Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt på nettet, blant annet denne oppskriften, på hvordan man lager en "NES PC", altså en PC inne i en NES-kasse. Jeg forstår selve fremgangsmåten, men det jeg lurer på er hva slags deler som er å anbefale... Jeg fant en gammel Nintendo NES under opprydning i kottet mitt her forleden, men den mangler kontrollere i tillegg til at den ikke funker...

Her er hva jeg har tenkt:

Hovedkort - ZOTAC H67ITX-C-E - 990 kr

Prosessor - Intel Celeron G530 - 329 kr

Minne - Corsair XMS3 4 GB - 199 kr

PSU - Streacom 150W PicPSU Adapter Kit - 845 kr

Totalt: ca 2400 kr

Jeg vil helst at hovedkortet skal være et billigere ett, samt at jeg synes at 850 kr for en ekstern PSU inkludert minimalt med kabler kanskje var i dyreste laget...

Jeg har søkt litt rundt etter andre eksterne PSUer, men jeg finner ikke noe i Norge. Jeg lurer også på hvor man kobler selve strømforsyningen i PCen (er det den svarte kabelen ut fra ATX-strømmen?)

Jeg ser også at han brukt en dremel til utskjæring av plastikk og skjært ut plass til I/O-shieldet og til harddisk etc, er en dremel noe jeg ha?

Setter pris på svar, linker og tips! Må ha noe å fylle sommerferien med i år, og hva er vel bedre å gjøre enn å mekke en smokin hot PC? :D

Har satt meg et foreløpig budsjett på max 3000 kr, men jeg vil helst bruke så lite som mulig. Jeg vil gjerne at PCen kan kjøre noen spill (mw2, css osv) men det er ikke et must.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforskyningen vil fungere som i en laptop, bare plugg strømmen fra den eksterne strømforskyningen i den svarte ledning fra den interne delen. Om du er villig til å handle fra feks ebay så finner du nok de strømforskyningene ganske mye billigere. Finnes også nettbutikker i utlandet som spesialiserer seg på mini pc'en som gjerne har godt utvalg av slikt.

Dremel er veldig lurt å ha, og jeg vil tørre å påstå at sluttresultatet blir løftet en god del hakk ved bruk av dremel. Det meste som har med modifiseringen av selve NES'en er vanskelig å få til uten.

Spilling med en slik blir vanskelig da det ikke er spesielt god plass til grafikkort i en slik maskin. Selv lette spill som Counter strike vil gå tregt. Plass er også et problem, da et kraftig grafikkort produserer mye varme som er vanskelig å kvitte seg med i et så lite kabinett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Strømforskyningen vil fungere som i en laptop, bare plugg strømmen fra den eksterne strømforskyningen i den svarte ledning fra den interne delen. Om du er villig til å handle fra feks ebay så finner du nok de strømforskyningene ganske mye billigere. Finnes også nettbutikker i utlandet som spesialiserer seg på mini pc'en som gjerne har godt utvalg av slikt.

Dremel er veldig lurt å ha, og jeg vil tørre å påstå at sluttresultatet blir løftet en god del hakk ved bruk av dremel. Det meste som har med modifiseringen av selve NES'en er vanskelig å få til uten.

Spilling med en slik blir vanskelig da det ikke er spesielt god plass til grafikkort i en slik maskin. Selv lette spill som Counter strike vil gå tregt. Plass er også et problem, da et kraftig grafikkort produserer mye varme som er vanskelig å kvitte seg med i et så lite kabinett.

Hei, takk for svar først og fremst. Ser at du også har laget en nes pc, ikke dårlig! :)

Problemet er at jeg ikke finner en kurant strømforsyning noe sted. I amerika bruker de jo andre støpsler enn her i Norge og jeg vet ikke hvordan jeg "konverterer" den til norsk... Har en dremel, men den er gammel og sliten. Har begynt smått på kuttinga nå, da med en fein, som gjorde jobben ganske bra.

Når det gjelder spilling, så tenkte jeg enten å vente på Ivy Bridge eller å gå for FM1-sokkelen. Dersom en cpu med innebygget grafikkchip klarer å kjøre spill på et atx hovedkort, gjør den vel det på et m-itx hovedkort? Har lest tester på 3870K og den klarer å kjøre blant annet Dirt 3 med kurant grafikk med grei FPS.

Kunne du linket til noen eksterne PSUer? :)

Lenke til kommentar

Du må nesten se etter en strømforskyning som tar 110-240volt. De passer i de fleste land, inkludert Norge og USA. Om du ikke finner det så kan du bare kjøpe delen som skal stå på innsiden av pc'en, og finne en strømforskyning som matcher spec på den originale.

Når det kommer til prosessorer har jeg ikke lest nok til at jeg tør uttale meg noe særlig. Her må du nesten bare lese deg fram til hva som gir mest bang for the buck, og ikke bruker så alt for mye strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...