Mariannehegelind Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) - Endret 7. desember 2012 av Mariannehegelind Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Det er flere måter å bli lærer på VGS på. 1. Lektor. 5 årig (master) med PPU. 2. Adjunkt. Faglærer med Bachelor med PPU. Du må altså ta Praktisk Pedagogisk Utdanning uansett. Opptakskravene for PPU " For allmenne fag kreves minimum 180 studiepoeng totalt og minimum 60 studiepoeng i hvert fag man ønsker som undervisningsfag.", fra http://www.ntnu.no/studier/opptak/ppu Ergo, du trenger minst en Bachelor, og faget (eller fagene) du vil være lærer i må du ha minst en årsenhet av. Med andre ord, du kan ta en årsenhet i norsk, neste år blir det et årsenhet med religion og året etter i media. Tar du PPU da kan du i teorien være lærer i de tre fagene. En annen mulighet er å ta en bachelor i for eksempel Media, ta en årsenhet med Norsk. Pluss PPU. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb med 'bare' årsenheter som basisen til å være lærer. Noen? Lenke til kommentar
stjernesmell Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Hei, Skal du jobbe på vgs må du ha mer faglig tyngde enn kun årsenheter i norsk, religion og media. Jeg fullfører allmennlærerutdanningen til sommeren, og har valgt en omvei dersom jeg siden vil jobbe i den videregående skolen. Er veldig usikker på hvordan du bør gjøre det dersom du vil ha kompetanse til å undervise i alle tre fagene du nevner, men norsk og religion er to kombinasjoner det bør være enkelt å samkjøre i et utdanningsløp. Jeg ville tatt meg en tur til rådgiveren på den videregående skolen du går/gikk på - rådgiveren kan kjapt ta litt telefoner og høre hvor mange studiepoeng du vil trenge i hvert fag for å ha nok faglig tyngde til å undervise å vgs. Evnt kan du jo maile ulike videregående skoler, og høre hva de anbefaler deg å gjøre? Lenke til kommentar
OlavHelland Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 En annen mulighet er å ta en bachelor i for eksempel Media, ta en årsenhet med Norsk. Pluss PPU. Akkurat det opplegget er det jeg holder på med. Holder på å gjøre ferdig en bachelor \grad i Interaktiv Media, til høsten tar jeg et årskurs i norsk og etter det er planen å ta PPU. Midt tips til deg er å søke deg til en bachelor grad du synes høres spennende ut og samtidig kan være nytting i forhold til jobbmarkedet. Så om du fortsat har lyst til å bli lærer om 3 år søker du deg in på PPU. Det går også an å for eksempel melde seg opp til norsk-relaterte fag mens du tar en bachelor grad i noe annet. De 60 studieponengene behvøer ikke nødvendig vis komme fra et årskurs. Lenke til kommentar
Mariannehegelind Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 Supert dere ! var det jeg håpet på! takk for svar;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå