Gå til innhold

OCZ agility 3 vs intel 520

Anbefalte innlegg

Hvordan er ytelsen på disse to? Har en agility 3 120gb som jeg aldri har åpnet, tenkte å selge den og kjøpe en intel 520 120GB istedet. Har hørt at ocz sine er så ustabile og random, mens intel sin leverer god ytelse og stabilitet. Skal ha en ssd som er sick rask til oppstart av w7, programmer, og slikt. Derfor iops er viktigere enn read/write? Skal bare overføre mellom SSD og HDD uansett, ikke mellom SSD og SSD.

specs

i5-2500k

asus maximus iv-gene z

8gb ram

gtx 480

Hva tror dere? Hvis jeg oppgraderer firmware på ocz ssd'en, vil den være til å stole på da? Er intel sin ssd raskere egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedforskjellen er typen NAND som er brukt i enheten.

I 520-en får du Synchronous NAND mens Agility bruker Async NAND.

520-en med Synchronous vil gi deg bedre ytelse over hele linja hvis du har mye ukomprimerbare data (f.eks bilder, video), om du klarer å merke det i praksis er vanskelig å si.

Det er nesten umulig å merke forskjell på 2 moderne SSD'er så det spørs hvor opptatt du er av benchmarks.

Intel'n vil vinne den duellen ganske greit men husk at benchmarks ofte kjører tester som du ikke er i nærheten av å oppleve ved normal bruk.

Agility skal ikke gi deg problemer, det var et problem med alle SandForce 22xx baserte SSD'er men problemet ble løst i fjor høst.

Hvis du bestemmer deg for å beholde Agiity-en bør du sjekke at den har siste firmware og oppdatere den om nødvendig.

Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er typen NAND som er brukt i enheten.

I 520-en får du Synchronous NAND mens Agility bruker Async NAND.

520-en med Synchronous vil gi deg bedre ytelse over hele linja hvis du har mye ukomprimerbare data (f.eks bilder, video), om du klarer å merke det i praksis er vanskelig å si.

Det er nesten umulig å merke forskjell på 2 moderne SSD'er så det spørs hvor opptatt du er av benchmarks.

Intel'n vil vinne den duellen ganske greit men husk at benchmarks ofte kjører tester som du ikke er i nærheten av å oppleve ved normal bruk.

Agility skal ikke gi deg problemer, det var et problem med alle SandForce 22xx baserte SSD'er men problemet ble løst i fjor høst.

Hvis du bestemmer deg for å beholde Agiity-en bør du sjekke at den har siste firmware og oppdatere den om nødvendig.

Okei, takk for nøye svar:) Jeg er bare ute etter maksimal praktisk ytelse og stabilitet, benchmarks er ikke så nøye for meg så lenge jeg har en av de raskete ssdene til å starte programmer / loading osv. Vil jo gjerne ha en ssd som ikke mister fort ytelse også. Hva er den beste måten å oppgradere firmware på uten å installere OS på den først? Har en annen pc jeg kan bruke isåfall.

Lenke til kommentar

Den enkleste måten å oppdatere en Agility på er å laste ned programvaren fra OCZ.

Du må kople til SSD-en til en av Intel portene og helst en 6Gb/s port, når du ser at den har blitt godkjent av systemet kan du starte opp programvaren for fw oppdatering, der får du svar på hvilken fw den har.

Softwaren er relativt omfattende men enkel så du burde finne ut av det rimelig greit.

Hvis du har ikke har siste fw tar det bare noen sekunder å oppdatere.

Det er en fordel å oppdatere fw før du installerer på den, ellers må du i gang med boot CD da de fleste krever at SSD-en ikke kan oppdateres når den er aktiv med OS.

Intel har en noe bedre SSD Toolbox som lar deg rense i ny og ne, utover dette vil begge oppfattes som like kjappe i de fleste sammenhenger.

Rensingen man kan gjøre med Intels SSD Toolbox har jeg integrert i min egen software (benchmark) og vil kunne kjøres av alle SSD-er, du vil mao kunne kjøre den samme rensingen uavhengig om du har Intel eller ikke.

(jeg har ikke sluppet den siste versjonen av benchmarken min enda men det er ikke lenge til)

Lenke til kommentar

Den enkleste måten å oppdatere en Agility på er å laste ned programvaren fra OCZ.

Du må kople til SSD-en til en av Intel portene og helst en 6Gb/s port, når du ser at den har blitt godkjent av systemet kan du starte opp programvaren for fw oppdatering, der får du svar på hvilken fw den har.

Softwaren er relativt omfattende men enkel så du burde finne ut av det rimelig greit.

Hvis du har ikke har siste fw tar det bare noen sekunder å oppdatere.

Det er en fordel å oppdatere fw før du installerer på den, ellers må du i gang med boot CD da de fleste krever at SSD-en ikke kan oppdateres når den er aktiv med OS.

Intel har en noe bedre SSD Toolbox som lar deg rense i ny og ne, utover dette vil begge oppfattes som like kjappe i de fleste sammenhenger.

Rensingen man kan gjøre med Intels SSD Toolbox har jeg integrert i min egen software (benchmark) og vil kunne kjøres av alle SSD-er, du vil mao kunne kjøre den samme rensingen uavhengig om du har Intel eller ikke.

(jeg har ikke sluppet den siste versjonen av benchmarken min enda men det er ikke lenge til)

Okei, da tror jeg at jeg kommer til å bruke OCZen min:) BTW, hvilke programmer anbefaler du for å teste ssd ytelse? Tenkte å kjøre full 3dmark og diverse benchmarks av hele pcen min når jeg får alt startet, så kunne teste SSD samtidig. Hovedkortet blir asus gene-z som har sata 3 porter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...