crazylazyboy Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Oslo Stockholm København Helsinki Haag Berlin Brussel Paris Thats about it. Ikke for å være pirkete, men Haag er kun hovedstaden i den Nederlamdske provinsen Zuid-Holland ikke i hele Nedreland. Men kan hende det har vært det i sin tid. Da beklager jeg, var dette jeg ble lært for mange mange år siden og har ikke oppdatert meg. Men har også vært i Amsterdam, så har i hvertfall vært innom det som er den skikkelige hovedstaden i Nederland Helt greit altså! Endret 5. april 2012 av crazylazyboy Lenke til kommentar
( ) Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Ikke for å være pirkete, men Haag er kun hovedstaden i den Nederlamdske provinsen Zuid-Holland ikke i hele Nedreland. Men kan hende det har vært det i sin tid. Da beklager jeg, var dette jeg ble lært for mange mange år siden og har ikke oppdatert meg. Men har også vært i Amsterdam, så har i hvertfall vært innom det som er den skikkelige hovedstaden i Nederland Heøt greit altså! Jeg lurer litt på om man skal kalle Amsterdam den skikkelige hovedstaden - siden, ifølge Wikipedia, Haag er residensby, regjeringssete, parlamentsby, sete for Høyesterett, byen hvor ambassadene er, ... Jeg har faktisk bare funnet nevnt en hovedstadsfunksjon i Amsterdam, nemlig at monarkens edsavleggelse og kroning skal skje i "hovedstaden Amsterdam"... Men joda, Amsterdam defineres som hovedstad - i hvilken grad dette altså måtte bety noe som helst... Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Oslo Copenhagen London Malè Uff var lite med hovedstater. Nå har jeg ikke fokusert på dem heller. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Norge - Oslo Danmark - København Sverige - Stockholm Storbritannia - London (Edinburgh - Skottland) Russland - Moskva Kina - Beijing Sør Korea - Seoul Japan - Tokyo Tyskland - Berlin Frankrike - Paris (kun kjørt igjennom på la perifique) Luxembourg - Luxembourg Portugal - Lisboa Monaco - Monaco Israel - Jerusalem/Tel Aviv Palestinske områder - Ramallah Tsjekkia - Praha Lenke til kommentar
edge Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Oslo - ofte innom Stockholm - Ferie København - Ferie Dublin - Ferie - U2-konsert London - En god del ganger, ferie ogsånt Paris - Ferie Amsterdam - Ferie Roma - Ferie Heraklion - Harryferie(Strengt tatt ikke hovedstaten i Hellas, men på Kreta er den det.. ) Har også vært innom Brüssel og Berlin, men det var bare gjennomreise. Lenke til kommentar
Stabaek_fan Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Oslo København Stockholm Helsingfors Amsterdam/Den Haag London Brüssel Paris Luxemburg Berlin Praha Budapest Tallinn Endret 25. april 2012 av Stabaek_fan Lenke til kommentar
Stabaek_fan Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Oslo Stockholm København Helsinki Haag Berlin Brussel Paris Thats about it. Ikke for å være pirkete, men Haag er kun hovedstaden i den Nederlamdske provinsen Zuid-Holland ikke i hele Nedreland. Men kan hende det har vært det i sin tid. For å pirke, formelt sett er Amsterdam hovedstaden. Men i praksis er Den Haag landets hovedstad. Da stort sett alle hovedstadsfunksjoner ligger her. Her ligger Parlamentet, Regjeringen har sete her. Og Dronningen bor her, selv om hennes formelle offentlige residens ligger i Amsterdam. Jeg har jobbet med en som er fra Den Haag så lærte en del om akkurat det. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Berlin Oslo København Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Lansing, Columbus, Indianapolis,Albany, Raleigh,Harrisburg, Washington DC, Frankfort, Tallahassee, Charleston, Richmond, Atlanta, Boston, Annapolis, Concord, Columbia, Nashville, Madison, Montgomery, Oslo, London, København, Stockholm, Paris og Granada Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Lansing, Columbus, Indianapolis,Albany, Raleigh,Harrisburg, Washington DC, Frankfort, Tallahassee, Charleston, Richmond, Atlanta, Boston, Annapolis, Concord, Columbia, Nashville, Madison, Montgomery, Oslo, London, København, Stockholm, Paris og GranadaSom ble 6 hovedsteder tilsammen. Les førsteposten. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Lansing, Columbus, Indianapolis,Albany, Raleigh,Harrisburg, Washington DC, Frankfort, Tallahassee, Charleston, Richmond, Atlanta, Boston, Annapolis, Concord, Columbia, Nashville, Madison, Montgomery, Oslo, London, København, Stockholm, Paris og GranadaSom ble 6 hovedsteder tilsammen. Les førsteposten. De fleste delstater i USA ligner små europeiske land i størrelse og befolkning. Det var poenget. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 De fleste delstater i USA ligner små europeiske land i størrelse og befolkning. Det var poenget.Det kan man også si om norske fylker. ;-) Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Oslo København Warzawa Berlin Luxemburg Brussel Amsterdam Bucuresti Roma Vatikanstaten Tel Aviv/Jerusalem (alt etter hva man regner som hovedstad) Tunis Kairo Kampala Nairobi Kigali Washington Beijing (Buenos Aires) (Montevideo) Tror jeg Lenke til kommentar
koots Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Oslo København Berlin Amsterdam Pretoria Washington DC Abu Dhabi Castries, St Lucia Bridgetown, Barbados Nassau, Bahamas Riga Om man skal ta med div mellomlandinger, Nairobi Lagos London Kairo Doha Lenke til kommentar
The Silencer Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) 11 (12): Oslo London Washington D.C. Berlin Madrid Roma Amsterdam Stockholm København Praha Lisboa (Vatikanet) Endret 28. oktober 2012 av The Silencer Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Oslo Stockholm København Reykjavik London Amsterdam Riga Praha Brussel (tror jeg) Luxembourg Paris Manila Wellington Phnom Penh Bangkok Havana Guatemala City San Jose Panama City Bogota Lima Buenose Aires Caracas Asuncion Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Skal vi se... Oslo Berlin Praha Roma Paris Riga Dublin Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Oslo København Edinburgh London Amsterdam Riga Praha Berlin Nicosia Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Av de 13 landene jeg har vært i har jeg besøkt 8 av hovedstedene. Oslo, Norge København, Danmark London, England Berlin, Tyskland Praha, Tsjekkia Vaduz, Liechtenstein Wien, Østerrike Bratislava, Slovakia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå