Peivind Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) God ettermiddag, Jeg går med planer om å gå til innkjøp av et systemkamera/speilreflekskamera, i tillegg til et kompaktkamera som jeg kan bruke når jeg ikke orker å drasse rundt på det store kameraet. Jeg har aldri vært eier av et systemkamera/speilreflekskamera før. Prisen på systemkameraet tenker jeg skal ligge rundt +- 5000 kr, og på kompaktkameraet er det kanskje ikke nødvendig å bruke mer enn rundt 1000 kr? Problemet er at jeg ikke finner frem i jungelen av alternativer, og kombinert med lite kunnskap om kamera så klarer jeg ikke å finne av hvilket kamera jeg bør kjøpe. Jeg har to små barn, så det blir nok tatt en del bilder av barna i lek, på turer og slike typiske familiebilder. Liker også å ta bilder av naturen/ting i naturen. Kan noen hjelpe meg? Tusen takk på forhånd! Endret 27. mars 2012 av Peivind Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Det høres ut som om du har en formening om at speilrefleks gir deg tipp topp bilder rett ut av kameraet, noe som er en sannhet med modifikasjoner. Så spørsmålet mitt til deg blir: Har du interesse av foto og ser du for deg at du vil lære hvordan man tar bilder med speilrefleks med tanke på innstillinger etc? Hvis svaret er "ja" på dette så ville jeg kanskje startet med Canon 550D med en god allround zoom. Dog ville jeg brukt 6.000,- på dette i stede for å kjøpe ett kompaktkamera til tusenlappen som i beste fall vil gi deg ok bilder i dagslys. Hvis du IKKE tror du kommer til å bruke tid på å sette deg inn i speilrefleksens mange mysterier, så ville jeg heller kanskje annbefalt et kamera som Sony NEX-5N. Lenke til kommentar
Peivind Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2012 Det høres ut som om du har en formening om at speilrefleks gir deg tipp topp bilder rett ut av kameraet, noe som er en sannhet med modifikasjoner. Så spørsmålet mitt til deg blir: Har du interesse av foto og ser du for deg at du vil lære hvordan man tar bilder med speilrefleks med tanke på innstillinger etc? Hvis svaret er "ja" på dette så ville jeg kanskje startet med Canon 550D med en god allround zoom. Dog ville jeg brukt 6.000,- på dette i stede for å kjøpe ett kompaktkamera til tusenlappen som i beste fall vil gi deg ok bilder i dagslys. Hvis du IKKE tror du kommer til å bruke tid på å sette deg inn i speilrefleksens mange mysterier, så ville jeg heller kanskje annbefalt et kamera som Sony NEX-5N. Har jeg den formeningen? Vel... jeg har som sagt aldri eid et speilreflekskamera før og dermed hatt gleden av å ta "skikkelige" bilder. Tanken er vel at ved å ha muligheten til å ta skikkelige bilder så vil interessen for akkurat det øke, og da blir det vel naturlig å bli interessert i å fikle med instillinger. Regner dog med at det finnes kamera der ute i den prisklassen som er mer enn gode nok til å ta skikkelige bilder uten at man må stå å fikle med instillinger i det uendelige først? Håper i alle fall det Takk for tipset forresten! Skal sjekke ut begge disse kameraene! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Nå er det ikke kameraet som gir de gode bildene, men objektivet. Objektivet er langt viktigere enn kameraet med tanke på bildekvalitet. For 5.000,- så mener jeg at et feks. Sony NEX-5N vil gi deg bedre bilder til en lavere pris. Minussiden med NEX-5N er ergonomi og muligheten for å utvikle seg i lik grad som man kan med speilrefleks. Er uansett veldig vanskelig å annbefale noe da det er et hav og ta av der ute. Men "standardsvaret" på slike spørsmål er vel: Kjøp et billig speilreflekskamera ala 1100D/550D med en god allround zoom og prøv deg litt frem. Til slutt vil du kanskje finne ut hva du mangler av brennvidder og optisk kvalitet etc. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 I forrige utgave av Digtalfoto kom Samsung NX11 ut som vinner blandt billige kameraer med god billedkvalitet. Dette er et hybridkamera på linje med bl.a Sony sin NEX-serie. Med en pris på rett over 3000 kr med kitoptikk, kan du spare resten av pengene til bedre optikk når du får mer følelse med hva du trenger av optikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå