Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har verken sult- eller metthetsfølelse

Nostoc

Anbefalte innlegg

Over de siste tre månedene har jeg slitt veldig med at jeg ikke føler meg sulten - eller mett. Jeg har vært syk over lengre tid, men det endret seg plutselig rett over jul. På nyåret var jeg sengeliggende i en uke med kvalme, sugende/bitende følelse i magen, vondt i ryggen og attpåtil en merkelig smak i munnen som ikke gikk vekk - uansett hva jeg gjorde.

Jeg har vært kvalm i snart tre år uten at legen har funnet ut av det (les: undersøkt noe annet enn standard blodprøver), og siden jeg attpåtil er emetofobiker (fobi mot oppkast/det å kaste opp) slår det meg helt ut. Det begynte å bli bedre i hele fjor, dog noen tilbakefall i dårligere perioder.

Jeg røyker ikke (sluttet i sept 2011), spiser relativt sunt, har alltid vært en tanke undervektig og har generelt vært i god form - sett bort i fra denne kvalmen da.

Kvalmen forandret seg som nevnt drastisk på nyåret i år, og jeg dro til legen med en gang. Fikk tatt en FeCal-test (avføringsprøve) iom avføringen min plutselig ble knall gul og grøtete. Har aldri hatt noe problemer med tarmene, avføring e.l tidligere. Prøven kom tilbake som helt normal. Det går veldig i bølger hvordan avføringen min er. Har prøvd å gå glutenfri, og det hjalp litt, men jeg var også like fin når jeg begynte på gluten igjen.

Jeg går også på Somac (syredempende) som har hjupet på kvalmen, men jeg har noen merkelige sug/stikk rett under høyre ribbensbue som også går bak i ryggen på samme område. Kjennes ut som om jeg har hold, bare mye høyere opp. Det går noen ganger på venstre side også. Selv om jeg går på somac, kan jeg fremdeles få slike "kvalmeanfall". Har dog aldri kastet opp, og det tviler jeg på at skjer også.

Jeg er heller ikke sulten. Jeg spiser, men mest fordi jeg kjeder meg og vet at jeg må få i meg næring. Det går som regel i 2-3 små måltider om dagen. Noen ganger kan jeg også spise enorme mengder, fordi jeg ikke vet når jeg skal stoppe. Jeg får noen ganger også en slags krampe i magen når jeg først spiser, antakelig siden det er så lenge siden sist. For en måneds tid tilbake var jeg også helt ekstremt oppblåst. Det så rett og slett ut som om jeg var gravid.

Jeg synes også jeg har lagt på meg. Føler meg fremdeles litt oppblåst, men magen har liksom blitt... slappere. Fikk forresten påvist vitamin B12-mangel i fjor sommer og fikk sprøyter i fem uker mot det. Har også litt lav jernmengde. Sexlyst har jeg heller ikke, så samboeren min er veldig frustrert for tiden (forståelig nok).

Jeg aner ikke hva som er galt med meg, og legen later til å ha gitt opp. Den forrige legen min mente at "dette er noe noen unge jenter får, og det går over av seg selv og er ganske uforklarlig". Den nye legen har ikke tatt så mye som en blodprøve enda. Jeg begynner å bli mektig lei av å være kun 20 år, og savne helsa jeg hadde for fem år siden...

Litt utblåsning dette her. Om noen har noen tips, feel free!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Har selv aldri hatt sult eller metthetsfølelse. Kan fint hoppe over enhver spising en dag og utpå kvelden finne ut at det kanskje er sunt å spise ihvertfall en gang om dagen. Samme andre veien. Vinner de fleste spisekonkuranser uten å anstrenge meg, men sliter med å holde vekta fordi ingenting sier stopp når det burde. Ingenting galt med meg heller, men vet hvordan du har det.

Anbefaler å kanskje utvikle rutiner, dvs spise til faste tider slik at kroppen får normaliserte spiserutiner. Kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok tatt en nærmere kikk på leveren/galleblæren. Smertene du har kan tyde på problemer der.

Vet du sånn ca hvor du hadde vondt i ryggen ?

Tåler du fettrike måltid, eller blir du ekstra kvalm av det ?

Spiser du mye karbohydrater ?

Tror nok også det kan være lurt å få vurdert psyken din. Det virker litt som du har koblet litt ut kontakten med kroppen din, og etter min erfaring så ligger det som regel hendelser tilbake i tid som kan kobles til dette.

Kan du tenke tilbake 5-7 år og se om du finner noe som kanskje kan ligge bak dette ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...