Gå til innhold

Objektiv Nikon (nybegynner)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt nybegynner, og har et Nikon D3000, med objektivet som fulgte med når jeg kjøpte det (18-55 mm).

 

Jeg tar mest bilder av hester og hunder (både i bevegelse og stille), og lurer på hvordan objektiv som kunne passe for dette? Pris er jo noe som spiller inn, da jeg som sagt er veldig amatør O:)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler kanskje at bilder "i fart" kunne vært klarere/skarpere..

Eller er det bare min feil kanskje..

Bilder i fart er vanskelig, så det kan godt være at det er du som trenger mer øvelse. Når det er sagt så kan det godt være objektivet som ikke holder mål.

 

For å få skarpe bilder i fart må du ha rask nok lukkertid, for å oppnå dette kreves det gjerne stor blenderåpning, og her kommer objektivet ditt litt til kort. Det burde fungere bra i normalt dagslys, men ut på ettermiddagen (eller inne) kan det godt være det blir for mørkt.

 

Det du trenger da er et objektiv med større blenderåpning, noe som desverre ofte er dyrt. Om du er fornøyd med brennvidden du allerede har kan du se på Tamron 17-50mm f/2,8 som er et veldig godt objektiv for pengene. Vil du ha mer tele, noe som ofte fungerer fint til den typen bilder du tar blir det desverre mye dyrere (fra ca 6 000 kr)) om du skal ha bedre lysstyrke. Også her har Tamron et alternativ som gir mye for pengene, Tamron 70-200 f/2,8.

 

Om det ikke er lysstyrken som er problemet (du kan legge ut et bilde her, og vi kan prøve å bedømme hva som gikk gale), så har Nikon et supert teleobjektiv, Nikon af-s 70-300 VR.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Jeg føler kanskje at bilder "i fart" kunne vært klarere/skarpere..

Eller er det bare min feil kanskje..

 

Men bilder i fart skal kanskje ikke være helt skarpe, og da mener jeg på den måten at du har fått stor nok blenderåpning til å fryse bevegelsen med rask lukker, kanskje 1/500 eller 1/1000. Så rask lukker skaper ikke inntrykk av fart, og etter min mening blir det da litt lite spennende bilde.

 

Sett heller kamera ditt til S og velg en lukker på 1/30 eller 1/60 kanskje. Hvis blenderen da begrenser deg, forsøk å stille opp ISO. Med panoreringsteknikk er det ikke så veldig farlig om du får litt ISO-støy, så du kan med ditt kamera hvert fall gå opp til ISO 1600.

 

Prøv deg frem med det du har først, så finner du etter hvert ut av hva du savner.

 

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar :)

 

Jeg tok noen bilder en ettermiddag nylig, og ble ordentlig skuffet over hvor dårlige (omtrent alle) bildene ble.. Men mulig det hadde noe med lyset ute å gjøre da. Kombinert med lav kompetanse :p

 

Bildene av "stillestående hest" synes jeg pleier å bli ganske bra.

 

Prøver å laste opp et i bevegelse som jeg synes ble skikkelig dårlig (brun hest), et av stille hest jeg er ganske fornøyd med, og et av hest i ca samme tempo, men på en annen årstid (lys).

 

Tusen takk for hjelp!

Endret av JeanetteM
Lenke til kommentar

Kanskje dette eller dette?

 

Eller dette eller dette?

 

Du vil da kunne få høyere lukkerhastighet i tvilsomt lys. Men i mange tilfeller vil det være nok lys ute til at objektivet ditt holder. Du må bare være oppmerksom på kombinasjonen av lukkerhastighet/blenderåpning/ISO og passe på at lukkerhastigheten blir høy nok, og du kan også panorere kameraet (bevege kameraet sammen med motivet).

Lenke til kommentar

Som hobby fotograf er det fort gjort å gå rundt i gamle vaner og fotografere mye av de samme scenarioene som landskap, arkitektur osv. Av ting som beveger seg er kanskje bilrace, hundeshow, flyshow osv det med litt mer fart i.

 

Så igår når jeg passerte en travbane bestemte jeg meg for å dra frem kamera og prøve på noen bilder av trav hester siden det var løp på gang.

 

Det var ettermiddag med lav sol og nok lys når jeg startet men ble etterhvert mye mørkere og området ble flombelyst istedet.

 

Som utstyr brukte jeg Nikon D7000, objektiver nikon 24-70 F2.8 og 70-200 VR II 2.8.

 

Målet mitt var å prøve ut mest mulig innstillinger i løpet av de ca 3 timene jeg hadde til rådighet, eller til minnekortene ble fulle.

 

Kamera innstillingene var "continuous focus mode" med "single focus point".

VR var aktiv på På 70-200 mens 24-70 ikke har VR.

Av kamera moduser prøvde jeg det meste ( m/a/s ) men mesteparten av bildene ble tatt i s-mode siden lukkertid hadde høyeste prioritet for min del der.

ISO justerte jeg selv etter behov men prøvde også endel med auto iso uten helt store suksessen.

 

I rene tall kan ble resultatene slik :

 

Lukkertid :

1/125s - 1/200s -

Hest i lett gange. Gikk greit å få ganske skarpt men beina / man / hale blir ikke fryst. Tempoet tilsvarer omtrent lett jogging. Grus som sparkes opp blir bare uklar smørje.

 

1/250s - 1/320s -

Hest i full fart. Hale / man blir noe uskarpt og man ser bevegelsesuskarphet på beina. Grus som sparkes opp er synlig men ikke helt skarpt. Man får litt mere følelse av action/hastighet.

 

1/500s - 1/640s -

Hest i full fart. Her fryses bevegelsene godt på bein / man / hale og man kan ta bilder av dem i svevet. Dette var likevel ikke raskt nok til å fryse sulkyens hjul helt.

1/1000s - 1/1500s

 

Hest i full fart. Her fryses også sulkyens hjul skikkelig men setter igjen større krav til tilgjengelig lys for å oppnå lukkertiden uten å dra opp ISO.

 

Fotografere noe som er i rask bevegelse er ikke helt enkelt siden det er flere ting man må ta hensyn til f.eks

 

a) lukkertid - hva eller hvor mye av bevegelse skal fryses

 

b) blender - hvor stor dybdeskarphet trenger må man ? Skal kun hestens hode være skarpt eller også personen i sulkyen bak, eller hele feltet ?

 

c) ISO - Hvor høy iso verdi er levelig før det blir for mye støy ..

 

d) Valg av fokus punkt / område - Med single point focus prøve å treffe hestens hode slik at hode og bakover blir skarpt mens hesten er i full fart var alt annet enn enkelt spesielt om man legger til punkt e.

 

e) egen bevegelse for å følge hestens bevegelse når de kommer inn i svingen og passerer i full fart. Holde fokus punktet på riktig sted, zoome ut/inn etter behov og knipse serier med bilder fortløpende krever endel. Her var feilkilden til flesteparten av bildene som var ute av fokus osv.

 

Prioritering for meg var lukkertid for å fryse bevegelsen slik jeg ønsket. Justere ISO for å få rask nok lukkertid eller ønsket blender til å få hele feltet skarpt.

 

Den store utfordringen ligger egentlig mest i å treffe med fokus på ønsket del og kunne følge dette gjennom en sving. Biten med å velge lukkertid og følge med på kameraets lysmåler for å etterjustere iso etter behov er vesentlig enklere enn selve " følgebevegelsen ".

 

Det var en artig og lærerik opplevelse som absolutt anbefalles å prøve selvom man kanskje ikke er heste interessert i utgangspunktet. Blir for min del å prøve mer av dette fremover og da også med andre kameraer (nex 7, olympus om-d) for litt variasjon.

 

 

Mitt tips er at du venter litt med å innvestere noe mer i optikk og bruker mer tid på å trene på kamera ferdigheter samt det å følge hestens bevegelse.

 

Spesielt det med å velge riktig lukkertid (iso/blender) mens du samtidig følger med på kameraets lysmåler når du tar bilder. Det bør gi en indikasjon på om du trenger raskere optikk eller ikke.

 

Lyssterk optikk har sine fordeler helt klart men tror jeg kan påstå at at ferdighetene til fotografen er mere avgjørende i første omgang. Husk også at etterbehandling har mye å si, spesielt korrigering av ca/softness osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som etter min erfaring ofte er det vanskeligste med bevegelse og enkle kamerahus, er å få autofokusinnstillingene gode. Her er det store forskjeller fra modell til modell, så en må bare lese manualen og prøve seg fram til noe som funker. Begynn med folk som går, sykler, unger som løper etc, sett gjerne på serieopptak og fyr i vei, treffprosenten blir som oftest ikke kjempehøy uansett. Skru opp ISO for å få korte nok lukkertider inntil teknikken sitter. Har du for lang lukkertid, kan det bli umulig å sortere årsakene til at ting ikke går bra.

 

Så er det autofokus-hastighet (AF) på objektivet, og kommunikasjonen objektiv-kamera. Av enklere Nikon-objektiver som jeg synes har bra rask AF, og som kan være aktuelle, vil jeg trekke fram 18-200 VR II og 70-300 VR (II) Særlig 70-300 er et greit allround-objektiv en kan ha mye glede av, raskt nok i avtrekkeren for mange typer sport. Det krever mye lys, men til gjengjeld får en da mer å gå på i forhold til litt fokus-bom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...