Gå til innhold

Vil overtale BioWare med cupcakes (PC, PS3, X360)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi trenger ikke en "søt" slutt. Mass Effect-historien har alltid handlet om valg og kompromiss, og å bli en martyr for hele galaksen er i så måte en passende slutt. (Ikke at jeg ikke vil at Shepard skal overleve, tvert imot.)

Det vi trenger er en slutt med vesentlig færre plotthull og ikke minst uten en deus ex machina som blir introdusert de siste fem minuttene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke en "søt" slutt. Mass Effect-historien har alltid handlet om valg og kompromiss, og å bli en martyr for hele galaksen er i så måte en passende slutt. (Ikke at jeg ikke vil at Shepard skal overleve, tvert imot.)Det vi trenger er en slutt med vesentlig færre plotthull og ikke minst uten en deus ex machina som blir introdusert de siste fem minuttene.

Takk for at du avslører slutten på spillet for oss som ikke har spillt/rundet det enda

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke en "søt" slutt. Mass Effect-historien har alltid handlet om valg og kompromiss, og å bli en martyr for hele galaksen er i så måte en passende slutt. (Ikke at jeg ikke vil at Shepard skal overleve, tvert imot.)Det vi trenger er en slutt med vesentlig færre plotthull og ikke minst uten en deus ex machina som blir introdusert de siste fem minuttene.

Min Shepard overlever? I hvertfall med det valget eg tok på slutten.

Lenke til kommentar

Greit at slutten var utilfredstillende og da skal man klage! Men å forlange en ny slutt kan i verste fall skade bransjen på sikt. Anbefaler dere å lese denne: http://www.gamesradar.com/mass-effect-3-ending-why-it-vital-future-health-games-bioware-do-not-change-it/

Et av de viktigste poengene:

"“Hey, BioWare caved in for their fans, so you can bloody well do the same”. That is the mantra that will spread across the already disgustingly self-entitled online gaming community any time a developer did anything a few fans didn’t like. And lo, a thousand writers will lament, as the years of work, development, training, self-improvement and downright bloody earning their professional positions are cast asunder in the face of the knee-jerk wish-list of a bunch of non-qualified, non-professional ‘fans’."

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har fremdeles ikke spitlt Mass Effect 3, men jeg må innrømme at klagene på spillets avslutning har senket mine forventninger. Det er vanlig at folk klager når de ikke liker noe, og det er jo alltid de misfornøyde som klager høyest.

Dette her syns jeg bare er latterlig. Kreativt er det muligens, men hvordan det skal ha noen annen effekt enn at bioware's ansatte legger på seg et par kilo forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Greit at slutten var utilfredstillende og da skal man klage! Men å forlange en ny slutt kan i verste fall skade bransjen på sikt. Anbefaler dere å lese denne: http://www.gamesrada...-not-change-it/

Dette er jo tøv. Sjølv om vedkommande hadde vore i ein posisjon der det ikkje er veldig lett å erklære han for lite kvalifisert til å skrive om dette - han har ikkje fullførd ME1, mykje mindre ME3, og skriv for ein nettside viss redaksjonelle policy er å støtte Bioware - så heng ikkje argumentasjonen saman.

- Artikkelen ignorerer at slutten er objektivt dårleg. Sjølv om "skribenten" hos GamesRadar gjer eit stort nummer ut av at dei misnøgde spelarane er "literære amatørar", så tror eg at sjølv nokon med langt færre studiepoeng i litteraturfag enn meg er i stand til å se slutten for det den er: Dårleg handverk. Det er ikkje som om slutten er "tankefull", "provoserande", "enigmatisk" eller "open", og at folk vil ha ein slutt med ponniar og regnboger. Slutten er både dårleg skrive og spelmekanisk lat - det er problema. Det er frå det all kritikken spring ut.

- Slippery slope og "farlig presedens"-argumentet er tøv. Bethesda slapp Broken Steel fordi slutten på Fallout 3 var både dårleg skrive (men det var jo òg resten av spelet), og verre: Den dårlege narrative avgjerden var i tillegg fullstendig inkompatibel med det mekaniske grunnlaget for spelet. Deira respons var den korrekte, og har så langt ikkje førd til eit skred av spel kor narrative element "må" endrast fordi den strenge spelarjustisen ikkje godtok det som kom frå utviklarane.

- Om spel er kunst, må utviklarar tole å verte kritiserte som kunstnarar, og verka deira som kunst. Kunst er ikkje immun mot kritikk eller endring i kraft av å vere kunst, og "kunst" som skal vere konsumprodukt burde ha som mål å gjere flest mogleg folk nøgde - kva var ellers vitsen med å lene ME2/3 mot Gears of War, eller å gjere Dragon Age 2 om til Medieval Mass Effect?

Om Bioware vil at spel skal vere kunst for kunsten si eigen del, så er det greitt å forsvare den dårlege slutten med "kunstnerisk integritet". Men eg trur ikkje det er det dei vil, for som den typen kunst er produkta deira distinkt under middels. Det Bioware driv med, er sal av eit masseprodukt innanfor eit visuelt medium kor det er rom for lettbeint masseunderhalding og verk med klare kunstneriske ambisjonar (lik til dømes film). Om noko, så har dette spetakkelet demonstrert at for dei store utviklarane, så vert spel magisk til kunstneriske prosjekt i staden for underhaldingsprodukt når det praktisk for PR-linja. Er det kunstnerisk integritet?

Lenke til kommentar

Greit at slutten var utilfredstillende og da skal man klage! Men å forlange en ny slutt kan i verste fall skade bransjen på sikt. Anbefaler dere å lese denne: http://www.gamesradar.com/mass-effect-3-ending-why-it-vital-future-health-games-bioware-do-not-change-it/

Anbefaler deg å skumme gjennom kommentarene også, mer intelligente folk som sitter der enn hva David Houghton greier å være. Og urelatert til saken så er gamesradar ei møkkaside med reklamespam og crap.

Really? So where was Drew Karpyshyn? You know the head writer for the 1st game, co-head writer for the 2nd and author of the 3 good books? The guy who basically created the universe? The one who quit and didn't work on mass effect 3? That one.

People were so angry about the 4th book (written by William C. Dietz) that Bioware have said that all the many errors will be altered and removed from the next run of the book. And rightly so. Also, I'm pretty sure it isn't going to spell the end of books a medium.

Og ellers, Zealuu er spot on.

Lenke til kommentar

Dette er jo tøv (...)

Anbefaler deg å skumme gjennom kommentarene også (...)

Burde vel nevnt at dette var ment for å nyansere debatten. Det er slettes ikke til å stole blindt på, men det er lov å tenke selv mens man leser. Dere har rett begge to, men det finnes gode poeng innbakt i alle de store ordene og urettferdige påstandene i teksten.

Jeg ville ikke bedt en forfatter av en bok om å skrive siste kapittel på nytt fordi jeg synes slutten var dårlig. De fleste teoriene om hvordan alt hang sammen og hva som kom til å skje i Harry Potter var jo mer spennende og intelligent enn løsningen J.K. Rowling serverte. Likevel er det en god bokserie i sin helhet. Jeg går heller ikke til regissøren og klager hvis jeg ser en film som er fantastisk de første 50 minuttene, men som taper seg veldig mot slutten.

Det er noe som heter fantasi, og i forhold til Mass Effect 3 kan man bruke den til å fortsette videre på historien og selv finne forklaringer. En forholdsvis åpen slutt er også et litterært virkemiddel. Jeg tror mange er farga av høye forventninger som er vanskelig å innfri. Slutten er klimaks, og vi er vant til at det skal være spesielt. Men over en lang serie er det mange høydepunkter som ofte kan skinne sterkere enn selve slutten, og hvorfor er det feil?

Spillfans er så fæle til å klage og forlange. Husk at det sitter noen bak produktet som sikkert har gjort sitt beste. Mennesker kan ikke alltid levere perfekt, men vi bør ha som mål å levere godt nok. Og Mass Effect 3, i sin helhet, er mer enn bare godt nok. Begynner å bli farlig lite rom for feil i dagens optimaliseringssamfunn, synes jeg.

Lenke til kommentar

Spillfans er så fæle til å klage og forlange. Husk at det sitter noen bak produktet som sikkert har gjort sitt beste.

Vi er ikkje berre fans, vi er òg kundar. Som kunde er det ein høvesvis fundamental rett å få ytre at ein er misnøgd med eit produkt når det ikkje svarar til korkje forventing eller reklame. At Mac Walters "har gjort sitt beste" hadde vore ein grei forklaring om han gjekk i fjerde klasse, men han skal altså leve av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spillfans er så fæle til å klage og forlange. Husk at det sitter noen bak produktet som sikkert har gjort sitt beste.

Vi er ikkje berre fans, vi er òg kundar. Som kunde er det ein høvesvis fundamental rett å få ytre at ein er misnøgd med eit produkt når det ikkje svarar til korkje forventing eller reklame. At Mac Walters "har gjort sitt beste" hadde vore ein grei forklaring om han gjekk i fjerde klasse, men han skal altså leve av dette.

Enig i det du sier der, men hva synes du om resten av spillet?

Lenke til kommentar

Mekanisk ein litt oppussa utgåve av ME2 - kurant skyting, betre skill- og inventory-system. Framleis eit steg bakover måla opp mot ME1. Narrativt endå verre enn ME2 (!), frå småting som karakter(re-)design til gapande hol som den politiske kulissen og sjølve plotet, eller reine katastrofar som heile Kai Leng-karakteren. Overraskande kjekk multiplayer.

Ser ikkje heilt kvifor det er relevant her, då.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Mekanisk ein litt oppussa utgåve av ME2 - kurant skyting, betre skill- og inventory-system. Framleis eit steg bakover måla opp mot ME1. Narrativt endå verre enn ME2 (!), frå småting som karakter(re-)design til gapande hol som bakgrunnen og sjølve plotet, og reine katastrofar som heile Kai Leng-karakteren. Overraskandande kjekk multiplayer.

Ser ikkje heilt kvifor det er relevant her, då.

Æsj, nå har jeg ihvertfall ikke noe lyst til å kjøpe det lenger.
Lenke til kommentar

Tja, er no verdt ein gjennomspeling om du uansett har ein save frå ME1->2 liggande. Er nokre stader der heile payoff-tankegangen i skrivinga funker. Så er det berre å lukke auga og tenkje på fedrelandet når dei kjem trekkande med space ninjas og sånn.

Lenke til kommentar

Vi får nå se om jeg ikke kan få tak i det brukt. Jeg var skeptisk nok etter å ha hørt alle klagene på slutten, men når folk nå har begynt å klage på selve spillet er jeg ihvertfall usikker på om det er verdt nær full pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...