Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Fujifilm x100 brukt

Anbefalte innlegg

Var uheldig å skade mitt Nikon D7000, og siden jeg har to spennende reiser i nær framtid tenke jeg å kjøpe meg Fujifilm x100 som reisekamera, for så å eventuelt selge det etterpå.

Jeg er klar over treg autofokus, men har ingen anelse om hvilken ytelse AF har. Har lest en god del om x100 helt siden de første bildene dukket opp på internettet.

En del av meg er veldig interessert i å kjøpe inn dette kameraet, har kun fast optikk til D7000 og trives best med det. Er også viktig å kunne ta bilder i RAW.

Mitt spørsmål er vel rettet mer mot dem som har en x100 sammen med en DSLR, hva kan en forvente av en x100 i forhold til D7000? Det som trekker meg mest mot x100 er at siden det er så lite og diskré så kan en komme innpå situasjon og mennesker hvor en DSLR kanskje ville skapt en helt annen stemning pga størrelsen. Men dette er kun ett inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha lest utallige blogger om x100.

Det virker som om x100 er ett hat/elsk kamera, det finnes ingen gråsoner her. Enten liker du det eller ikke…

Jeg har kommet fram til en liten liste over positive og de negative elementene ved x100 for meg:

Positivt:

- lite, lett, gjør det enkelt å ha med seg en hel dag på vandring

- fast objektiv

- god på høy ISO (?) nært D7000?

Negativt:

- treg autofokus

- 'umulig' å bruke manuell fokus

- treg skriving til minnekort

Er også klar over x10, men det har ikke lest noen ting om…

Så kjære akam forum, erfaringer, tips?

Takk ッ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AF er ikke særlig rask, men funker greit så lenge lyset er OK. MF er ikke særlig brukbar i den tradisjonelle forståelsen av MF, men på X100 har man AF selv i MF-modus. Da er det bare å trykke AFL/AEL med tommelen og så finjustere fokusen med fokusringen. Funker greit for mitt behov i alle fall, og veldig greit å kunen måle lyset ett sted og fokusere et annet, på en så enkel måte som dette.

Lenke til kommentar

Har ikke brukt X100 i noen særlig grad selv, men kjenner jo fler som har et. Og det er ingenting i veien med bildekvaliteten.

Det som vil være spørsmålet, er om du kan bli venner med brukergrensesnittet og om du synes AF er rask nok.

Har vel kanskje egentlig bestemt meg for å prøve x100 nå som jeg kan. Er klar over ett rotete menysystem, blir spennende å prøve det ut i praksis.

AF kan nå aldri bli rask nok. Håper bare at man ikke mister altfor mange bilder pga at fokus er feil, eller ikke rask nok. Skal ikke bruke kamera til sport. Tenkte å dokumentere en andre kulturer i dagligliv.

AF er ikke særlig rask, men funker greit så lenge lyset er OK. MF er ikke særlig brukbar i den tradisjonelle forståelsen av MF, men på X100 har man AF selv i MF-modus. Da er det bare å trykke AFL/AEL med tommelen og så finjustere fokusen med fokusringen. Funker greit for mitt behov i alle fall, og veldig greit å kunen måle lyset ett sted og fokusere et annet, på en så enkel måte som dette.

Det hørtes ikke så dumt ut, høres nå brukanes ut ihvertfall. Blir spennende å prøve ut ett kamera som jeg har hatt lyst til å prøve ut siden det kom ut ッ

Så da gjelder det å slå til på det beste brukttilbud som finnes. Er det noe ekstra utstyr som anbefales? Lær etui, ekstra batteri etc?

Endret av picatta
Lenke til kommentar

Hadde tidligere X100 og kan bekrefte at bildekvaliteten og egenskapene på høy ISO er det ingenting å si på. Jeg hadde heller ingen større problemer med menysystemet, det var ikke bra, men så var jeg ikke så ofte jeg var inne der og rotet heller. I tillegg ser jeg at i ettertid har man fått muligheten til å programmere RAW knappen også så da skulle det ikke være noen grunn til å kave i menyene lenger.

Når det gjelder AF/MF så må jeg si meg tildels enig i kritikken. Jeg følte at jeg hadde litt lite kontroll med AF og at MF var alt for treg. Det er absolutt brukbart, men jeg hadde foretrukket det litt annerledes.

Fordelen nå er jo at man kan kjøpe og selge til omtrent samme pris så da er det ikke mye å lure på.

Lenke til kommentar

[…]

Fordelen nå er jo at man kan kjøpe og selge til omtrent samme pris så da er det ikke mye å lure på.

Er nettopp denne strategien jeg tenker å utnytte ッ x100 har ligget på en tilnærmet stabil og jevn pris i ett helt år nå. Muligens mye pga flommen i Asia, men håper på at den fortsatt er stabil og jevn ut over sommeren.

Lenke til kommentar

Noe av det beste med X100 er at den er god når vi ønsker kjapp og enkel betjening. På Auto hvitbalanse gjør den en bedre jobb enn min Gossen Colormaster 3F! Den gjør smarte valg på Auto ISO og kan brukes på programautomatikk. Skyt i vei og hent ut gode JPEG-filer om du vil!

Heldigvis er den også en lekkerbisken for oss som har tjent penger med våre Hasselblad også. Når du velger RAW opptak og bruker manuelle innstillinger, kan du justere fargetemperatur i alle tre fargekanaler og velge den sensorfølsomhet du selv ønsker. Etter at jeg oppdaterte til siste versjon software har menyen blitt til å leve med også.

Focus er ørlite grann kjappere enn før, men famler i mørket som før. Den som har prøvd Konica Hexar AF vet hvor mye bedre dette kan gjøres...

Søkeren er et funn! Bare prøv!

X100 fortjener raskeste minnekort. Da blir hele fotoapparatet kjapt på nesten alle vis!

Kjøp ekstra batteri til X100 - gjerne solblender og filterfatning også. Da kan du ikke bruke orginalt objektivdekselet. (Fuji burde finne en bedre løsning på dette!) Lærveska er eksklusiv, men kan ikke kombineres med solblender.

Bruktprisene er veldig høye, men det vil jeg faktisk påstå er en økonomisk fordel på lengre sikt.

X100 vil fremdeles ha en plass i markedet og vil være et kompakt alternativ selv etter at den betydelig mye større X-pro1 er på plass.

Lenke til kommentar
...

Setter pris på ett godt utfyllende svar. Har funnet ett kamera som jeg tenker å kjøpe. Eneste kjipe er at det ikke følger med solblender. Så det må jeg skaffe som ekstra, samt batteri, har hørt forferdelige rykter om dårlig batteritid på x100. Det elsker jeg med D7000, føles som om jeg aldri lader opp det batteriet, det bare står på og tar bilder hele tia ッ

Er det mulig å ha stepup ring fra 49mm til 52mm på samtidig som en solblender?

Lenke til kommentar

Det fine med X100 er at det finnes en rekke alternative produkter på markedet. Når det gjelder batterier er de uorginale svært gode, og det til en veldig billig penge. I tillegg kan en kjøpe både solblender og kvalitetsveske til en slikk og ingenting. Det er mye penger å spare om en ikke er avhengig av å kjøpe de offisielle produktene.

Jeg anbefaler deg å lese litt her for tips til tilbehør til X100. Nederst kan du navigere deg til flere sider om dette temaet, og jeg er sikker på at du finner en rekke gode tilbehør. http://www.fujixseries.com/categories/accessories

:)

Lenke til kommentar

Det fine med X100 er at det finnes en rekke alternative produkter på markedet. Når det gjelder batterier er de uorginale svært gode, og det til en veldig billig penge. I tillegg kan en kjøpe både solblender og kvalitetsveske til en slikk og ingenting. Det er mye penger å spare om en ikke er avhengig av å kjøpe de offisielle produktene.

Jeg anbefaler deg å lese litt her for tips til tilbehør til X100. Nederst kan du navigere deg til flere sider om dette temaet, og jeg er sikker på at du finner en rekke gode tilbehør. http://www.fujixseri...ies/accessories

:)

Fin fin link… Hvis jeg blir fornøyd med kameraet tenkte jeg på å anskaffe thumb grip, ser ut som en behagelig, men dyr sak. Kanskje en slik soft button? Er mye jeg ikke har vært borti her før… Spennende ッ

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken nettbutikk som sender x100 utstyr raskest til Norge? Tenker på thumbgrip, solblender,snorutløser og batteri. Må nødvendigvis ikke være originalt...

Uorginalt batteri kan enkelt skaffes fra norske nettbutikker, men det øvrige utstyret tror jeg nok at du må vente noe lengre på. Kan ikke huske å ha sett noen slike produkter i norske nettbutikker (enkelte ganger til tidobbelt pris). Ebay blir nok løsningen.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått klumpen… Hadde ingen store forventinger til kameraet overhodet. Var mer kjøpt pga nysgjerrighet og mulighet akkurat nå, men du å den overgår. Farger på høy ISO, skarphet. Skjønner at mange aldri har tatt RAW med dette kameraet ッ helt utrolig. Greit at hastigheten ikke alltid er top, men har ikke nå merket dette som noe stort problem, selv med svak belysning.

Dette er ett av de skarpeste kameraene/(objektiv) som jeg har eid. Blir spennende å bruke kameraet de neste dagene og se hva de virkelig kan by på.

Rett og slett elsker de gamle knottene. At man gikk bort fra denne tankegangen forstår jeg rett og slett ikke!

Lenke til kommentar

Opplevde feil med AFL/AEL fokus i MF, så oppdaterte nå… Nydelig lite kamera. Strever i mørkerom, men det gjør nå alle andre kameraer som jeg har hatt. ISO over 1600 tar jeg aldri, hører at dette er maksimum for sensoren, altså at 3200 kun er software relatert i kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...