Gå til innhold

Nytt midi kabinett - Corsair Obsidian 550D?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å bygge en ny spill-PC om ca en måned, med Ivy Bridge og GTX680. Har tittet på en del kabinetter, men er usikker på hvilket jeg skal kjøpe. Er glad i 'ren' stil, ikke gamer kabinetter med masse lys og slikt. Har sett en del på Fractal Design r3. Tenker også på Corsair Obsidian 550D. Ser ut som den siste er bedre å bygge i, men noe dyrere. Har også inntrykk av at Corsair'en har bedre kjøling.

Planen er å kjøpe en Noctua NH-D14, selv om det kanskje er litt overkill. Har ikke tenkt til å skaffe vannkjøling foreløpig og tviler på at jeg kommer til å gjøre det i fremtiden. Har tenkt til å overklokke, så kjøling er viktig, men samtidig vil jeg ikke at det skal være for mye støy når jeg ikke spiller.

Flott om noen har noe input! Takk for hjelp!

Endret av NilsJohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaringer med 550D men har hørt mye bra om det. Har dog både R3 og D14 og er veldig fornøyd. R3 har god støydemping og er lett å bygge i og D14 er fantastisk.

Kanskje 650D er noe å titte på? Litt i overkant dyrt det også, men faen så pent det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar - fikk inntrykk av at R3 var vrient å bygge i (ikke så bra kabelløsninger) men det er kanskje feil?

Så på 650D også, stilige saker. Testen på Anandtech var ikke så positiv - de mente at kjølingen ikke var så bra ifht andre kabinetter, men vet ikke om 550D egentlig er noe bedre. Den eneste testen jeg fant var positiv. Synes Corsair kabinettene så ut som de hadde så gode løsninger. Antakelig vil vel de fleste kjøleproblemer med disse kabinettene være løst ved å kjøpe en ekstra vifte eller to?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke R3 er vrient i det hele tatt. Gjennom årene har jeg bygget sikkert rundt 100 maskiner, og R3 er en av mine favoritter. Så lenge kabinettene har nok hull til kabelføring og nok plass til å gjemme kabler på baksiden, er det som oftest veldig lett å bygge en pen og ryddig maskin.

Og som du sier, hvis du er misfornøyd med temperaturer kan en vifte eller to fikse mye :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres flott ut Bibow. Valgets kvaler for meg, synes fortsatt begge Corsair'ene er veldig fristende. Ifølge den eneste seriøse testen jeg har sett av 550D så er den litt dårligere enn 650D på kjøling, men den har et luftinntak på siden (noe 650D ikke har) som man lett kan sette på en vifte til, noe jeg regner med vil hjelpe. Den fikk god kritikk for at den er stille. Ingen har sammenlignet Fractal Design r3 og Corsair 550D ennå, håper det kommer en slik test.

Lenke til kommentar

Takk for dem - fint å få se godt hva som er inni. Så dette reviewet her: http://www.bit-tech.net/hardware/2012/02/10/the-big-cooling-investigation/1 som kanskje vil være av interesse for deg også, siden du har en Fractal r3. Virker som det er viktig å ha en plass for vifte på siden - så da er jeg ganske sikker på at jeg vil ha r3 eller 550D, og ikke 650D (siden den ikke har mulighet til å ha vifte på siden).

Lenke til kommentar

Ville gått for 550D. Solgte mitt 700D og valget stod da mellom R3 og cooler master silencio 550. Valgte sistnevnte, og det var et realt mareritt å bygge i. Trangt er vel stikkordet her. Tool-less sidedører er det jeg savnet mest etter overgangen fra 700D.

Når jeg endelig fikk igjen døra på silencio 550 var ikke første tanken åååh, dette vil jeg gjøre en gang til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bibow: Høres bra ut! Tenker jeg skal eksperimentere litt selv med vifteplasseringer uansett hvilket kabinett jeg kjøper, så lager jeg kanskje en post etter hvert.

MDCCLXXVI: Takk for input - alle som har testet 550D sier det er flott å bygge i, men det gjelder r3 også.

Anandtech la ut en test av 550D i dag - http://www.anandtech.com/show/5708/corsair-obsidian-550d-starting-to-specialize. Men det er ingen tall som sammenligner med andre kabinetter så det er ikke så veldig nyttig. Har jo en stund til før jeg kjøper PCen så jeg venter litt på en test som sammenligner md r3. Tror det står mellom de to nå.

Tenker at uansett hvilket jeg kjøper bestiller jeg en (r3) eller to (550D) vifter til å putte på sidedøren, så må finne ut av hvilke kabinettvifter som faktisk er bra.

Lenke til kommentar
så må finne ut av hvilke kabinettvifter som faktisk er bra.

Noiseblocker. Ingen over, ingen ved siden. Men de koster.

Nevertheless, the results of our today’s tests allow us to single out three groups of fans. The first group includes the best models with excellent combination of acoustics and airflow rates. These are first of all Noiseblocker fans from NB-Multiframe and NB-BlackSilent series, Scythe Gentle Typhoon and S-FLEX fans, Thermalright TR-FDB (the specific model we tested) and Nexus Basic. The former fans offer not only the best combination of airflow and noise, but also look stylish and are equipped with unique shock-absorbing triangles. We should absolutely give due credit to Scythe Gentle Typhoon for remarkable bearing design and ridiculously low power consumption. And Thermalright TR-FDB and Nexus Basic together with the junior Noiseblocker NB-BlackSilent fans are the most affordable solutions among the fans in the leading category. If you would like to know my personal preferences in this group of products, they will be with Nexus Basic fan, as it is a practically noiseless model.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120-140-fans-roundup_30.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

MDCCLXXVI: Prøver ikke å være kranglete, men dette er fra testen jeg linket (som er ett år nyere):

Summing up the results of our today’s competition, we would like to award the three leaders - Scythe Slip Stream 140, Thermalright TY-140 and Thermalright X-Silent 140 – X-bit’s Recommended Buy title:

Ellers er Noiseblocker ikke langt bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...