aklla Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Plutselig har ett eller annet begynt å ta strøm fra batteriet når bilen er av, dette gjør at batteriet blir tomt når bilen står rolig. Utrolig plagsomt å måtte gå frem i motor-rommet hver gang man skal stoppe bilen. Den går ikke så bra på tomgang heller lengre, tipper det er fordi noe stjeler en del strøm da også. Det er såpass ille at jeg ikke fikk start på bilen når den hadde stått i 1,5 timer. Å ta den inn på verksted blir for dyrt, antagelig koster det mer enn bilen er verdt, det er snakk om en 1995 model hyundai accent. Så, noen tips til hvordan burde man gå frem for å feilsøke problemet selv? edit: jeg har forresten tatt ut stereoanlegg, så det er ikke det. Endret 28. mars 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 mål ladespenning fra dynamo bør vare 14.4 v, mål hvilespenning på batteriet bør være 12 v. mål strøm fra batteriet når tenningen er av. hvis batteriet er gammelt, si over 5 år så kan det rett og slett være at batteriet er utbrukt, kan kanskje vekkes til live med ett lengre opphold fra bruk tilkoblet en god batterilader. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Batteriet er under 4 måneder gammelt, så det er ikke batteriet. Ladespenning kan jeg måle, men selv om det er lavt burde ikke batteriet bli tappet når bilen ikke er i gang. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Nei da er det ikke alderen som har tatt det iallefall. er ladespenningen for lav, får du ikke ladet batteriet skikkelig opp som gir dårligere virkningsgrad i batteriet og batteriet har selvutladningså hvis virkningsgraden blir lav så selvutlades et forter til et nivå som gjør det ubrukelig. å måle hvilespenningen kan vise om batteriet faktisk er defekt, dvs holder for lav spenning. og for å få bekreftet hvor mye strøm som trekkes når alt er av må du måle den og da kan du om det er unormalt mye. bilen vil alltid trekke noe strøm til å holde klokka og slikt igang, men dette skal ikke være nok til at batteriet tappes i løpet av kort tid med mindre batteriet er alvorlig skadet/defekt Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Batteriet har fått en tur i en skikkelig batterilader og viste rett over 12v(12,4v tror jeg) når jeg satte det inn i bilen etterpå. Etter 5 minutters kjøring og 1,5 times parkering var det dødt, det var fullt når jeg dro. Selv om dynamoen er defekt burde ikke batteriet bli tømt så raskt(?). Etter at jeg startet å koble det ut når jeg parkerte har batteriet holdt ett par dager, ca 4 kjøreturer. Er ganske sikker på at det ikke er batteriet så lenge jeg kan starte bilen ~8 ganger på 2 dager uten problemer når jeg tar ut strøm-kabelen når jeg parkerer, men ikke tåler å stå ett par timer med bilen av. Endret 28. mars 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 hmmm. nei det høres ikke ut som det er batteriet ditt er dårlig nei. du kan som sagt måle strømmen som går ut fra batteriet når bilen står stille, kan være lurt å koble på batterilader så du har jevn spenning og ikke bare tapper av batteriet når du gjør dette. Når du måler strømmen så går det ann å ta ut sikringene i sikringsboksen og sjekke om strømmen som gr endrer seg. da vil du kunne eliminiere deg ned til hvilken krets(er) som er problemet og gå videre på feilsøking derfra. Spørsmål, hvorfor ga du ikke info om all feilsøking og tiltak du hadde forsøkt i første posten? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Skal teste en og en sikring og se hva som skjer Spørsmål, hvorfor ga du ikke info om all feilsøking og tiltak du hadde forsøkt i første posten? Jeg skrev da at noe stjal strøm når bilen er av, ikke at jeg har dårlig batteri eller dårlig lading... Men jeg burde kanskje tatt med hvordan jeg kom frem til at det faktisk var det som var problemet. Endret 28. mars 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Har du tilhengerfeste? Sjekk om det er tørt og rent i kontakten, så du ikke har krypestrøm her. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Det er ikke enkelt å finne ut hva det er som stjeler strøm på en bil. Det beste er vel å finne er dreven bilelektrikker og få ham/hun til å feilsøke. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Har du tilhengerfeste? Sjekk om det er tørt og rent i kontakten, så du ikke har krypestrøm her. Nei, har ikke hengerfeste. Det er ikke enkelt å finne ut hva det er som stjeler strøm på en bil. Det beste er vel å finne er dreven bilelektrikker og få ham/hun til å feilsøke. Ja, det er vel best, problemet er at jeg ikke kjenner noen slike og en hyundai accent fra forrige årtusen er knapt verdt olja jeg mater den med en gang i skuddåret(neida, den har det realtivt bra sånn sett). Så å sende den på verksted med noe som er vanskelig å feilsøke på har jeg lite lyst til. Har heller vudert å legge en ledning inn i bilen med bryter på for å gjøre det enklere å koble fra batteriet... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Har heller vudert å legge en ledning inn i bilen med bryter på for å gjøre det enklere å koble fra batteriet... Det må i tilfelle være en kraftig ledning, og denne typen bryter: Hovedstrømbryter Ta løs polskoen og mål med amperemeter mellom pol og polsko hvor mye strøm som går der når bilen er avslått. Om du har flatstiftsikringer er denne duppeditten grei å feilsøke med. Om batteriet ble tappet på 1,5 time, og var "fullt" til å begynne med, så våger jeg å påstå at batteriet nok er i særdeles dårlig stand. For å tømme et batteri på 60Ah (forholdsvis normal størrelse) på 1,5 time, så må strømtyven trekke 30-40 Ampere, noe som er fullstendig usannsynlig. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Man kan jo prøve og ta ut en og en sikring for å isolere problemet. Ikke just noen kjapp feilsøking men det burde jo funke. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Har heller vudert å legge en ledning inn i bilen med bryter på for å gjøre det enklere å koble fra batteriet... Det må i tilfelle være en kraftig ledning, og denne typen bryter: Hovedstrømbryter Ta løs polskoen og mål med amperemeter mellom pol og polsko hvor mye strøm som går der når bilen er avslått. Om du har flatstiftsikringer er denne duppeditten grei å feilsøke med. Om batteriet ble tappet på 1,5 time, og var "fullt" til å begynne med, så våger jeg å påstå at batteriet nok er i særdeles dårlig stand. For å tømme et batteri på 60Ah (forholdsvis normal størrelse) på 1,5 time, så må strømtyven trekke 30-40 Ampere, noe som er fullstendig usannsynlig. Om jeg legger bryter inn i bilen blir det med sikring nærme batteriet, kraftig ledning og passe dimensjonert bryter Helt fullt var det kanskje ikke, men det hadde stått til lading i godt over ett døgn. Helt tomt var det jo heller ikke, men tomt nok til at jeg ikke fikk start på den. Men at ett eller annet trekker en god del strøm er det lite tvil om. Kretstester skal jeg se om jeg ikke kjøper, har flatstifter så det skal funke greit. Sikkert lettere og bedre enn å fra en og en sikring og måle spenning. vidarkri: skal prøve det også, evt Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Voldsomt til tungvinne løsninger her, Ta av batteripolen og se hvor mye strøm den trekker. Dvs koble multimeter i mellom batteriet og plussledningen til dette trenger du ikke noe annet enn et fra biltema, sett det på ampere og fest ledningene på plussledningen og plussen på batteriet. Det er greit at den trekker opp til 200 milliampere. som er 0,002 ampere. Trekker den merk, som den nok gjør så må du tenke på om du har noe ettermontert utstyr, radio, hengerfeste som sagt, så må du begynne prosessen med å rive ut ei og ei sikring. Har vært borti på hyundai accident når jeg tenker meg at lyset i bagasjerommet ikke skrudde seg av når du hadde igjen luka, sjekk brytern på dette. Endret 28. mars 2012 av Gryterett 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Spenningen på batteriet synker med 0.01v pr sekund når det er koblet i, uten at noe er på. Prøvde å koble multimeter mellom batter og -, men fikk ikke lest ut amper. + er ikke like lett å få av Har fjernet stereoanlegget, utenom det har jeg ikke noe ekstrautstyr. Sjekket lyset i bagasjerommet også, tror ikke det har fungert på flere år, men det lyste uansett ikke nå. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Får du ikke sett ampere som trekkes så er du like langt.... 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Det er greit at den trekker opp til 200 milliampere. som er 0,002 ampere. 200 milliampere er 0,2A (og 1000mA=1A).. aklla, husket du å flytte kabelen på multimeteret for å måle strøm/ampere? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) aklla, husket du å flytte kabelen på multimeteret for å måle strøm/ampere? Ehm, ja, så klart Prøvde igjen nå, sikkert noe med, ehh, dårlig kontakt eller noe 31,4 viste den, antar det er Amper.. Endret 28. mars 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) om noe trekker 34 amp er batteriet dødt passelig kjapt.. Napp ut en og en sikring til tallet på multimeteret synker. edit: når du har funnet feilen, kan det godt hende du må kjøpe nytt batteri igjenn. bilbatteri er ikke fan av å bli tappet helt tomt flere ganger. Endret 28. mars 2012 av Complexity Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Nå er det vel ingen multimetere som klarer å måle så høy strøm før sikringen blåser, 10 ampere max som regel. Husk på at bil er likestrøm da dvs DC 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå