crazylazyboy Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hadde vært kult å høre litt om hvor mange hovedstader dere har vært i. Om man er på flytur, så gjelder mellomlanding. Men jeg mener bare hovedstaden i land, ikke fylker eller store øyer, regioner..... Skriv gjerne hvorfor du var der og hvor mange ganger du har vært der også. Her er mine: Oslo - tur (mange) Stockholm - på vei til Finland (2) Helsinki - tur (1) København - på vei til Kina (2) Bejing - guttetur, besøkte kinesiske mur og den forbudte by! (1) London- tur (1) Ps. Jeg er bare 15 år, derfor er det kanskje ikke så imponerende. Lenke til kommentar
::TeknoFoben:: Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Oslo Roma Madrid London Dette blir vel den hittil lengste listen Endret 27. mars 2012 av ::TeknoFoben:: Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Oslo Stockholm København Helsinki Haag Berlin Brussel Paris Thats about it. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Oslo Stockholm København Helsinki Haag Berlin Brussel Paris Thats about it. Ikke for å være pirkete, men Haag er kun hovedstaden i den Nederlamdske provinsen Zuid-Holland ikke i hele Nedreland. Men kan hende det har vært det i sin tid. Endret 27. mars 2012 av crazylazyboy Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Oslo-Norge Stockholm-Sverige København-Danmark Reykjavik - Island Helsinki - Finland Thorshavn - Færøyene London - England (GB) Amsterdam - (og Haag) Nederland Brussel - Belgia Luxembourg - Luxembourg Paris - Frankrike Lisboa - Portugal Roma - Italia Vatikanet - Vatikanstaten Praha - Tsjekkia Bonn - Tyskland (Til 1990. Hovedstad når jeg var der.) Zagreb - Kroatia Wien - Østerrike Mexico City - Mexico Caracas - Venezuela Lima - Peru Sucre og La Paz - Bolivia Havana - Cuba Tunisia - Tunis Rabat - Marokko Nairobi - Kenya Dar Es Salaam - Tanzania (administrativ hovedstad- har ikke vært i formell hovedstad Dodoma) Port Louis - Mauritius Victoria - Seychellene Damaskus - Syria Beirut - Libanon Teheran - Iran Colombo - Sri lanka (kun kommersiell hovedstad nå, men hovedstad da jeg var der) Bangkok - Thailand Hanoi - Vietnam Beijing - Kina Manila - Filippinene Seoul - Sør-Korea Pyongyang - Nord-Korea Avarua - Cook-øyene Port Vila - Vanuatu Melekeok - Palau (Når jeg var der var Koror fremdeles hovedstad Men jeg var også i Melekeok) Palikir - Mikronesiaføderasjonen Majuro - Marshalløyene Sikkert noen jeg har glemt i farta... Faktisk en god del land jeg har vært i uten å besøke hovedstaden som f. eks Sveits, Spania, Hellas, Bulgaria, Slovenia, Indonesia, Australia, New Zealand, USA for å nevne noen. Om en drøy uke starter turen som bringer meg til to nye hovedsteder: Port Moresby i Papua Ny-Guinea og Honiara i Salomon-øyene! Og utpå sommeren muligens Indias hovedstad New Dehli... 8 Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Mexico City - Mexico Jeg skal til Mexico i sommer (3. juli -> 18.juli). Nærmere bestemt Playa del Carmen (litt sør for Cancun). Har du noe fett å dele? Send gjerne en PM! Mine hovedsteder: Oslo (Norge) København (Danmark) London (England) Tokyo (Japan) Skal til Stockholm 13-15. april (UFC Sweden!). Lenke til kommentar
solsvik2 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Oslo Køben London Berlin Amsterdam Beirut Damascus Ankara Kairo Andorra Istanbull Roma Vatikanet Endret 29. mars 2012 av solsvik2 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Oslo København Stockholm London Berlin Madrid Seoul Bern Roma Wien Amsterdam Brussel Bogota Lisboa Hong Kong (vet ikke helt hvordan dette er, men er vel kanskje litt på grensen å regne det med) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hong Kong (vet ikke helt hvordan dette er, men er vel kanskje litt på grensen å regne det med)Beijing er hovedstaden til Kina, Hong Kong og Macao er kun "spesielt administrerte regioner" i Kina. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Avarua - Cook-øyenePort Vila - Vanuatu Melekeok - Palau (Når jeg var der var Koror fremdeles hovedstad Men jeg var også i Melekeok) Palikir - Mikronesiaføderasjonen Majuro - Marshalløyene Den delen av listen skulle jeg også likt å ha besøkt, men bare flighten fx til Rarotonga kommer raskt opp i 60-70.000 for de datoene jeg har lyst til å reise, og det på økonomiklasse. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Hong Kong (vet ikke helt hvordan dette er, men er vel kanskje litt på grensen å regne det med)Beijing er hovedstaden til Kina, Hong Kong og Macao er kun "spesielt administrerte regioner" i Kina. Jeg har vært i både Hong Kong og Bejing! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Oslo København London Washington DC Roma Ankara Monaco (litt juks) Berlin Endret 30. mars 2012 av Gavekort Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Avarua - Cook-øyenePort Vila - Vanuatu Melekeok - Palau (Når jeg var der var Koror fremdeles hovedstad Men jeg var også i Melekeok) Palikir - Mikronesiaføderasjonen Majuro - Marshalløyene Den delen av listen skulle jeg også likt å ha besøkt, men bare flighten fx til Rarotonga kommer raskt opp i 60-70.000 for de datoene jeg har lyst til å reise, og det på økonomiklasse. Kjøp en rimelig billett til Australia eller New Zealand. Kjøp så separat billett til det ønskede Sydhavslandet. Virgin Australia (tidligere Pacific Blue/Virgin Blue) flyr fra Australia til de fleste øystatene i det sydlige Stillehavet. Til land som Vanuatu, Salomonøyene, PNG mfl kan man også bruke de respektive lands nasjonale flyselskaper.Til Cook-øyene, Air New Zealand. Til Cook-øyene kan det kanskje lønne seg med en jorda-rundt-billett. Til det nordlige Stillehavet (Palau, FSM etc) er jeg ganske sikker på at det lønner seg med en jorda-rundt. Jeg dro til Cook-øyene på en jorda-rundt-billett med Star Alliance (den gangen fløy ANZ fra Auckland til LA via Rarotonga - trur ikke de gjør det lenger), Til Palau/FSM brukte jeg en jorda-rundt-billett med Skyteam. Til Vanuatu brukte jeg Pacific Blue t/r Brisbane og på den foestående turen (5 dager igjen!) til PNG og Salomonøyene flyr jeg Virgin Australia fra Sydney til Port Moresby og fra Honiara til Sydney. har aldri betalt mer enn 20000 for å komme meg fra Oslo til Stillehavet. Trur jeg betalte ca 13-14000 for å komme meg til Vanuatu fra Oslo. Med en virkelig billig billett til Australia kunne jeg faktisk gjort det for en drøy 10000-lapp. (for 4 år siden) Det går jo også an å kontakte en spesialist. F.eks. http://www.tourpacific.se De ordnet mine flybilletter til og Palau/Mikronesia og innenriksfly i Cook-øyene. Endret 30. mars 2012 av eflatjan 1 Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Mexico City - Mexico Jeg skal til Mexico i sommer (3. juli -> 18.juli). Nærmere bestemt Playa del Carmen (litt sør for Cancun). Har du noe fett å dele? Send gjerne en PM! Mine hovedsteder: Oslo (Norge) København (Danmark) London (England) Tokyo (Japan) Skal til Stockholm 13-15. april (UFC Sweden!). Beklager Tiugama Kaa. Jeg hadde bare en 3 netters stopp i Mexico City på vei fra Rarotonga til Lima. Har ikke vært andre steder i Mexico. Skulle gjerne vært i Playa del Carmen og omegn. Alltid drømt om strendene på Yucatan-halvøya... 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Takk for tips, men jeg prøver å bruke så liten tid som mulig på flyingen og da vil jeg helst ha en gjennomgående billett dit jeg skal. Ellers bør man jo legge inn buffer med overnatting på steder man ikke skal til. Å booke lokale biletter selv er ikke noe problem. Palau er kansje det enklest og billigste komme til. Man kan finne billetter til rundt 9.000 med China Airlines via Taipei. Tok dem til Bali og de var helt greie. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Skulle gjerne vært i Playa del Carmen og omegn. Alltid drømt om strendene på Yucatan-halvøya...Yucatan er absolutt å anbefale, det er enkelt å være turist der og de har mye mer å vise frem enn strender og tequilla. Om man ikke ønsker å drukne i folk for USA er det et tips å dra dit under "semana santa" aka påsken for da drar den mexicanske middelklassen dit. I Cancun er det derimot høy risiko på "spring break" og binge drinking på de store hotellene. Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Takk for tips, men jeg prøver å bruke så liten tid som mulig på flyingen og da vil jeg helst ha en gjennomgående billett dit jeg skal. Ellers bør man jo legge inn buffer med overnatting på steder man ikke skal til. Å booke lokale biletter selv er ikke noe problem. Palau er kansje det enklest og billigste komme til. Man kan finne billetter til rundt 9.000 med China Airlines via Taipei. Tok dem til Bali og de var helt greie. Vi er nok ganske ulike på det punktet. Jeg blir gjerne borte i 5-6 uker av gangen når jeg reiser så langt (6 1/2 uke på kommende tur) og da synes jeg det er helt greit med en dag eller to i f.eks Australia. Både på turen ned og på hjemturen. Denne gangen får jeg jo til og med med meg 17-maifeiringa i Sydney på vei hjem! legger som du skjønner alltid inn en god buffer når jeg ikke har gjennomgående billett ja... Men igjen, jeg er ganske sikker på at et reisesbyrå med Sydhavet som spesiale kan ordne gjennomgående billetter til en overkommelig pris. Det har nok skjedd mye på flyfronten når det gjelder Palau siden jeg var der. (2006) Da var det bare Continental og noen japanske charteroperatører som fløy dit. Lenke til kommentar
Bob Sacamano Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Asmara - Eritrea Kairo - Egypt Hanoi - Vietnam Bangkok - Thailand Oslo - Norge København - Danmark Stockholm - Sverige London - England Edinburgh - Skottland Dublin - Irland Berlin - Tyskland Roma - Italia Har vel besøkt hovedstadene til drøyt halvparten av landene jeg har vært i Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Oslo Stockholm København Helsinki Haag Berlin Brussel Paris Thats about it. Ikke for å være pirkete, men Haag er kun hovedstaden i den Nederlamdske provinsen Zuid-Holland ikke i hele Nedreland. Men kan hende det har vært det i sin tid. Da beklager jeg, var dette jeg ble lært for mange mange år siden og har ikke oppdatert meg. Men har også vært i Amsterdam, så har i hvertfall vært innom det som er den skikkelige hovedstaden i Nederland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå