hei_det_er_robin Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Jeg mener at butikken man har kjøpt noe hos skal betale frakten på en eller annen måte nåe man skal returnere varer som er defekt.. Skal returere mitt bluetooth adapter som brukes til mobilen fordi det bare datt fra hverandre og ikke fungerer på noen som helst måte.. Er det noen som har erfaringer med å få butikken til å betale for portoen? Mener jeg har lest noe om dette her på forumet tidligere.. P.S. Det gjelder Komplett.no Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Hvis du reklamerer på en vare skal forhandleren alltid betale porto. Hvis du angrer, skal du betale porto. Lenke til kommentar
cm630et Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Står det i noe lovverk eller er det opp til hver enkelt butikk? Betalte selv frakt til komplett når strømadapteret på en trådløs basestasjon ble ødelagt (garanti). Lenke til kommentar
larsli Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Står i kjøpsloven paragraf 34, 1. ledd: (1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 trur faktisk du selv må dekke returporto den ene veien ved reklamasjon på postordrekjøp, Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Jeg måtte returnere 2 defekte disker til komplett. Betalte portoen selv Mulig jeg egentlig ikke skulle det, men det sa de i hvert fall ikke fra om! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 satyrium og larsli har rett i at butikken skal dekke portoen (begge veier) ved reklamasjon. larsli siterer riktignok feil lov. Det er *forbrukerkjøpsloven* og ikke den vanlige kjøpsloven som skal benyttes. Uansett i §30 står det: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. " avhjelp er forøvrig retting og omlevering. Som alle ser så står det jo klart i loven at det er selger (i dette tilfellet komplett.no) som skal dekke kostnadene og det innebærer porto. Som noen sikkert legger merke til så står det også at du faktisk kan kreve at butikken sender deg frankert emballasje eller betaler deg for fraktkostnadene før du sender pakka iom at du ikke skal risikere at du ikke får pengene igjen Men så har man jo det med at vi ønsker rask behandling og at vi kanskje kan være litt snille kunder også Da sier det seg jo selv at det enkleste er selv å legge ut for porto og så heller legge ved et lite brev eller sende en mail hvor du opplyser om dine utgifter samt oppgir kontonummer. Selv legger jeg alltid ved et lite brev og har ikke hatt noen problemer med det. Mulig jeg egentlig ikke skulle det, men det sa de i hvert fall ikke fra om! hehe, det er *få* (ingen?) butikker som opplyser om dette. De har heller ikke opplysningsplikt så det eneste du kan si er at det muligens er litt dårlig service. Det er hvertfall soleklart at webshoppene sparer store penger på forbrukere som ikke kjenner sine rettigheter. Jeg har sagt det mange ganger før og sier det igjen. Lær dere forbrukerjus! Det vil si forbrukerkjøpsloven (gjelder alle kjøp også i vanlige butikker) og angrerettloven (gjelder alle postordrekjøp). Det er to relativt enkle lover som dekker det meste en forbruker trenger å vite. Hardware Norge har også en fin jus guide Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Mulig jeg egentlig ikke skulle det, men det sa de i hvert fall ikke fra om! Komplett.no tilbakefører 105,- i porto på returer som er godkjente og testet defekte hvis man sender dem pakkekvitteringen (det holder med en scannet versjon). Tror det er mange som ikke vet dette, og der sparer vel Komplett en del kroner. Lenke til kommentar
hei_det_er_robin Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 Har sendt mail til komplett.no nå, satser på å få svar i morgen.. legger mailen inn her da... Takk for hjelpen ihvertfall. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Mulig jeg egentlig ikke skulle det, men det sa de i hvert fall ikke fra om! Komplett.no tilbakefører 105,- i porto på returer som er godkjente og testet defekte hvis man sender dem pakkekvitteringen (det holder med en scannet versjon). Tror det er mange som ikke vet dette, og der sparer vel Komplett en del kroner. MEGET nyttig informasjon. Takk! Har tenkt å returnere erstatningsdisken for erstatningsdisken. Ja du leste riktig: Jeg kjøpte en WD disk som var defekt og måtte returneres. Fikk ny med akkurat samme feil, returnerte og fikk ny som fungerte litt, men er feil på den også. Tredje gang jeg må returnere "kjøpet" mitt. Lenke til kommentar
hei_det_er_robin Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Fikk mail tilbake fra komplett.no for 2 dager siden.. her kan dere se hva som sto: Hei! Bare legg ved kopi av kvittering som viser hvor mye du betalte for å sende dette til oss, så får du disse pengene tilbake når vi har fått bekreftet at dette er en garantisak. Husk å legge ved et kontonummer du vil ha disse pengene inn på. (Siden du ikke skrev dette inn på RMA søknaden) Mvh SD Mailen jeg sendte: > > Hei, > > Jeg vil gjerne vite hvordan jeg skal gjore dette med porto når jeg sender inn > vare min til bytting hos dere.. > Siden det er dere som skal betale porto ved tilbakelevering av produkter til > dere.. (Begge veier) > Henviser til "forbrukerkjøpsloven" paragraf 30: > § 30. Gjennomføring av avhjelp > Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for > forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får > dekket sine utlegg av selgeren. > > Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for > samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at > ytterligere avhjelp er rimelig. > > Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil > bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en > erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder > likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens > behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. > > Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling > for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en > mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort > forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike > kostnader. > > Regner med at dette løser seg på en eller annen måte, helst innenfor de neste > 10 dagene slik at jeg slipper å søke om ny retur.. > > På forhånd takk, > > M.V.H. Robin Karlsen Takk for hjelpen alle dere andre.:! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Gjett hvem som betaler til slutt for alle kostnader butikkene har ? Ingen premier utdeles for riktige svar :wink: Lenke til kommentar
storingen Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Gjett hvem som betaler til slutt for alle kostnader butikkene har ? Ingen premier utdeles for riktige svar :wink: haha den der var sånn end of discussion for noen år siden :p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå