Gå til innhold

Hvor mye minne er nødvendig på bærbar?

Anbefalte innlegg

Skal ha bærbar, men har store problemer med å bestemme meg for hvilken jeg skal ha. Har sett/ser på HP 4417, Acer TravelMate 290 (er det noen erfaringer der ute med denne??), Dell 500m +++ Prisklassen 10-12k med andre ord!

Lurer på hvor mye minne som er "nødvendig" å ha, på de to stasjonære maskinenene mine har jeg 512MB PC3200 minne, og det funker som bare det! Mange bærbare er satt opp bare med 256MB, vil dette holde til "normalt" bruk. Mitt bruk vil primært være: litt bildebehandling, en del skriving, se film, høre musikk, lage/oppdatere hjemmeside+++ (ikke noe særlig med spilling)

Evt noen andre råd/tips om hvilke maskiner jeg bør se på!?

(det ble visst en del spm, håper noen tar seg tid til å svare!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør satse på 512 mbyte ram . 256 mbyte blir i minste laget.

Om du kjører WinXP så BØR du ha minst 512. eventuelt 1x512 brikke, slik at du kan oppgradere med 1x512 brikke senere. Dette har jeg gjort på min bærbare dell insp 8200 (2x512) maskina / winXP likte 2x512 ganske bra. I det meste så har det vært 240 mbyte ledig av rammen av totalt 1gbyte hos meg..

Dell insp 8200 / P4M 1.7 GHz

15" Enchanched Ultrasharp UXGA 1600x1200

60Gbyte 5400RPM HDD

DVD / CDRW 24x8x8x24

ATI Mobilitiy Radeon 9000 / 64mbyte

Lenke til kommentar

Min personlige erfaring er at RAM er enda viktigere på en bærbar enn en stasjonær fordi harddiskene i de bærbare normalt er ganske mye treigere enn i stasjonære. Går du tom for fysisk minne og begynner å swappe, er det veldig kjedelig, pluss at mye harddisk jobbing krever mye mer strøm enn å ha litt mer minne. Så for ytelse og batterilevetid er mye RAM viktig.

Trygve

Lenke til kommentar

Har 2 stasjonbare hjemme.. hoved PCen er min og har 2GB av high end RAM og den er extremt snappy. Nu har jeg kjøpt min første bærbar og skulle ha 1GB ram i den men Multicom hadde ikke brikkene på lager og så skulle dem ha full pris i tilleg til at "få" 2x256 brikkene ved oppgraderingen. Så jeg tok labtoppen med default 512MB i ram og det ser ut til at være nok til en bærbar som blir ikke brukt i noet extremt men jeg skal kjøpte 2x512 brikker hvis jeg føler at den er ikke nok snappy men i utgangspunkt for flest bruk da holder 512MB

Simon

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei, og sorry for jeg dro fram et litt gammelt tråd.

jeg kjøpte meg Hp 4404, har 256 mb ram.

hvordan og viss/ kan jeg få mere ram inn i marskina mi? er det dyrt og vanskelig?

jeg har 2.0 celeron prossesor, det er da ok!?

hvordan er det å gjøre harddisken større?

hilsen janne (stolt eier av bærbar for første gang)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...