Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Press i hodet

Ateisme

Anbefalte innlegg

God kveld!

Har i de siste månedene kjent på et ufattelig plagsomt press i hodet, hvor det føles ut som om noe beveger seg inni skallen. Dette har gradvis forverret seg, hvor det tidligere bare kom og gikk en sjelden gang, mens det nå kan kjennes konstant. Presset ligger som oftest i bakhodet, sjeldent lenger frem i hodet, men beveger seg ofte. Noen ganger er presset nesten ikke merkbart, men byttes ut med noe som føles ut som to komprimerte "pressballer" som beveger seg rundt om i hodet.

Dette presset gjør det vanskelig å konsentrere seg om lesing under en hektisk tentamen-periode, og selve lesingen er vanskelig (lesing var aldri før et problem), samtidig som det virker som det forverrer plagene.

Dette presset kan ikke beskrives som smertefullt, bare de siste dagene har jeg følt noe som kan identifiseres som smerte, men dette er og har ikke vært særlig fremtredende.

Ettersom jeg er en aldri så liten skaphypokonder, har jeg en ekkel følelse av at dette er noe grusomt.

Av tilleggsinfo kan jeg si at jeg har smått med smerter i venstre øre, denne smerten er absolutt ikke stor, men kan vel kanskje ha en sammenheng. Personlig tror jeg ikke det, men hva vet vel jeg. Jeg føler meg ikke stresset, selv om jeg har mye å gjøre på.

Legetime er bestilt, men det tar selvsagt lang tid, så i mellomtiden håper jeg noen av dere kan roe mine skjøre hypokondernerver. :)

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det samme selv, og var til lege med det, men han bare ristet på hode og sa det ikke var noe å bry seg om :S

Alle symptomene du beskriver her, er like de jeg har, men hos meg er det skikkelig vondt når "utbruddene" kommer. Har liksom en bad feeling på at det kanskje er svulst eller noe annet svineri, men når legen ikke vil ta det seriøst, hva gjør man da?

Lenke til kommentar

Har også begynt å føle smerte, og kan kanskje begynne å kjenne meg igjen i det med utbrudd. Ble fryktelig tett i toppen under en prøve for en stund siden. Kom helt plutselig. Dette er rett og slett grusomt, ødelegger de fine lesestundene mine.

Lenke til kommentar

Jeg fikk for øvrig de samme press-symptomene etter jeg hadde avsluttet et hardt år med studier. Uten at jeg var igjennom noen omfattende tester ble jeg vel diagnostisert med spenningshodepine. Kan du ikke lese litt om spenningshodepine og bihulebetennelse på lommelegen.no, og se om du kjenner deg igjen i noen av symptomene der?

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Tenkte også lenge på spenningshodepine, problemet er at så langt har null smerte vært fremtredende. Bare press. I tillegg er det som jeg sa, nesten konstant press nå for tiden. Jeg og G-man kan trøste oss med at hjernesvulst er svært sjeldent, men hvem vet. Håper flere svarer, setter veldig stor pris på det.

Må vel også si at jeg har slått hodet mitt noen ganger i det siste, to hjernerystelser i løpet av ett år eller noe.

Har du stiv nakke G-man? Jeg har stiv nakke, etter en liten hendelse som kanskje resulterte i nakkesleng. Det er vel egentlig ikke veldig rart om hodet mitt er gjennomskada, problemet er at jeg føler meg generelt ganske greit. Har en liten følelse av at dette har sammenheng med noe annet.

Lenke til kommentar

Selv om ikke du føler deg stresset så kan det være at kroppen (underbevisstheten) din stresser? Øre-/bihulebetenelse eller spenningshodepine høres ut som mulige forklaringer. Du skriver ikke om du bruker noen form for medikamenter, hvis du gjør det, kan det være at det du kjenner i hodet er en bivirkning? Eventuelt allergi?

Legger ved Kreftforeningens omtale av hjernesvulst;

Kreftforeningen - Symptomer på hjernesvulst

Nesten alt som kan være symptomer på kreft kan like godt være symptomer på noe annet. Varer symptomene over tre uker bør du kontakte lege for å bli vurdert. Da slipper du å bekymre deg unødig, samtidig som eventuell sykdom diagnostiseres så tidlig som mulig. Symptomer på hjernesvulst varierer med hvor i hjernen svulsten sitter. Et eller flere av følgende symptomer er vanlige:

• Hodepine
  • Kvalme og oppkast
  • Svimmelhet og/eller balanseproblemer (ved svulst i lillehjernen)
  • Synsforstyrrelser
  • Epileptiske anfall
  • Tale-og bevegelsesbesvær
  • Unormal tretthet
  • Hormonforstyrrelser (ved svulst i hypofysen)
  • Kognitiv svikt

Sjansen for at det er noe unormalt i hodet er forsvinnende liten! Tankene i seg selv kan som kjent lage krøll. Tenk positivt og husk å ta gode pauser. Det kan like gjerne være kroppen som ber deg om å sette ned tempoet (selv om du føler at du tar det med ro). Klar over at det ikke er lett fremover mot eksamen men skader ikke.

Siden du likevel skal til legen og hvis smertene/ubehaget fremdeles er der, og det ikke finnes noen annen plausibel forklaring, be om rekvisisjon på CT (røntgen) av hodet. Da får du bekreftelse på at alt er i orden og slipper å bruke krefter på det.

Anonym poster: d36ab17d7ed08dca96a0c291bea38dca

Anonym poster: d36ab17d7ed08dca96a0c291bea38dca

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Har ingen andre symptomer enn presset (og til dels øret), så bekymrer meg ikke særlig for hjernesvulst. Kan hende du har rett angående stresset, skal roe litt ned fremover. Har ikke kjent noe særlig til presset i dag, noe som er meget uvanlig.

Medisiner og allergi er vel utelukket ettersom dette har bygd seg opp over mange måneder, men kan nevne at jeg har pollenallergi.

Lenke til kommentar

om jeg husker dette riktig så ligger synssenteret i bakhodet så kanskje det er noe så enkelt som at du har fått dårligere syn med årene?

er selv langsynt og bruker ikke briller men om jeg sitter å leser eller fokuserer mye på ting som er relativt nært får jeg også hodepine som er konsentrert i bakhodet.

Lenke til kommentar

Det er ingen smertereseptorer i hjernen, så sannsynligvis ligger problemet et annet sted. Kanskje nakke/rygg, eller er det muligens psykologisk--som følge av stress e.l.?

Det er smertenerver tilknyttet blodårene, og det er vel det mest vanlige folk forbinder med smerte i hodet.

Ellers har du smertenerver andre steder enn i hjernen som virker som smerte i hodet i tillegg til annen referert smerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...