Gå til innhold

Ønsker ekstrem optisk zoom

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe et digitalt videokamere til 3-5.000 kr. Ser at det er vanskelig å få noe mer enn 10-15x zoom på slike kameraer.

Lurer på om det finnes noe utsyr jeg kan skru fast foran linsa som virker som en kikkert. Zoomen der trenger ikke å være kraftigere enn på en vanlig kikkert. Det burde helst ikke koste mer enn en tusing.

Selvsagt kan jeg ta en billig kikkert og teipe fast, men det blir jo svært lite elegant, da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 X optisk zoom tilsvarer en kraftig vanlig kikkert. Hvis du skal ha mer så kan du kjøpe en 1.6 - 2x forsatslinse. Husk at du da uansett må benytte stativ/støtte hvis filmen skal kunne brukes til noe...

Pass på at kameraet du kjøper har standard gjenger til filter på linsa, da får du mange flere muligheter til å montere utstyr fra "foto" verdenen.

Lenke til kommentar

Synes det var ganske aktuelt likevel jeg, dersom man kan få en 2x linse også til videokamera (vet at Sony har).

Hvor mye blir 20x zoom i praksis? Tenker da å kjøpe et videokamera med 10x optisk og sette på en 2x linse. Har planer om å filme mye natur, spesielt fugler. Da veit jeg ikke om det er nok med 20x zoom når små fugler er ganske langt unna.

Lenke til kommentar
Synes det var ganske aktuelt likevel jeg, dersom man kan få en 2x linse også til videokamera (vet at Sony har).

Hvor mye blir 20x zoom i praksis? Tenker da å kjøpe et videokamera med 10x optisk og sette på en 2x linse. Har planer om å filme mye natur, spesielt fugler. Da veit jeg ikke om det er nok med 20x zoom når små fugler er ganske langt unna.

20x zoom burde holde i massevis tror jeg. Når du filmer vil uansett problemet heller være kamerabevegelsene enn fuglens (for)størrelse. Selv har jeg aldri følt behov for mer enn 10x zoom på digitalkamera, og da antar jeg at man sjelden har bruk for mer på et videokamera..

For å filme fugler på stor avstand kreves naturligvis både mye zoom, mye tålmodighet og et bra stativ;) Hastigheten på zoomen kan også være interessant - tenk om du har zoomet inn til 20x og det plutselig flyr en svær ørn rett foran linsa...

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere denne go'biten. Med 100 x zoom så kommer man et stykke på vei mot motivet, skulle det likevel ikke rekke, så har denne linsa innebygget 2 x extender, så da er vi oppe i 200 x Med andre ord: 9.3 - 930mm (18.6 - 1860mm with 2X extender) Se bare på disse

f/ verdiene:

1:1.7 at 9.3 - 296mm

1:4.7 at 930mm

1:3.4 at 18.6 - 592mm (2.0x)

1:9.4 at 1860mm

Prislappen er ca 1.000.000 skulle jeg anta. Legg til moms på toppen av denne prisen, så er du på den sikre siden.

Legger inn denne mest for kurositetens skyld. Du kan lese mer om linsa HER

13_33177.gif

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...