fiskercool Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hei PCen min har i det siste begynt å fryse/henge seg opp helt, slik at det ender med å holde inne på/av knappen til PCen til den er av, deretter slå den på igjen. Når PCen fryser kommer det enslags dirrelyd, som en ... hmm, plenklipper. Dette skjer både når PC bruker mye system ressurser, og når den bruker lite... Dette har skjedd en stund nå, men opplevde dette hele tre ganger i dag. En gang når jeg spilte, en gang når jeg var på internett og en gang når PC var helt i ro. Har den nyeste driveren til skjermkortet mitt. Litt om maskinvare: Takk for hjelp. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Har du prøvd å overklokke CPUn? Eller er det noe form for autoclock (opp og ned) aktivert i BIOS? Ser bare på multipliern din at den er på x4. Nå har jeg ikke så mye peiling på AMD cpuer (kun hatt en x4 640 selv), men generelt kan disse autoklokkene skape hiccups i maskinen som gir deg til gjengjeld en fin BSOD. Skal se om jeg kan finne noe informasjon rundt dette, ser hovedkortet ditt er et Gigabyte 790x..? Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Har du prøvd å overklokke CPUn? Eller er det noe form for autoclock (opp og ned) aktivert i BIOS? Ser bare på multipliern din at den er på x4. Nå har jeg ikke så mye peiling på AMD cpuer (kun hatt en x4 640 selv), men generelt kan disse autoklokkene skape hiccups i maskinen som gir deg til gjengjeld en fin BSOD. Skal se om jeg kan finne noe informasjon rundt dette, ser hovedkortet ditt er et Gigabyte 790x..? GA-MA790X-UD3P er hovedkortet, og har aldri prøvd å overklokke CPU'en, men kan se om jeg finner ut av det med autoclock er på eller av. Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Sier dette bilde deg noe? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Årsaken til at multi står på x4 er nok at Cool&Quiet (AMDs utgave av speedstep) er aktivert. Hvordan står det til med temperaturer? Det henger riktignok ikke helt på greip hvis problemet skulle skyldes høy temp da du sier problemet oppstår under alle forhold, men du kan jo se etter for sikkerhets skyld. Prøv å kjør memtest86 over natta. Smett det inn på en minnepinne og boot fra denne for å starte programmet. Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Årsaken til at multi står på x4 er nok at Cool&Quiet (AMDs utgave av speedstep) er aktivert. Hvordan står det til med temperaturer? Det henger riktignok ikke helt på greip hvis problemet skulle skyldes høy temp da du sier problemet oppstår under alle forhold, men du kan jo se etter for sikkerhets skyld. Prøv å kjør memtest86 over natta. Smett det inn på en minnepinne og boot fra denne for å starte programmet. Skal kjøre memtest86, men blir kanskje ikke før slutten av påsken.., da jeg er bortreist fra PC'en store deler av påsken. Tempraturene ligger på rundt 35 grader, så skulle ikke være noe problem. Takk til begge to, for at dere gidder å hjelpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå