Svigermors drøm Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hei! Jeg vil gjerne konvertere til Buddhismen. Hvordan gjør jeg det? Må det skrives ned i et arkiv eller sende en "søknad" eller kan jeg bli mentalt buddist slik helt uten videre? Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Jeg tror du bør tenke mer nøye gjennom det, akkurat nå føler du bare spenning rundt dette og søker det fordi du har lyst å bli noe spesielt og noe du ikke har vært før. Men er det virkelig dette du vil? 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hei! Jeg vil gjerne konvertere til Buddhismen. Hvordan gjør jeg det? Det er ikke noe hvordan du gjør det... Du er buddhist dersom du bevisst lever opp til buddhistiske leveregler, og tror på buddhistisk troslære. Om du ønsker kontakt med andre buddhister så er det jo bare å oppsøke disse... Må det skrives ned i et arkiv eller sende en "søknad" eller kan jeg bli mentalt buddist slik helt uten videre? Du kan bli en buddhist sånn helt uten videre. Ingen regler på det. Folk som er buddhister, de oppsøker gjerne andre buddhister på samme måte som at kristne oppsøker andre kristne. Det finnes buddhistiske trossamfunn det går an å melde seg inn i dersom du ønsker det. Men det er jo ikke en forutsetning for "å være en buddhist".... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 http://buddhistforbundet.no/article/show/27/Buddhister-i-Norge 1: Melde deg ut av statskirken 2: Meld deg inn i Buddhistforbundet. Der kan du få hjelp. 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 Jeg tror du bør tenke mer nøye gjennom det, akkurat nå føler du bare spenning rundt dette og søker det fordi du har lyst å bli noe spesielt og noe du ikke har vært før. Men er det virkelig dette du vil? Jeg er ganske sikker på det, enten Livssynshumanist eller buddist. Jeg tror ikke på noe overnaturlig og mener at det som ikke kan bevises, eksisterer ikke. Jeg er fascinert av hvordan buddhister tenker og synes det er viktigere å legge vekt på mennesket enn noe overnaturlig. Mennesket er framtiden, Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Mennesket er framtiden, Cro magnon var fortiden 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 Mennesket er framtiden, Cro magnon var fortiden Hvem er det ?? Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Hvem er det ?? Våre nærmeste forfedre Endret 27. mars 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) enten Livssynshumanist eller buddist. ...Bare ville skyte inn en ting her: De aller fleste buddhister er livssynshumanister. Men i tillegg tror de på bestemte måter å oppnå full oppvåkning på. De tror på bestemte teknikker som fører til opplysning/nirvana. Det er mer en visdoms-tradisjon enn en religion egentlig... For det handler jo egentlig ikke så mye om hva du tror... De fleste buddhister anser det som irrelevant. Det er mange buddhister som ikke tror på gjenfødsel i form av "sjelevandring" for eksempel, selv om flertallet har det synet. Grunnen er at Buddah hadde en lære om ikke-sjel ( anatman/ikke-selv) og at det dermed ikke er noen "sjel som kan vandre" ... =) Endret 27. mars 2012 av turbonello 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå