Gå til innhold

Spillkritikk-onsdag: Uke 13


Anbefalte innlegg

I slutten av februar startet jeg en ny bloggserie på bloggen min. Jeg tenkte at det sikkert kunne være interessant om jeg delte denne serien også her på forumet, siden målgruppen i hovedsak befinner seg her. Forklaringen på serien kan leses i seriens første innlegg. Dette innlegget kan leses enten her eller på bloggen min.

 

Ny onsdag, nytt lesestoff. Forrige uke handlet spalten mye om Mass Effect. Uken som har vært har også gitt oss mange tekster om denne serien, som du blant annet skal få et utvalg av i dag.

 

For dem som bryr seg om Mass Effect

 

Slutten av Mass Effect 3 er som kjent omstridt, og om du vil lese en ryddig, spoiler-fri begrunnelse for hvorfor den ikke holder mål, kan du ta en titt på teksten med den selvforklarende tittelen Everything You Need to Know About the Mass Effect 3 Ending Controversy, As Spoiler-Free As Possible. Becky Chambers skriver blant annet:

 

Everybody jokes about how long it takes The Return of the King to end, but be honest: after twelve hours of movie spread out over three years, wasn’t that twenty minutes of catharsis exactly what you needed? Okay, now imagine that The Lord of the Rings takes a hundred hours to watch, and that The Return of the King ended with that shot of Frodo and Sam lying on the side of Mount Doom after the ring had been destroyed.

 

That’s how a lot of Mass Effect fans are feeling right now.

 

Ikke alle er like negativ til slutten. Et par tekster som forsvarer trilogiens finale er Kris Ligmans In which Squaresoft wrote a Bioware game, hvor hun sammenligner med slutten til Final Fantasy VII og reaksjonene rundt den, og Kotakus mer filosofiske Why Mass Effect 3’s Ending Doesn’t Need Changing:

 

And that it is where we find Shepard in the end: on the plane of mythology, removed from the plane of men. And that is also where many players feel they lose Mass Effect, because until the final moment, the plane of men has been the only ground the game knows.

 

Til sist under Mass Effect-paraplyen, teksten Epic Conventions in Mass Effect som ikke handler om slutten i det hele tatt, men som ser på hvordan Mass Effect passer inn i epos-sjangeren (du vet, den med Iliaden og Odysseen).

 

For dem som ikke bryr seg så mye om Mass Effect

 

Uken har også gitt et par tekster som ikke har noe med Mass Effect å gjøre. Nightmare Modes serie After Pressing Start, skrevet av Tom Auxier, tar for seg hva som skjer i begynnelsen av spill og hva det har å si for vår oppfatning av resten av spillet. Serien får nye tilskudd hver fredag, og sist ukes innleg tok for seg Halo: Combat Evolved. Til sist ser Kevin Vale, også fra Nightmare Mode, på Death and Storytelling – en tekst vel verdt å lese. (Den inneholder spoilere for Call of Duty: Modern Warfare, Planescape: Torment og Portal 2.)

 

God lesning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...