledes enn bruktsalg av alt annet her i verden. Bilbransjen river seg jo ikke i håret og hyler konkurs fordi det selges brukte biler. :dontgetit:

Hvis jeg ikke tar feil så kjøper vel bilbransjen selv tilbake egne merker, fikser litt på dem og selger dem igjen.

 

Og i tillegg har folk simpelthen ikke råd til å kjøpe seg en helt ny bil, men spill er noe annet. Selv forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper brukte spill. Selv klarer jeg ikke å selge egne titler, selv om jeg veit at jeg ikke kommer til å røre dem igjen på minst fem år.

Lenke til kommentar

Har samme problemet med å skille meg med gamle spill. Takler det ikke, selv om jeg ikke ser på meg selv som en samler. jeg betalte gode penger for det, så jeg vil ikke kvitte meg med det for en fjerdedel av det jeg betalte.

Lenke til kommentar

 

&--#60;p&--#62;

&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;Fra et rent økonomisk standpunkt trodde jeg du hadde fått med deg hva problemet er. Filmindustrien selger jo filmer over 10, 20 og 30, gjør spill det? Svaret er ganske enkelt nei. Som sagt har jeg litt erfaring når det gjelder økonomi. I økonomi har vi såkalte "tail" og "longtail" prinsipper. Filmindustrien nyter godt av å ha en sunn tail, eller hale om du vil. Bruktmarkedet på spill er derimot så stort at halen er noe som nesten ikke eksisterer i spill.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Jeg synes Denis Dyack går litt langt når han sier at et spill kanskje bare selger i tre måneder. Men jeg vil ikke tro at et spill selger langt mer enn et halvår etter utgivelse. Og det er jo som han sier, halvhjertede flerspillermodi er jo et resultat av bruktmarkedet. Ironisk nok er det jo de samme som sier bruktspill er helt greit som klager på slike flerspillermodi. I hvertfall er det min erfaring.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Vet ikke helt hvem du tror du er, men det er ikke klaging eller syting fra utviklerne. Det er et rop om hjelp. Men så lenge idioter som deg ikke skjønner hva de snakker om, og bare kommer med halvhjertede og direkte dumme argumenter,  så blir det tungt å komme seg opp fra gjørma. Ja, jeg er helt klar over at jeg var frekk nå, og det var fullstendig tilsiktet.&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Tror du virkelig årsaken er bruktmarkedet? Det har ikke falt deg inn at forskjellen mellom nye og gamle spill er mye større enn mellom nye og gamle filmer?  En forskjell bransjen selv sementerer med å tvungen online, legge ned servere, online aktivering osv. Og til tross for det, så er omsetningen større enn for film. Selv kinobransjen har klart seg i nesten hundre år, selv uten noe "longtail" å snakk om.  Fra ett rent økonomisk perspektiv, hva sier økonomisk teori om bruktsalg? Har du tenkt å ignorere dette spørsmålet for alltid?&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Du får tilgi "idioter som meg", at vi ikke forstår "ropet om hjelp", det stemmer, jeg forstår ikke ett "rop om hjelp" fra en bransje med enorm omsetning, som går stadig bedre. Eksakt hvorfor må bransjen ha hjelp?&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;AtW&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Jeg skjønner at du må være idiot hvis du ikke forstår at den enorme omsetningen du snakker om skyldes World of Wrcraft, COD og Mario. Hvorfor tror du utviklere som har holdt det gående i en årrekke plutselig må lukke dørene? Kanskje, bare kanskje det kan ha noe med at utgiftene er skyhøye, og inntektene ikke tilsvarer det beløpet.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Om jeg tror det? Ja, jeg tror det. Jeg er heldigvis hverken konspirasjonsteoretiker eller bedreviter, så jeg tror faktisk på det erfarne spillskapere sier, en etter en. Men du har sikkert rett, du er jo tross alt en liten punk som tror han vet bedre enn alle &--#60;img data-cke-saved-src="https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/default/smile.png" src="public/style_emoticons/default/smile.png" class="bbc_emoticon" alt=" :)"&--#62;&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Har tenkt til å ignorere det spørsmålet all den tid det ikke har noe med diskusjonen å gjøre. Finn et paragraf som bare omfatter spill, så kan vi diskutere det. Må nesten kontekstualisere situasjonen. Man kan ikke angripe alt fra samme vinkel, og spesielt ikke i spillindustrien.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Men hvis du er så opptatt av å få svar på spørsmål, svar på spørsmålet om Bastion da. Ville du kjøpt Bastion brukt?&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Kanskje det har noe å gjøre med at bedrifter går konkurs i ett sunt marked? Av spillene med høyest utgifter, mener du de vanligvis selger dårlig? Spillene med skyhøye utgifter er de samme med skyhøye inntekter i de fleste tilfeller. Din "analyse" av omsetningen er også grovt overforenklet, har du faktiske tall til å underbygge denne påstanden? Og mener du det ikke er sånn innen film og musikk? At storproduktene står for svært mye av omsetningen?&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Har det falt deg inn at folk gjerne tenker på å gavne seg selv? At de ikke nødvendigvis er objektive når det er snakk om produktene de selv selger? At de ikke nødvendigvis vet så mye om økonomi?&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Nei, økonomisk teori om bruktsalg har jo ingenting med bruktsalg av spill å gjøre. Man finner neppe en paragraf om kun spill, fordi i motsetning til hva du ser ut til å tro så er ikke det en magisk bransje som operer med helt andre regler enn andre produktgrupper.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Om jeg ville kjøpt bastion brukt? Antakelig ikke i praksis, enn så lenge jeg ikke kan huske at jeg har kjøpt spill brukt noen gang, og allerede eier det kjøpt som nytt, men om jeg har noe imot det? Nei, jeg har heller ingen motforestillinger mot folk som gjør det.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;AtW&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Hadde jeg ikke hatt et liv skulle jeg arrestert deg på alle punktene der. Men heldigvis har jeg ikke tid nå. Hvis du likevel vil ha leksjonen må du bare minne meg på det senere.&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;/p&--#62;

 

 

Og der gikk han helt tom for vettuge argumenter. Flaut...flaut...flaut...

 

Slettes ikke. Men jeg kaster ikke bort tiden min på diskutere med noen som alltid tror han vet best. Må gjøre denne Windsor-duden spydhodet i kampen mot alt. Han vet jo åpenbart mer om spillindustrien enn en som har vært en del av den i 20 år. Bruktsalg er selvfølgelig ikke bra for noen, men han mener utrolig nok at det er positivt for industrien. Det blir bare flaut, flaut, flaut.

Endret av høssby
Lenke til kommentar

Du virker da ekstremt overbevist om at du vet best også. Bruktsalg er ikke det beste for industrien, men jeg mener definitivt det har noe positivt å si. Spesielt med tanke på at enkelte ikke har råd til spill som er helt nye, og en som ikke har råd til et spill har ikke muligheten til å bestemme seg for om han/hun liker spillserien eller utvikleren. Om vedkommende ikke har muligheten til å finne dette ut er sjansene mindre for at han/hun vil kjøpe senere spill fra samme utvikler eller serie.

 

Fra et PR-standpunkt er det absolutt positivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenker at dette er et strategisk utspill fra spillindustrien, for å legitimere hardere DRM. Det er omtrent som når rederne i Norge klager, selv om de betaler minst skatt av alle. Mye vil ha mer og faen vil ha fler. Så kan man spørre seg om det er gamer.nos rolle å videreformidle dette uten filter.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Slettes ikke. Men jeg kaster ikke bort tiden min på diskutere med noen som alltid tror han vet best. Må gjøre denne Windsor-duden spydhodet i kampen mot alt. Han vet jo åpenbart mer om spillindustrien enn en som har vært en del av den i 20 år. Bruktsalg er selvfølgelig ikke bra for noen, men han mener utrolig nok at det er positivt for industrien. Det blir bare flaut, flaut, flaut.

 

Om du synest det er så innlysande kvifor spelindustrien skal få spesialhandsaming og bruktsal skal vere ulovleg, så er det jo berre å forklare det. Så langt har du elegant unngått kjerna i problemet.

 

Ellers, det er i grunn irrelevant om bruktsal er "bra" eller ikkje for industrien. Bruktsal er ein realitet for einkvar industri, og dei må jobbe ut i frå den føresetnaden. Når nokon vil endre eit fundamentalt aspekt av marknadssystemet verden er bygga opp på, så burde det vere mogleg å dra diskusjonen opp på eit prinsipielt nivå.

 

Og med det burde denne diskusjonen være over. Bedre kan det ikke sies.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slettes ikke. Men jeg kaster ikke bort tiden min på diskutere med noen som alltid tror han vet best. Må gjøre denne Windsor-duden spydhodet i kampen mot alt. Han vet jo åpenbart mer om spillindustrien enn en som har vært en del av den i 20 år. Bruktsalg er selvfølgelig ikke bra for noen, men han mener utrolig nok at det er positivt for industrien. Det blir bare flaut, flaut, flaut.

 

Du er desverre det største trollet jeg har sett i dette forumet på lenge. Du har ingen oppbyggede argumenter, slenger ut personangrep over en lav sko og svarer ikke på kritikk eller spørsmål.

 

Jeg har ikke helt oppfattet hvorfor bruktsalg er dårlig for industrien? I stedet for ingen salg, så kan nye penger komme ut i markedet igjen til nye spill og gi omdømme til selskapet. Alternativt betyr det at prisen på spillet er for høy i forhold til hva forbrukerne ønsker. Forskning viser dessuten at lavere inngangspriser på et spill øker fortjeneste eksponensiellt. Det er kanskje derfor Valve er et så selskap som har så stor suksess. Elektronisk salg øker også avanse per produkt da flere ledd i salgsskjeden forsvinner.

 

Nei, jeg tror heller det er de absurde metodene til spillselskapene som ødelegger. Til eksempel; jeg liker Mass Effect, men nekter å støtte et selskap som har førstedags DLC på et nytt spill. Det er med på undergrave systemet.

 

Bruktsalg vil i svært få eller ingen situasjoner være negativt for et selskap og jeg ønsker at du skal bevise hvorfor det i så fall skulle være tilfelle.

Lenke til kommentar

Er det noen som skal få særbehandling i spillindustrien er det indreutviklerne, og de som lager gode spill og lager dette for at folk skal kose seg med spillene.

 

Bare se på Remedy Games, rett før Alan Wake kom ut til PC, sa de kort fortalt at piratene skulle kose seg med historien, så kanskje de kjøper noe annet av Remedy seinere.

 

Anbefaler dere å lese artikkelen, Remedys holdning til pirater, og garantert bruktsalg er rett og slett fantastisk i kontrast med mange andre.

http://www.eurogamer.net/articles/2012-02-15-remedys-message-to-alan-wake-pc-pirates-enjoy-the-story

Lenke til kommentar

Salg av bruktspill har gått utrolig bra siden 70-80 tallet, er først siste årene at selskap har begynt å hyle så forferdelig om dette. Bortskjemte , overbetalte grinunger hele gjengen.er spillet bra nok så selger det lenge etter lansering. Nå eksisterer det også mange flere salgskanaler en før. Jeg må bare le av det hele :)

Godt poeng, dette er ikke et nytt problem. I dag har også seskapene det lettere da de kan ungå spillbutikkene helt.

Ingen problem å selge eldre spill billigere en gamestop online.

 

Nei det vil ikke hjelpe deg om du lager et spill du er ferdig med på en dag,

 

Forsjellen er at de har set at de teknisk sett kan bli kvitt bruktsalg,spill du kun laster ned kan ikke selges. derfor er det viktig for dem,

 

Men om du lager korte midlemådige spill kan det godt være at de som kjøper orginalen beregner at de vil selge spillet etterpå, kan de ikke det er det mulig de bruker pengene et annet sted.

 

 

Lenke til kommentar

Et aspekt med den etablerte spillindustrien er jo at de noen ganger viser et ekstremt lemfeldig forhold til penger, som f,eks lanseringen av Unchartered 3 hvor Sony UK blåste over 46millioner kroner på lanseringen alene.

 

Man skal jo selge noen kopier for å tjene inn det.

Lenke til kommentar

Du er desverre det største trollet jeg har sett i dette forumet på lenge. Du har ingen oppbyggede argumenter, slenger ut personangrep over en lav sko og svarer ikke på kritikk eller spørsmål.

 

Det er riktig, men det gjør han ikke til et troll. Et troll er noen som poster inlegg med meninger hun ikke har eller bevisst utrykker sine meninger på en provoserende måte for å få tilbakemeldinger som underholder henne.

 

Troll kaster ut agn, venter til byttet biter på og prøver så å dra de inn så lang t de kan.

 

Høssby har ikke kommet hit for å tråle, men for å moralisere. Ingenting galt i det egentlig, men måten han gjør det på er ikke veldig sympatisk.

 

Høssby, husk at man tar seg bedre ut om man inrømmer at man har tapt enn om man prøver å ro seg unna.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må man tenke litt smart!

 

1 : Sørg for at kundene beholder spillet lenger! Noe dlc bør bli tilgjengelig etter noen måneder gratis og man bør få poeng for å fortsatt eie spill senere. Jo lengre man eier spillet jo mer innhold åpnes opp (såkalt dlc selvsagt).

2 : Jo flere spill man eier fra produsenten over lengre tid, jo mer bør man få som takk! Mer dlc , innhold og tilgang på pre-release og demoer!

3 : Lås flerspillerdelen fra bruktspillene. Den bør kunne åpnes for en sum mellom 50 og 100 kr.

 

Noen spill bør kanskje også ha oppdateringer over lengre perioder for de som eier spillene, behøver ikke å være noe spesielt men kan være bakgrunner , screensavers og mye annet.

Ja takk.

 

Videreutvikle gamle suksesser. F.eks. Command & Conquer Red Alert 2

Lenke til kommentar

 

&--#60;p&--#62;

&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;Fra et rent økonomisk standpunkt trodde jeg du hadde fått med deg hva problemet er. Filmindustrien selger jo filmer over 10, 20 og 30, gjør spill det? Svaret er ganske enkelt nei. Som sagt har jeg litt erfaring når det gjelder økonomi. I økonomi har vi såkalte "tail" og "longtail" prinsipper. Filmindustrien nyter godt av å ha en sunn tail, eller hale om du vil. Bruktmarkedet på spill er derimot så stort at halen er noe som nesten ikke eksisterer i spill.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Jeg synes Denis Dyack går litt langt når han sier at et spill kanskje bare selger i tre måneder. Men jeg vil ikke tro at et spill selger langt mer enn et halvår etter utgivelse. Og det er jo som han sier, halvhjertede flerspillermodi er jo et resultat av bruktmarkedet. Ironisk nok er det jo de samme som sier bruktspill er helt greit som klager på slike flerspillermodi. I hvertfall er det min erfaring.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Vet ikke helt hvem du tror du er, men det er ikke klaging eller syting fra utviklerne. Det er et rop om hjelp. Men så lenge idioter som deg ikke skjønner hva de snakker om, og bare kommer med halvhjertede og direkte dumme argumenter,  så blir det tungt å komme seg opp fra gjørma. Ja, jeg er helt klar over at jeg var frekk nå, og det var fullstendig tilsiktet.&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Tror du virkelig årsaken er bruktmarkedet? Det har ikke falt deg inn at forskjellen mellom nye og gamle spill er mye større enn mellom nye og gamle filmer?  En forskjell bransjen selv sementerer med å tvungen online, legge ned servere, online aktivering osv. Og til tross for det, så er omsetningen større enn for film. Selv kinobransjen har klart seg i nesten hundre år, selv uten noe "longtail" å snakk om.  Fra ett rent økonomisk perspektiv, hva sier økonomisk teori om bruktsalg? Har du tenkt å ignorere dette spørsmålet for alltid?&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Du får tilgi "idioter som meg", at vi ikke forstår "ropet om hjelp", det stemmer, jeg forstår ikke ett "rop om hjelp" fra en bransje med enorm omsetning, som går stadig bedre. Eksakt hvorfor må bransjen ha hjelp?&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;AtW&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Jeg skjønner at du må være idiot hvis du ikke forstår at den enorme omsetningen du snakker om skyldes World of Wrcraft, COD og Mario. Hvorfor tror du utviklere som har holdt det gående i en årrekke plutselig må lukke dørene? Kanskje, bare kanskje det kan ha noe med at utgiftene er skyhøye, og inntektene ikke tilsvarer det beløpet.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Om jeg tror det? Ja, jeg tror det. Jeg er heldigvis hverken konspirasjonsteoretiker eller bedreviter, så jeg tror faktisk på det erfarne spillskapere sier, en etter en. Men du har sikkert rett, du er jo tross alt en liten punk som tror han vet bedre enn alle &--#60;img data-cke-saved-src="https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/default/smile.png" src="public/style_emoticons/default/smile.png" class="bbc_emoticon" alt=" :)"&--#62;&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Har tenkt til å ignorere det spørsmålet all den tid det ikke har noe med diskusjonen å gjøre. Finn et paragraf som bare omfatter spill, så kan vi diskutere det. Må nesten kontekstualisere situasjonen. Man kan ikke angripe alt fra samme vinkel, og spesielt ikke i spillindustrien.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Men hvis du er så opptatt av å få svar på spørsmål, svar på spørsmålet om Bastion da. Ville du kjøpt Bastion brukt?&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Kanskje det har noe å gjøre med at bedrifter går konkurs i ett sunt marked? Av spillene med høyest utgifter, mener du de vanligvis selger dårlig? Spillene med skyhøye utgifter er de samme med skyhøye inntekter i de fleste tilfeller. Din "analyse" av omsetningen er også grovt overforenklet, har du faktiske tall til å underbygge denne påstanden? Og mener du det ikke er sånn innen film og musikk? At storproduktene står for svært mye av omsetningen?&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Har det falt deg inn at folk gjerne tenker på å gavne seg selv? At de ikke nødvendigvis er objektive når det er snakk om produktene de selv selger? At de ikke nødvendigvis vet så mye om økonomi?&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Nei, økonomisk teori om bruktsalg har jo ingenting med bruktsalg av spill å gjøre. Man finner neppe en paragraf om kun spill, fordi i motsetning til hva du ser ut til å tro så er ikke det en magisk bransje som operer med helt andre regler enn andre produktgrupper.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Om jeg ville kjøpt bastion brukt? Antakelig ikke i praksis, enn så lenge jeg ikke kan huske at jeg har kjøpt spill brukt noen gang, og allerede eier det kjøpt som nytt, men om jeg har noe imot det? Nei, jeg har heller ingen motforestillinger mot folk som gjør det.&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;AtW&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;br&--#62;Hadde jeg ikke hatt et liv skulle jeg arrestert deg på alle punktene der. Men heldigvis har jeg ikke tid nå. Hvis du likevel vil ha leksjonen må du bare minne meg på det senere.&--#60;br&--#62;
&--#60;br&--#62;&--#60;/p&--#62;

 

 

Og der gikk han helt tom for vettuge argumenter. Flaut...flaut...flaut...

 

Slettes ikke. Men jeg kaster ikke bort tiden min på diskutere med noen som alltid tror han vet best. Må gjøre denne Windsor-duden spydhodet i kampen mot alt. Han vet jo åpenbart mer om spillindustrien enn en som har vært en del av den i 20 år. Bruktsalg er selvfølgelig ikke bra for noen, men han mener utrolig nok at det er positivt for industrien. Det blir bare flaut, flaut, flaut.

Dersom folk vet at de kan få solgt spillet sitt tilbake til butikken til rundt en tredjedel av prisen i en stund etter release (aner ikke hva summene ligger på, men anntar at dette ikke er så langt unna?), så føles kjøpet tryggere. Da vil kjøperen kunne kjøpe tre spill, selge dem når han/hun er ferdig, og ha nok penger til enda et spill til ny pris. Kjøperen vil altså kunne kjøpe 4 nye spill til prisen av tre, sålenge de tre første spilla blir solgt. For meg er ikke dette aktuelt, jeg samler på spill, i tillegg til at jeg får en del gjennom jobb som spillanmelder (jeg nevner det fordi du tydeligvis ser på det som status). Men for en som har et mer bruk-og-kast-forhold til spill, så er vel dette ypperlig. Dette er et eksempel på hvordan bruktmarkedet hjelper industrien.

 

Selvfølgelig finnes det folk som bare kjøper bruktspill, og det må de få lov til. Jeg kjøper sjeldent spill brukt, og hvis jeg gjør det, så er det fordi de er vanskelige å få tak i på andre måter. Jeg kan heller ikke se for meg at utgiverne har et så altfor dårlig forhold til butikkene, i og med at de selger pre-order-bonuser til dem over en lav sko.

 

Du slenger bare ut argumenter som du glatt overser å utdype, trass i at folk ber om det. I tillegg ber du folk bevise at dine påstander er feil, når det er du som sitter med bevisbyrden her. Måten du argumenterer på vitner om en som vet at han ikke har noe, du klenger deg bare til uvesentlige spørsmål. Det er det jeg har å si. AtW har aldri kommet med påstander han ikke har backet opp, og har heller aldri nedverdig deg som diskusjonsmotstander, noe du konstant gjør. Nå får du enten komme med noe konkret, eller gi opp.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

"I verste fall vil hele bransjen forsvinne, spår Silicon Knights-sjefen." - Dramaqueen :scared:

 

Hvis det ikke blir mulig å gjenbruke spill lenger må de definitivt senke prisen på spillene ellers går jeg helt over til indie-titler.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...