JonnyHZ Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 I følge spesifikasjoner ville dette vært et godt reisekamera. God zoom uten å skifte objektiver. Prisen kan vel ikke forsvares, men synker vel etter hvert. Noen tanker rundt dette kameraet? Er dette et godt kjøp? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Trenger du egentlig så mye "zoom"? Jeg tror jeg heller hadd gått for X-10 som dekker et godt allround område uten å bli for ekstremt. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Trenger du egentlig så mye "zoom"? Jeg tror jeg heller hadd gått for X-10 som dekker et godt allround område uten å bli for ekstremt Hva man trenger er vel så ymse, men morro er det. Det som også er et pluss er størrelsen med tanke på litt "å holde i" Endret 6. april 2012 av ->NightHawk<- Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Jeg er vel av den holdningen at hvis du ikke ønsker å bytte objektiver, så er det for å få ting så kompakt som mulig. Jeg synes selv at X-S1 blir for ekstremt med over 600mm ekvivalent brennvidde i lengste ende. Kan dog vær enig at X-10 stopper litt for tidlig med 112mm ekvivalent brennvidde. Fordelen til X-S1 kontra andre super-zoomer er at den har en bedre bildebrikke. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Er dette et godt kjøp? Det er i hvert fall et unikt kamera, om det er et godt kjøp spørs veldig hva du er på jakt etter. Har du mer konkrete spørsmål kan jeg kanskje svare. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Vi har kameraet inne til test nå, som om du kan vente et par-tre uker med å kjøpe vil du i alle fall ha litt bedre grunnlag til å vurdere det på. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Vi har kameraet inne til test nå, som om du kan vente et par-tre uker med å kjøpe vil du i alle fall ha litt bedre grunnlag til å vurdere det på. Flott. Gleder meg. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Er dette et godt kjøp? Det er i hvert fall et unikt kamera, om det er et godt kjøp spørs veldig hva du er på jakt etter. Har du mer konkrete spørsmål kan jeg kanskje svare. Er ute etter et kamera som kan brukes til ferie, familiebilder og dyrefotografering. Vil helst ikke ha flere objektiver å dra på. Har 2 superzoom kameraer fra før, men ingen som kan måle seg med dette i følge spesifikasjonene. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Har 2 superzoom kameraer fra før, men ingen som kan måle seg med dette i følge spesifikasjonene. Som Are skrev er vi i gang med testen, men jeg har ikke begynt å vurdere bildekvaliteten ennå så det er for tidlig å si noe om. Det jeg kan si er X-S1 rimelig raskt i bruk. Byggekvalitet og ergonomi er veldig bra, søker er klart best i denne klassen og skjermen ganske standard. Om det er verdt å oppgradere spørs jo helt hva du har fra før og hv du savner på disse. Lenke til kommentar
Golddynaco Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Når superzoom blir som Fujifilm XS-1, blir det en fryktinngytende konkurrent til billigste DSLR. Ta deg tid til å se denne; Med byggekvalitet og rekkevidde som dette, bør vi alle sammen tenke litt før vi velger den slagne landevei og anbefaler speilrefleks for amatører som alltid før. Vil tro at X10 sensor krever mye lys og ikke kan presses særlig høyere enn ISO 800 for å beholde topp bildekvalitet, men nå venter vi på Akam-test... Hvordan det blir med hvite felt på alt som blinker - White Orbs - er jeg spent på å lese noe om. Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Godt det er flere som venter på test av dette kameraet Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Vil tro at X10 sensor krever mye lys og ikke kan presses særlig høyere enn ISO 800 for å beholde topp bildekvalitet, men nå venter vi på Akam-test... Hvordan det blir med hvite felt på alt som blinker - White Orbs - er jeg spent på å lese noe om. X10s sensor krever ikke nevneverdig mye lys, men du har rett i at bildene får et tynt lag med grøt når man har en iso verdi over 800. White orbs problematikken vil heldigvis ikke bli et problem ved Fujifilms nye kameraer (fra og med xpro1), og de som opplever dette som et problem, kan få erstattet sensorbrikken (gjelder x100 og x-s1). Endret 29. mars 2012 av Krølle Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 White orbs problematikken vil heldigvis ikke bli et problem ved Fujifilms nye kameraer (fra og med xpro1), og de som opplever dette som et problem, kan få erstattet sensorbrikken (gjelder x100 og x-s1). Jeg har sett noen orbs med X-S1, men egentlig overraskende lite med tanke på hvor mye som er skrevet om problemet. Problemet er knyttet til sensoren som brukes av X100 og X-S1 og ikke andre Fuji-sensorer. Hva Fujifilm egentlig kommer til å gjøre når de har endret sensoren er litt uklart ut fra det jeg har lest, men det kan se ut som hver enkelt må klage hvis man oppfatter det som et problem. Om det vil koste noe å få det fikset er vel heller ikke sagt. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 White orbs problematikken vil heldigvis ikke bli et problem ved Fujifilms nye kameraer (fra og med xpro1), og de som opplever dette som et problem, kan få erstattet sensorbrikken (gjelder x100 og x-s1). Jeg har sett noen orbs med X-S1, men egentlig overraskende lite med tanke på hvor mye som er skrevet om problemet. Problemet er knyttet til sensoren som brukes av X100 og X-S1 og ikke andre Fuji-sensorer. Hva Fujifilm egentlig kommer til å gjøre når de har endret sensoren er litt uklart ut fra det jeg har lest, men det kan se ut som hver enkelt må klage hvis man oppfatter det som et problem. Om det vil koste noe å få det fikset er vel heller ikke sagt. Mitt innlegg var basert på X10, og det er også med det kameraet at jeg har opplevd problemet. Jeg er helt enig i at det er sjeldent det forekommer sammenlignet med hvor mye som har blitt skrevet. Jeg har flere ganger prøvd å fremkalle white disc problemet uten hell, mens det andre ganger har forekomt ved en tilfeldighet. Det er riktig at en selv må ta kontakt med Fujifilm om en opplever dette problemet etter firmwareoppdateringen til X10 og X-S1. Man får da videre instrukser for å teste enkelte innstillinger, før du så får tilbudet om å bytte sensorbrikken. Den nye sensorbrikken vil være tilgjengelig fra mai og etter hva jeg forstår være gratis: http://www.akam.no/artikler/ny-bildebrikke-skal-fjerne-lysproblemer/107616 http://www.fujifilm.no/no/konsumentprodukter/digitalkameraer__1111 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Mitt innlegg var basert på X10, og det er også med det kameraet at jeg har opplevd problemet. Jeg mente ikke å motsi det du skrev med mitt innlegg, jeg kommenterte ut fra erfaring så langt med X-S1. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Mitt innlegg var basert på X10, og det er også med det kameraet at jeg har opplevd problemet. Jeg mente ikke å motsi det du skrev med mitt innlegg, jeg kommenterte ut fra erfaring så langt med X-S1. Det var ikke meningen å fremstå frekk eller spydig fra min side heller! Jeg påpekte hvilket kamera jeg hadde erfaring med for å unngå misforståelser. Vi er med andre ord på samme bane Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Hvor i løypa ligger testen på dette kamera? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Litt forsinket pga problemer med RAW-konverteringen, ser det ut til. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Spennande kamera men litt tungt. Skulle ønskja Fuji kunne laga kamera med lignande grep og søkar og fasong og berre 12 til 15 x zoom med mindre vekt, evt endå større sensor. Men er testen bra er det aktuelt, ikkje til å dra på, men frå hyttevindage eller altan. HS30 ligg nokre hakk under, men endeleg superzoomar med skikkeleg søkar! Har jo vore ganske elendig. Og kjenner EXR frå F200, glimrande kamera. Lenke til kommentar
007_james Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Jeg håper testen ser litt på objektivsæggingen, og at dere ev. har prøvd med litt hjemmelaget foring for å se om den gjør noe utslag på bildekvaliteten ved full zoom. Her er det et bildebevis på sæggingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå