Gå til innhold

Ny NAS/filserver, trenger tips til det meste...

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag mine viktigste data på et RAID1-array (med en el cheapo kontroller) i hovedmaskinen min, men etter å ha fått et heller underholdende virus på den bærbare så har jeg innsett at dette ikke er helt optimalt. Derfor tenker jeg på å lage meg en NAS/filserver.

Jeg vil at den skal gjøre følgende:

Kjøre en variant av linux, for å sikre meg mot at den blir infisert om de andre maskinene i husstanden (som kun er windows) får noe snusk. Om jeg har rett i min antagelse om at et win-virus ikke er kompatibelt med linux, stemmer det?

Ha mine nåværende RAID-disker i software-raid. Helst en løsning der diskene kan tas ut og være lesbare uten noe videre seremoni. Hadde en blunder med kontrolleren min nå for ikke så lenge siden, og ble reddet av backup.

Den må kunne settes til å ta backup, helst inkrementell, til en ekstern USB-disk. Denne er for å ha backup når vi reiser heim til mor i feriene. Gjerne også mulighet for en backup over internett, men dette er ikke et krav.

Squeezebox, torrent og alt det der er ikke på noen måte nødvendig. Jeg vil ha en NAS, ferdig med det.

Budsjett er ikke fastsatt, men "så billig som mulig" er en grei retningslinje. Jeg har ikke enorme krav til hastighet siden all aksess blir via WLAN.

Jeg har sett på http://www.prisjakt.no/list.php?l=13890&view=m denne listen, vil denne være grei (SSD'en er til en annen maskin)? Jeg har kabinett, PSU og disker fra før.

Hvilken distro vil være minst styr med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synology'n var jo EKSTREMT mye dyrere enn HP'n. HP'n har jo en god del begrensninger. F.eks kjører den kun raid 0 og 1. Raid 0 er tilnærmet uakseptabelt. Da har du ikke råd til at en eneste disk tar kvelden.

Med raid 1, skal i teorien alt bare speiles, så vil tro du da kan ta ut en disk, sette den i en annen pc og få ut innholdet. Dette har jeg aldri prøvd.

Jeg har hatt flere hjemmebyge nas-servere kjørende med FreeNAS. Dette har jeg vært veldig fornøyd med. Aldri hatt noe problemer. Men det blir fort penger av en slik løsning også (selvsagt avhengig av hva du ønsker)

Lenke til kommentar

Jeg hadde da et håp om å holde meg nærmere 500 enn 1000... Den eneste ferdigløsningen som er ned mot der, er http://www.prisjakt.no/product.php?e=733242 . Men med 128RAM og 800mhz prosessor, vil ikke denne være tregere enn den handlelisten jeg linket til? Ser også at den har litt mindre strømforbruk enn det psu-calc fikk med den handlelisten (minimum 44w). Er det et greit estimat på hvor mye den bruker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...