Gå til innhold

Lærer VGS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere måter å bli lærer på VGS på.

1. Lektor. 5 årig (master) med PPU.

2. Adjunkt. Faglærer med Bachelor med PPU.

Du må altså ta Praktisk Pedagogisk Utdanning uansett. Opptakskravene for PPU "

For allmenne fag kreves minimum 180 studiepoeng totalt og minimum 60 studiepoeng i hvert fag man ønsker som undervisningsfag.", fra

http://www.ntnu.no/studier/opptak/ppu

Ergo, du trenger minst en Bachelor, og faget (eller fagene) du vil være lærer i må du ha minst en årsenhet av. Med andre ord, du kan ta en årsenhet i norsk, neste år blir det et årsenhet med religion og året etter i media. Tar du PPU da kan du i teorien være lærer i de tre fagene.

En annen mulighet er å ta en bachelor i for eksempel Media, ta en årsenhet med Norsk. Pluss PPU.

Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb med 'bare' årsenheter som basisen til å være lærer. Noen?

Lenke til kommentar

Hei,

Skal du jobbe på vgs må du ha mer faglig tyngde enn kun årsenheter i norsk, religion og media. Jeg fullfører allmennlærerutdanningen til sommeren, og har valgt en omvei dersom jeg siden vil jobbe i den videregående skolen. Er veldig usikker på hvordan du bør gjøre det dersom du vil ha kompetanse til å undervise i alle tre fagene du nevner, men norsk og religion er to kombinasjoner det bør være enkelt å samkjøre i et utdanningsløp.

Jeg ville tatt meg en tur til rådgiveren på den videregående skolen du går/gikk på - rådgiveren kan kjapt ta litt telefoner og høre hvor mange studiepoeng du vil trenge i hvert fag for å ha nok faglig tyngde til å undervise å vgs. Evnt kan du jo maile ulike videregående skoler, og høre hva de anbefaler deg å gjøre?

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å ta en bachelor i for eksempel Media, ta en årsenhet med Norsk. Pluss PPU.

Akkurat det opplegget er det jeg holder på med. Holder på å gjøre ferdig en bachelor \grad i Interaktiv Media, til høsten tar jeg et årskurs i norsk og etter det er planen å ta PPU.

Midt tips til deg er å søke deg til en bachelor grad du synes høres spennende ut og samtidig kan være nytting i forhold til jobbmarkedet. Så om du fortsat har lyst til å bli lærer om 3 år søker du deg in på PPU.

Det går også an å for eksempel melde seg opp til norsk-relaterte fag mens du tar en bachelor grad i noe annet. De 60 studieponengene behvøer ikke nødvendig vis komme fra et årskurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...