Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg oppstart ved "Staring Windows".

Anbefalte innlegg

Fikk dette problemet for en liten stund siden, der PCen bruker x-antall minutter (x varierer fra 5 til 30min) på å starte opp. Alt går glatt helt til "Starting Windows" steget, der den henger.

Specs:

- Windows Ultimate x64 SP1

- Asus Sabertooth P67 B3

- Intel Core i5 2500k 3,3GHz

- 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz

- 1x WDC 1 TB HDD

- 1x Samsung SpinPoint F1 640GB

Dette er hva jeg har prøvd så langt:

- msconfig > Generelt > Diagnoseoppstart = Like treg oppstart

- msconfig > Oppstart > Slå av alle programmer som aktiveres ved oppstart = Like treg oppstart

- "chkdsk" og defrag = Like treg oppstart

- Reinstallere Win7 x64 to ganger, og har ikke hatt hellet med meg.

- Reinstallert Win7 (nok en gang) og ikke installert driverne som anbefales mens installasjon pågår = Like treg oppstart

- Oppdatert HKs BIOS til nyeste versjon = Fikk Error 0xC00000e (fant ikke Boot HDD), noe jeg fikk fiksa etter en boot-fix. Men fortsatt er oppstarten like treg.

Det jeg tror nå, er at det er hardware messig, altså HDDen som ikke er helt med. Den funker jo perfekt når alt er klart og PCen er ready to go.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du ikke har listet en ekstern harddisk, men jeg legger til dette alikevel siden de fleste ikke lister ekstern uansett. Jeg har en gammel ekstern som har blitt ekstremt treg med åra og hvis jeg har den på og plugget i pcen ved oppstart så vil windows "henge" seg i "Starting Windows" helt til den trege eksterne er klar. Dette kan ta opp til 10min.

Lenke til kommentar

Når du har reinstallert Windows, har du da slettet partisjoner og formatert disken helt før du har lagt inn Windows igjen?

Bruker det like lang tid å starte Safe Mode?

Bruker like lang tid å starte opp i Safe Mode, ja. Også å boote fra Win7 Disc tar år og dag.

Jeg har en ekstra HDD i PCen men den er ikke ekstern, den er jo intern. Den har aldri hindret meg i å starte opp PCen på normal tid. Har prøvd alt nå og ingenting ser ut til å fungere.

Det jeg ikke har prøvd, er å lage en annen partisjon på Lagrings HDDen og installere Windows på den, for å sjekke om det er normalt der. Om det er det, så er det nok den andre HDDen som er gåen, og da blir det SSD-innkjøp.

Lenke til kommentar

Når du har reinstallert Windows, har du da slettet partisjoner og formatert disken helt før du har lagt inn Windows igjen?

Bruker like lang tid å starte opp i Safe Mode, ja. Også å boote fra Win7 Disc tar år og dag.

Jeg har en ekstra HDD i PCen men den er ikke ekstern, den er jo intern. Den har aldri hindret meg i å starte opp PCen på normal tid. Har prøvd alt nå og ingenting ser ut til å fungere.

Det jeg ikke har prøvd, er å lage en annen partisjon på Lagrings HDDen og installere Windows på den, for å sjekke om det er normalt der. Om det er det, så er det nok den andre HDDen som er gåen, og da blir det SSD-innkjøp.

Problemet nå er også at PCen slår seg av etter en god stund mens den står i "Starting Windows". Nå kommer jeg ikke forbi dette stadiet og får derfor ikke prøvd å installere Windows på en annen disk.

Lenke til kommentar

Problemet nå er også at PCen slår seg av etter en god stund mens den står i "Starting Windows". Nå kommer jeg ikke forbi dette stadiet og får derfor ikke prøvd å installere Windows på en annen disk.

Noe jeg har lagt merke til er at boot_device_LED lyser rødt når PCen booter. Den får opp alle disker (sjekket med memOK! der den registrerte alle drives). Den kommer, som sagt før, helt til Starting Windows der den ikke kommer lengre. Den lyser IKKE RØDT mens den venter på å starte windows. Bare under vanlig boot (etter trykk *blabla* for å ENTER BIOS)

Endret av frool92
Lenke til kommentar

Enkelt og greit, formater alle diskene dine, og kjøp SSD som du legger in Windows 7 OSet ditt på. :) Du får en boot på ca. 30 sekunder! :dribble:

BTW: Denne her holder i massevis, den er også rask og kompakt. Har den selv og elsker hvert sekund jeg bruker den. http://www.prisjakt....t.php?p=1080282

Har alleredebestilt en SSD :)http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-120-GB-SSD-2,5-S-ATA-III-TRIM-GC-Agility-3-Max-R-W-525MB-500MB-sec,-47826-p0000167816.aspx

120 GB pga. skal ha en del programmer kjørende på den osv osv :)

Lenke til kommentar

Ser bra ut den! :)

Off-topic, men....

Valgte "På døra levering" og bestilte ganske sent på dagen. Hvor lang tid tror du det tar før de leverer? Spesielt nå i påsken. Begynner å få dårlig tid i og med at jeg har en del universitetssøknader på den ene terrabyte disken jeg har, hehe!

Lenke til kommentar

Komplett leverer hvertfall på under 24 timer. Netshop sender samme dag så lenge du bestiller før kl. 15. CDON bruker 3-5 dager på å levere (4 for meg). Det er alt jeg vet :)

Okei, så jeg kan muligens regne med å få den på dør i morgen? :-)

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det var Terrabyte disken min som er på Death Row og ikke disken med OS installert på, så ikke rart ingenting fungerte.

Merket dette da jeg for moro skyld tok ut Terrabyte disken og da, brått, bootet PCen som om den var helt ny (var jo det takket være x-antall nye installasjoner av Win7). Men det jeg lurer på nå, er hvordan skal jeg redde filene som ligger på den døende disken? Har alt fra universitetsdokumenter til opptaksprøver liggende på den. Problemet er også at den, nå eksterne, døende hdd'en ikke registreres av PCen i det hele tatt. Hvordan fikse dette?

Noen som har erfaring på dette området?

Lenke til kommentar

her bør du nok kontakte "de proffe gutta"... ring til elkjøp/lefdal el.l, og hør om de har noen tips eller om de kan gjøre det for deg. da en jeg kjenner sølte brus over laptopen min skulle lefdal ha 3200 for det, så prisen kan bli høy! :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...