Gå til innhold

[Løst] Comeback. Hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte et Nikon D90 for noen år tilbake, og var ganske ivrig på å ta bilder. Etterhvert avtok interessen litt, og da kameraet falt i bakken og objektivet ble knust, gadd jeg egentlig ikke å gjøre så mye med det. Nå, ca. to år etter, har jeg lyst til å ta opp hobbyen foto igjen, men jeg lurer på en del ting.

Før jeg kjøpte kameraet mitt var jeg ganske så opplest og kunne en del om det mest grunnleggende ved kjøp av kamera og objektiv. Etter en såpass lang periode uten foto har dessverre mye gått i glemmeboken. Når jeg nå skal kjøpe meg objektiv, hva bør jeg passe på? En av grunnene til at jeg kjøpte D90 husker jeg var at den kunne ta de fleste typer objektiv (?).

Jeg forstår det slik at fullformat er begynt å blitt ganske dagligdags, men er det slik at "vanlige" speilreflekskameraer (som D90) kan bruke fullformatobjektiver, eller er det omvendt? Er det rett og slett noen objektiver som ikke passer til kameraet mitt? Hva bør jeg passe på?

Og hvilke objektiver anbefaler dere å kjøpe? Jeg er på utkikk etter et så billig et som mulig, men jeg kan strekke meg opp til, tja, si 3000 kr. Fastobjektiv er helt greit, gjerne med stor brennvidde.

Nå ble det sikkert skrevet mye dumt, men jeg takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg nå skal kjøpe meg objektiv, hva bør jeg passe på?

Ikke gå i "mest-mulig-zoom-for-minst-mulig-penger"-fellen. Nå kjenner ikke jeg til Nikon og prisene der men til den prisen vil jeg tro du får best bildekvalitet for pengene ved kjøp av fast optikk. Om 3.000,- er nok vet jeg dog ikke.

En av grunnene til at jeg kjøpte D90 husker jeg var at den kunne ta de fleste typer objektiv (?)

Høres ut som et dårlig argument for å kjøpe et kamera som tar flest mulig objektiv (hvis dette stemmer, noe jeg ikke tror at det gjør) når man bare klarer seg med ett som skal være billig.

Og hvilke objektiver anbefaler dere å kjøpe? Jeg er på utkikk etter et så billig et som mulig, men jeg kan strekke meg opp til, tja, si 3000 kr. Fastobjektiv er helt greit, gjerne med stor brennvidde.

Som sagt så kjenner jeg ikke til Nikon sin optikk da jeg er Canon-mann. Men det blir mye enklere og annbefale optikk til deg hvis du nevner bruksområdet ditt.

Du skriver "stor brennvidde". Mener du da vidvinkel eller tele?

Lenke til kommentar

1. Når jeg nå skal kjøpe meg objektiv, hva bør jeg passe på?

2. En av grunnene til at jeg kjøpte D90 husker jeg var at den kunne ta de fleste typer objektiv (?).

3. Jeg forstår det slik at fullformat er begynt å blitt ganske dagligdags,

4. men er det slik at "vanlige" speilreflekskameraer (som D90) kan bruke fullformatobjektiver,

5. Er det rett og slett noen objektiver som ikke passer til kameraet mitt?

6. Hva bør jeg passe på?

7. Og hvilke objektiver anbefaler dere å kjøpe?

8. Jeg er på utkikk etter et så billig et som mulig, men jeg kan strekke meg opp til, tja, si 3000 kr. Fastobjektiv er helt greit, gjerne med stor brennvidde.

9. Nå ble det sikkert skrevet mye dumt

1. Lommeboken

2. Ja, det stemmer

3. Det har det vært hele tiden - et spørsmål om pris

4. Ja

5. Nei, D90 har innebygget fokusmotor

6. Kjøp nytt

7. Nikon 35mm AFS F1.8G

8. Sigma 17-70mm F2.8-4 DC OS HSM

9. Nei

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nummer 5 der stemmer jo ikke helt. Det finnes mange objektiver som ikke passer D90. For eksempel alle objektiv laget for andre fatninger, men det finnes også Nikonobjektiv som ikke passer: "The D90 cannot take pre-AI lenses, they will break the min-aperture switch because (unlike the D40/40x/60) the switch does not press in, it moves round."

Lenke til kommentar

Nummer 5 der stemmer jo ikke helt. Det finnes mange objektiver som ikke passer D90. For eksempel alle objektiv laget for andre fatninger, men det finnes også Nikonobjektiv som ikke passer: "The D90 cannot take pre-AI lenses, they will break the min-aperture switch because (unlike the D40/40x/60) the switch does not press in, it moves round."

Kverulant :rofl: Nei du har nok rett i det du sier, men selv en "Underutviklet" Canonmann som undertegnede forstår det slik at han spør om "dagens" Nikon-objektiv. (men selvsagt kan jeg ha misforstått :hmm: )

Lenke til kommentar

Kverulanter er også mennesker

Men ikke så populære, kanskje :hmm:

I og med at TS kjøpte D90 for noen år siden, var den ofte anbefalt fremfor D40 - argumentet var "den kunne ta de fleste typer objektiv (?)." Det som ble siktet til var at D40 manglet AF motor, slik at den kun kan autofokusere med AF-S objektiver. Og den gang var utvalget mye dårligere enn det som gjelder i dag.

I dag er det ikke på langt nær samme tema, da AF-S utvalget er godt, og innebygget fokus-motor er mer et krav for de som allerede har en del AF-D objektiver eller har tenkt å kjøpe slike brukt.

Støtter forslaget om 35mm f/1.8 DX - et nydelig objektiv.

Lenke til kommentar

Som nevnt over her har du helt rett i at D90 gir mulighet for å kunne bruke flere objektiver - du får autofokus på autofokus-objektiver uten innebygd fokusmotor - og det gir gylne muligheter på bruktmarkedet.

Men - hva slags objektiv hadde du før, og hva eventuelt savnet du med det?

Tamron 17-50/2.8 uten VC er forøvrig aldeles utmerket.

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for svar!

BjerkneZ: Mest mulig zoom for minst mulig penger er ikke et tema for meg. Og med stor brennvidde mener jeg mest mulig vidvinkel. Jeg har rett og slett ikke bruk for tele og mest mulig zoom. D90 ble kjøpt delvis fordi jeg har stor valgfrihet ved kjøp av objektiv. Hvorfor det skal være et problem skjønner jeg ikke :)

Flageborg:

4 - Så D90 ("vanlig", crop, DX?) kan bruke fullformatobjektiver OG "vanlige" (DX?) objektiver, mens fullformatskameraer (FX?) kan kun bruke fullformatsobjektiver, men IKKE DX-objektiver? - IKKE-fullformatkameraer er altså mer allsidig med tanke på objektiver? :eek:

9- YESSS!

Trondster: Jeg hadde det medfølgende objektivet. Lurer på om det var 18-105 f/ 3.5. Noe i den duren i alle fall. Det jeg savnet var større blenderåpning, da jeg kan ta bilder i mørkere omgivelser, samt leke og eksperimentere mer med dybdeskarphet i bildene.

Ellers ser jeg at dere anbefaler 35mm f/ 1.8, altså dette ikke sant?: http://www.japanphoto.no/product/objektiver/nikon-fatning/normal/nikkor-af-s-dx-35mm-1.8-g/

Er det ikke litt rart at det har samme pris som dette?: http://www.japanphoto.no/product/objektiver/nikon-fatning/normal/nikon-nikkor-af-s-50mm-f-1.8-g/

35mm burde vel vært dyrere? Uansett, takk for alle svar igjen. Det har vært til stor hjelp!!! :)

Lenke til kommentar

Så med "stor brenmvidde" mente du egentlig "lav brennvidde"? ;) Jo lavere brennvidde, jo mer vidvinkel.

Det er billigst å lage objektiver som har samme brennvidde som registeravstanden - avstanden mellom objektiv og sensor. Dette er et parogførti mm på Nikon F - derfor blir optikk med ca. denne brennvidden billige, mens optikk med høyere og lavere brennvidde blir dyrere.

Vil egentlig anbefale en normalzoom som første objektiv, men en 35mm kan du ikke gå feil med. :)

Lenke til kommentar

4 - Så D90 ("vanlig", crop, DX?) kan bruke fullformatobjektiver OG "vanlige" (DX?) objektiver, mens fullformatskameraer (FX?) kan kun bruke fullformatsobjektiver, men IKKE DX-objektiver? - IKKE-fullformatkameraer er altså mer allsidig med tanke på objektiver? :eek:

Du kan si det sånn.

D90, og andre såkalte DX kamera, har en mindre sensor enn fullformat kamera. Et objektiv til fullformat (FX) vil dekke hele sensoren på et DX kamera og enda mer. Et DX objektiv er laget kun for å dekke sensoren på DX kamera, og vil derfor ikke dekke hele FX sensoren.

D700/D3 og nyere fullformatkamera fra Nikon har en funksjon som gjør at du kan bruke DX objektiver, men da vil sensoren croppes ettersom objektivene ikke dekker hele sensoren, og du står igjen med lavere oppløsning og mister de fleste fordelene med fullformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...