bruker1149 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Jeg har bygget PC selv og har fått alle delene til å fungere. Jeg har instalert windows og drivere til forskjellige ting. Jeg har omstarta PCen mange ganger på grunn av instalasjoner og det funker fint. Men når jeg trykker "avslutt" og maskinen skrur seg av beggynner problemene. Når jeg skal skru maskinen på igjen etter jeg har slått den helt av vil den ikke starte. Den gjør mange forskjellige ting for hver gang jeg prøver og starte den. Føler ikke det er forutsigbart det den gjør (finner ikke noe mønster mellom hvordan jeg gjør ting og hvordan den reagerer). Den kan skru seg av og på mange ganger med noen sekunder mellomrom. Den kan skru seg på og vise debugkode 19. Den kan skru seg på og ikke starte mere. Den kan starte på normalt vis (et bip) og laste windows som normalt (ytterst sjeldent). Jeg resetter bios mange ganger og prøver med alle slags rekkefølger og måter. Dette er ganske frustrerende og ikke kunne skru av maskinen etter at du har vert så heldig å fått den på. Så jeg lurer på om noen vet hva som gjør dette og hvordan jeg kan fikse det. Er som sakt ganske frustrert over dette så jeg setter STOR pris på de som tar seg tid til å hjelpe. PCen består av: - MSI X79A-GD65 (8D), Socket-2011 - Intel® Core i7-3820 Processor - Intel® High Performance Liquid Cooling - Western Digital RE4-GP Enterprise 2TB - ASUS GeForce 210 1GB Silent PhysX CUDA - Corsair TX V2 850W PSU - Corsair Dominator DDR3 1600MHz 32GB Endret 28. mars 2012 av bruker1149 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Kan høres ut som at BIOS ikke er helt frisk. Har du prøvd å oppgradere (flashe) BIOS på hovedkortet ditt til siste versjon? Du finner programvare og instruksjoner på hovedkortprodusentens hjemmeside. Lenke til kommentar
bruker1149 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg har sendt det inn til komplett og de har oppdatert bios for meg. Og de sier at HK skal kune starte uten at bios ikke "støtter" prossesoren. Alt har jo fungert og jeg har jo instalert windows. Og den starter av og til riktig. Men som sakt har komplett sett på hovedkortet og testet det og de fant ingentin gale med det. Det eneste de gjordet var å oppdatere bios. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Flekk ut alt unødvendig av hardware å sjekk om den starter opp. Hovedkort, PSU, CPU og én minnebrikke. Evt. også skjermkort om du ikke har det integrert i hovedkort. Test så at du kommer inn i BIOS. Lenke til kommentar
bruker1149 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Har nå prøvd følgene: Hovedkort, CPU, PSU og 2minnebrikker (siden manualen anbefaler å ha minst to instalert): - Starter og stopper etter 3sek. Starter igjen og viser debugkode 19 som betyr "Early South Bridge Initialization". Ingen bip på oppstart. Resetter cmos. Hovedkort, CPU, PSU, 2minnembrikker og skjermkort. -Likt som ovenfor og ingen skjermbildet. Skjermen merker at det er noe som er tilkoblet i 4sek også mister kontakten. Ingen bip på oppstart. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg vil fortsatt si problemet ligger i hovedkort (muligens kompatibilitet med RAM/CPU eller noe slikt). Søkte litt på problemet, og finner mye informasjon om det som backer dette opp. Referanser: http://www.tomshardware.co.uk/forum/322931-13-computer-boot-problems (bytte av hovedkort til et som støttet CPU). http://forum-en.msi.com/index.php?topic=153161.0 (bytte av CPU til en som var støttet av hovedkort) Du finner også flere andre topics om du Googler "Pre-memory south bridge initialisation". Forøvrig finner vi også mye ved å Google MSI X79A-GD65 and i7-3820. Mer spesifikt ser det ut til at denne prosessoren kun er støttet ved den aller nyeste BIOS firmwaren. Kan hende Komplett.no har flashet til en nyere BIOS, men ikke nyeste. Lenke til kommentar
bruker1149 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg kan gå til en lokal dataforhandler og be de oppdatere bios til den nyeste firmwaren. Og se om dette hjelper. Men er det ikke litt rart at jeg har faktisk fått startet den 2-3ganger og instalert programmer? Men den vil liksom ikke boote når jeg skrur den helt av. Mskinen har jo bootet mange ganger når maskinen har kjørt omstart. Og da bootet den og det bipet korrekt hver gang. Det er ikke få ganger jeg har trykket "omstart" knappen i windows. Men jeg har ikke så mye piling på dette siden det er første gang jeg bygger en PC... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Men er det ikke litt rart at jeg har faktisk fått startet den 2-3ganger og instalert programmer? Det kan være en helt marginal feil som gjør at omstart som regel funker, mens shutdown skaper problemer. Det ville ikke vært første gangen det skjedde. Du skriver at Komplett har oppdatert BIOS, men kan du ikke selv se etter hvilken BIOS-versjon kortet har, og sjekke det mot 'CPU compatibility'-listen til MSI? Hvis du der finner ut at det må en nyere BIOS til for å få systemet ditt stabilt, ja, da er det vel ikke så mye å nøle etter? Lenke til kommentar
bruker1149 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Det klistremerke som det skulle stått hvilke versjon bios er mangler så jeg kan ikke finne ut av det. Vet du om en annen måte å finne ut av versjonen utemom å starte maskinen og gå in i settings? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 BIOS-versjon angis på oppstartsskjermbildet når du slår på maskinen. Enten øverst, der det står hvilken CPU som er detektert og hva slags og hvor mye RAM du har, eller nederst på skjermen. Det er mulig du må inn i BIOS for å slå av det grafiske oppstartsbildet som nå etter hvert har blitt mer og mer standard. Et klistremerke vil aldri være noe å basere seg på. Lenke til kommentar
bruker1149 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Men problemet er at jeg ikke får start på maskinen sånt at skjermbildet vises. Så derfor finner jeg ikke ut hvilken versjon jeg har. Lenke til kommentar
bruker1149 Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg ser her i papirene som følgte med fra komplett at de har oppdatert biosen til MS-7760 versjon 1.0 og den nyeste biose oppdateringen til dette HK er MS-7760 versjon 1.6. Er det på grunn av de ikke har oppdatert til den aller nyeste at dette skjer? Eller spiller det ikke så stor rolle at de har brukt en versjon som er litt gammlere? Lenke til kommentar
bruker1149 Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Jeg har nå fått start på den og har instalert den nyeste bios firmwaren og alt annet som kan oppdateres. Skrudde maskinen av og prøvde og skru den på igjen. Den viser debugkode 19. Har byttet til to rambrikker som jeg er 100% sikker skal vere kompitabel med maskinen. Men til ingen nytte. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Prøvd å gå inn i BIOS og resette til fabrikk-innstillinger? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 BIOS versjon skal stå i BIOS også. Har du bekreftet at oppdateringen av firmware har gått riktig for seg, og at du nå faktisk har versjon 1.6? Liker ikke Windows-executables når det kommer til Firmware oppdatering. Lenke til kommentar
bruker1149 Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 får ikke start på den så jeg kan ikke bekrefte dette 100%. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Prøv en annen psu. Hvis strømforsyningen din er dårlig kan dette skje. har du koblet til alle kontaktene på hovedkortet? Lav eller feil spenning på psu kan forstyrre oppstart og hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå